krakende versnellingsbak van 1 -> 2

Muug

Senior Member
Hoi,

ik heb een half jaartje geleden een Octavia van 2006 gekocht, eentje met zo'n 75KW. Best fijne kar, maar de v-bak begint me zorgen te baren. Dàt, of de koppeling. Als ik nl. pas bij zo'n 3000 toeren van eerste naar tweede schakel, hoor ik een ferme kraaak. Soms ook als ik hem in achteruit schakel. Ik let er steeds goed op dat de koppeling geheel ingedrukt is, er zit geen tapijt onder, dus dat is het probleem niet.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

mvg,

Paul
 

Wilko

Senior Member
Zou een probleem met de synchronisatie kunnen zijn.

Bij onze (2006) O2 was dat het geval van 2 naar 3 en terug van 3 naar 2. De koppeling kon je nog zo ver in trappen, toch maakte hij geluid.
Bij onze O2 was het bij 110K km, en werd het onder garantie verholpen. Dat kost echter flink wat tijd, want de hele versnellingsbak moet er onderuit.
Ik heb toen maar meteen de koppeling en drukgroep (tegen materiaalprijs) laten vervangen, juist omdat het zo'n arbeidsintensieve ingreep is.
 

Muug

Senior Member
wow, dat kllinkt echt ferm ernstig. Nu, we hebben nog 8 maand garantie (wagen gekocht bij skoda-dealer) maar na een eerste controle zei hij dat we het pedaal niet genoeg indrukten en dat het tapijt eronder zat. Dat ding heb ik ondertussen vastgeschroefd dus daaraan ligt het zeker niet. Eerst had enkel ik er last van (en dan nog maar af en toe) maar mijn vrouw begint het ook te ondervinden. Afin, we gaan weer moeten zagen om ons gelijk te krijgen allez. :(
 

Wilko

Senior Member
Dat klinkt precies hoe het bij onze O2 ook begon. Eerst gebeurde het alleen anderen, en ik maar op die mensen (mijn vriendin en een maat van mij) mopperen.
Na een tijdje kreeg ik het ook steeds vaker, vooral als ik iets meer toeren maakte voor ik schakelde (ik schakel meestal al bij een vrij laag toerental).
Naar de lokale dealer gereden en hem een stuk laten rijden. Hij was er al snel over uit wat het euvel was. Toen de verkopende dealer gebeld en daar uitgelegd wat ik en de lokale dealer hadden geconstateerd.
Het duurde een paar dagen maar toen was het probleem volkomen verholpen.
 

Karstieman

Forumguru
Ik heb hetzelfde onlangs ook gehad in mijn O2 van 2006.

Het klinkt als de synchromeshring van de 1e-->2e versnelling.
Kraken is vooral bij hogere toeren en als de motor al een tijdje gelopen heeft (had met de olie in de versnellingsbak te maken)
Je achteruit heeft geen synchro, dus daar is het kraken mogelijk.

Als het echt de synchromeshring betreft, dan moet de versnellingsbak eronderuit, deze moet dan helemaal schoongemaakt worden om te kunnen beoordelen wat er aan de hand is, onderdelen moeten besteld worden en dan alles weer terug.
Daarvoor is je auto minstens 2 dagen bij de dealer.
Helaas kost zo'n ring nog geen 50 Euro, maar het arbeidsloon zal niet goedkoop uitvallen. Ik gok 'm zo op een uur of 8, misschien nog meer...
 

Muug

Senior Member
welwelwel, die symptomen (hoge temp., hoge toeren) komen exact overeen met de mijne. Het doet hem inderdaad vooral voor als alles lekker warm is en als je eens naar 3000 toeren gaat
. Arbeidsloon.... ik ga er van uit dat dit euvel onder garantie valt, en dan betaal ik helemaal niks aan arbeid. Tot zover de theorie althans, ik ben helaas een slecht negociator. :icon_smile_dead:
 

Ron_2

Senior Member
Blijf er in ieder geval niet mee door rijden tot de garantie verlopen is, "hij kan er oud mee worden" is niet waar, het wordt alleen maar erger.
Ik heb het er ooit bij laten zitten met een 4W-D Subaru, daar moest ik op het laatst dubbel clutchen bij 2 en 3 zowel op als terugschakelen, altijd spijt van gehad dat ik niet op mijn strepen ben gaan staan.
 

The bone collector

Senior Member
Eigenlijk zou je eerst zeker moeten weten dat het de koppeling niet is, m.a.w of hij wel goed ontkoppelt. Ik heb dat ook gehad, enkel achteruit en tweede versnelling kraakten (wel met een Felicia). Waarom deze 2, bij de tweede was de synchromesh niet al te goed meer en de achteruit is niet gesynchroniseerd. Bij mij was de drukgroep versleten, en een paar dagen later begaf deze het volledig dus zaak opgelost. Verder rijden met een koppeling die niet goed ontkoppelt is niet al te best, omdat je synchromesh net daardoor heel snel slijten. Maar eigenlijk zou de achteruitversnelling dan ook altijd moeten kraken en niet soms.

Anders is het, zoals gezegd, de synchronisatie van de tweede versnelling. Dat is inderdaad een dure reparatie, maar gewoon aan uren, niet aan materiaal. Bij oudere auto's (zoals mijn vorige Felicia) kan je wat dikkere olie in de versnellingsbak gieten waardoor het probleem tijdelijk verdwijnt. Bij oudere auto's kan dat lonen, die van mij heeft nog 25K km gereden, maar het werd toch ook wel redelijk erg op het einde. Bij een jongere auto moet je wel opletten voor die lapmiddeltjes, dat is allemaal tijdelijk en een garagist zou je wel kunnen wijsmaken dat het opgelost is om er zelf goedkoop van af te zijn.

Overigens met een versleten synchromesh doorrijden kan geen kwaad, kapot is kapot, het zal alleen slechter worden. Natuurlijk moet je voor je garantie niet te lang wachten.
 

Magirusliefje

Nieuw lid
bakproblemen.

[Ik ken dat probleem ook maar gezien ik de auto zonder garantie heb gekocht en het pas 3 maand later boven water kwam heb ik er verder niets mee gedaan.
Heb er toch langzamerhand steeds minder last van en ik kan behoorlijk goed op het juiste toerental schakelen wat denk ik ook scheelt. Als hij bij erg warm weer iets last van krijgt schakel ik gewoon wat vroeger op en dan helemaal geen problemen en ook tijdens het opschakelen van 1 naar 2 even in de middenstand (vrij) en dan doorzetten in de 2 helpt ook prima.
Nu heb ik er dus weinig last meer van ook niet met 1200 kg aan caravan en spullen erachter.
Ben nu zo'n 30.000 km verder en heb een keer mijn nu verkochte oldtimer vrachtwagen van 5.000 kg en pas een aanhanger met daarop een 6 meter zeecontainer van in totaal ook rond de 5.000 kg aangetrokken respectievelijk 500 meter verplaatst.
dus als de koppeling cq drukgroep slecht was zou die het dan toch begeven moeten hebben.
Daarnaast denk ik dat een syncrhomeshring die kapot is dan altijd zodra hij een beetje opgewarmd is problemen moeten geven en niet alleen als ie echt door en door warm is.
 
Bovenaan Onderaan