Krassend geluid uit de voorkant van de auto ...

redfoxert

Senior Member
Tjah ... wat moet ik hier nou van maken.

Al een tijdje heb ik "last" van een krassend geluid (lijkt metaal op metaal) wat uit de (linker) voorkant van de auto lijkt te komen.

Dit geluid hoor ik meestal wanneer ik voor Eindhoven in de file sta en langzaam rijdt. De auto is dan ook al warm gelopen. Ook moet ik de radio zachter of uit zetten om het te horen. Ben hiermee al bij de dealer geweest maar die konden niets vinden. Wel hadden ze de remmem schoongemaakt.

Het lijkt alsof de remmen ergens tegenaan lopen tijdens het rijden. Het heeft soms een repeterend karakter waardoor ik dat denk. Omdat de dealer niets kon vinden verdenk ik nu de lagers of een aandrijf as oid.

Kan iemand me misschien meer op weg helpen waar ik naar zou kunnen vragen wanneer ik weer bij de dealer ben? Overigens had ik dit een tijdje terug ook toen de auto koud was en ik met 50km/h door de stad reed.

Wagen heeft inmiddels ruim 14.000 km gelopen.

Ik weet niet of het wat is maar in mijn vorige auto (Primera) had ik iets dergelijks na 7500Km. Bleken dat de remblokken te zijn waar te harde deeltjes in zaten. Na vervanging (geen garantie) hadden ook de nieuwe hier na bijna hetzelfde aantal Km last van. Toen heeft de dealer er gratis een ander merk onder gestoken en ik heb nooit nog dat probleem gehad.

redfoxert

Senior Member
Zou dan niet iedereen met een nieuwe O2 dit probleem hebben? Of de radio staat bij die mensen te hard dat ze het niet eens horen :)

Het viel mij ook pas op toen er op de radio een korte stilte viel waardoor ik het hoorde.

Octavia_II

Actief lid
Hoi redfoxert,

heb dit ook.
Na goed zoeken zijn we erachter gekomen dat het geluid uit de schokbrekers komt en (alhans bij mij) ongevaarlijk is.

Het is goed te horen met het raam open op het moment dat je in de stad (liefst klinkerweg) langzaam langs geparkeerde auto's rijd.

Weet niet of dit ok jouw probleem is, maar niet geschoten is nooit raak.

Ps. bij mij is het aan beide kanten.

Groetjes,

Charlie

redfoxert

Senior Member
Hoi redfoxert,

heb dit ook.
Na goed zoeken zijn we erachter gekomen dat het geluid uit de schokbrekers komt en (alhans bij mij) ongevaarlijk is.

Het is goed te horen met het raam open op het moment dat je in de stad (liefst klinkerweg) langzaam langs geparkeerde auto's rijd.

Weet niet of dit ok jouw probleem is, maar niet geschoten is nooit raak.

Ps. bij mij is het aan beide kanten.

Groetjes,

Charlie

Nee dit is echt niet hetzelfde. Ik hoor het namelijk als ik over een vlakke weg rijd. Niet wanneer ik over een hobbel ga. Het is echt een schrapend, slijpend, krassend geluid die door het ronddraaien van "iets" veroorzaakt wordt.

Gieliovd

Forumguru
Nee dit is echt niet hetzelfde. Ik hoor het namelijk als ik over een vlakke weg rijd. Niet wanneer ik over een hobbel ga. Het is echt een schrapend, slijpend, krassend geluid die door het ronddraaien van "iets" veroorzaakt wordt.
Dat klinkt dan toch echt als de reminstallatie.

Als er een bepaald type remblokjes opzit (sinter metaal) en de blokken komen niet helemaal los van de schijven...

redfoxert

Senior Member
Vanmorgen in de file ... wederom geluid aan de voorkant. Dit keer voelde ik zelfs een tik in het koppelingspedaal tegelijkertijd met een hardere tik (gehoor) dan normaal. Goed, het zal niet in de koppeling zitten maar de tik werd wel doorgegeven via via waardoor ik hem voelde.

Ik vraag me af of het misschien niet de wiellagers kunnen zijn die door watvoor reden dan ook niet (meer) goed zijn. Bij een koude auto merk je dat waarschijnlijk niet omdat de wiellagers dan nog niet warm zijn. Die worden pas warm als je wat langer er mee rijdt. Pas wanneer ze warm worden, en dus uitzetten, kan ik mij voorstellen dat ze niet helemaal meer passen ofzo.

Klinkt die plausibel? Ik ga in ieder geval vandaag de dealer bellen voor een afspraak. Dan zoeken ze het maar lekker uit want ik vind dit geen veilig gevoel om 1000km per week mee te rijden. Zeker niet wanneer er ook nog eens 200 bij komen met vriendin en dochter.

dalton

Nieuw lid
Heb zelf een octavia2 met 52000 km op de teller en laatst bij het binnenrijden in een tankstation viel me een scherp metaal geluid op...net of iets loshing onder de auto..ook de omstanders keken. affijn auto uitgezet, rond gelopen onder gekeken NIETS. auto gestart, toeren laten maken weer geen geluid...vervolgens weer gaan rijden en daar was het weer (net alsof een stuk metaal los hangt) was bang voor de lagers, maar op een gegeven moment (of moet de snelheid zijn) was het weer weg.
Probleem nu is dat het er niet altijd is?! en ik dus moeilijk naar de dealer kan gaan, zal zeker jullie commentaar over de remmen melden...
Het blijft een gek geluid

Fabia

† In Memoriam
Ik heb ooit zoiets gehad maar toen bleek het een steentje te zijn dat klem zat tussen de remschijf en remblokken.

redfoxert

Senior Member
Dan heb ik continu stenen tussen de remblokken en schijven :(

Tis nu elke ochtend prijs en vaak savonds ook.

Octavia_II

Actief lid
Heb zelf een octavia2 met 52000 km op de teller en laatst bij het binnenrijden in een tankstation viel me een scherp metaal geluid op...net of iets loshing onder de auto..ook de omstanders keken. affijn auto uitgezet, rond gelopen onder gekeken NIETS. auto gestart, toeren laten maken weer geen geluid...vervolgens weer gaan rijden en daar was het weer (net alsof een stuk metaal los hangt) was bang voor de lagers, maar op een gegeven moment (of moet de snelheid zijn) was het weer weg.
Probleem nu is dat het er niet altijd is?! en ik dus moeilijk naar de dealer kan gaan, zal zeker jullie commentaar over de remmen melden...
Het blijft een gek geluid

Hoi Dalton,

indien het NIET snelheidsafhankelijk is, dan kunnen het de schokbrekers wel eens zijn. Had zelf ook last van een hoog metaal-achtig schaaf geluid, maar dit bleek echt van de schokbrekers te komen.....

Succes.

Groe(n)ten,

Charlie

Frankie

Actief lid
Hoi Dalton,

indien het NIET snelheidsafhankelijk is, dan kunnen het de schokbrekers wel eens zijn. Had zelf ook last van een hoog metaal-achtig schaaf geluid, maar dit bleek echt van de schokbrekers te komen.....

Succes.

Groe(n)ten,

Charlie

Ja maar, ja maar, ja maar !! :-) Wat n discussie !? Als het van de schokdempers zou komen, dan bedoelde je toch van de op-en-neer gaande beweging hiervan !!?? Die is steeds toch maar heel kort !! Als de Redfoxtert en Dalton nu een geluid horen welk slééeeept..., dan kan het dat toch niet zijn..!! Een "slepend" geluid duurt meestal langer dan de op-en-neer gang van een schokdemper. Ik heb, zoals velen met mij, ook in deze O2 weer krakende schokdempers voor in de winter. Als ik over drempel rij hoor ik "kraakgeluid-in", en nog geen halve seconde later, "kraakgeluid-uit", afhankelijk van de snelheid. Volgens mij praat je hier echt over iets anders dan Red en Dalton bedoelen. Redfoxtert: wel al bij de dealer geweest ?

redfoxert

Senior Member
Yep, die hebben de remmen andermaal gecontroleerd en schoon gemaakt, zonder resultaat. Binnenkort heb ik wat langer de tijd om bij de dealer langs te gaan, dan mogen ze m wat langer bekijken. Moeten ze me wel een zelfde wagen meegeven aangezien ik dan aan het verhuizen ben :) In een Roomster zouden nog wel wat dozen kunnen passen maar een Seat Ibiza word wat lastiger.

Octavia_II

Actief lid
He Frankie,

ik probeer alleen te helpen en aangezien de remmen al gecontroleerd en schoongemaakt zijn zou het misschien iets anders kunnen zijn......
Ik heb de schaafgeluiden van mijn auto gehoord en die zijn er al bij de minste beweging van de schokbrekers, hiervoor hoef je echt niet over drempels heen !!
Ps. het gaat hier over schafende metaalgeluiden en NIET over :ot: kraken !

Charlie

Frankie

Actief lid
He Frankie,

ik probeer alleen te helpen en aangezien de remmen al gecontroleerd en schoongemaakt zijn zou het misschien iets anders kunnen zijn......
Ik heb de schaafgeluiden van mijn auto gehoord en die zijn er al bij de minste beweging van de schokbrekers, hiervoor hoef je echt niet over drempels heen !!
Ps. het gaat hier over schafende metaalgeluiden en NIET over :ot: kraken !

Charlie

Ik begrijp best dat je probeert te helpen, daar twijfel ik niet aan, maar volgens mij zijn t nog steeds 2 verschillende problemen. Maar goed.. allebei problemen zijn irri.

Ps: Redfoxert, excuus dat ik je nick 3 keer fout spel in mijn eerder bericht !!

redfoxert

Senior Member

Nogmaals ... ik hoor het wanneer ik in de file, over een vlakke weg, met zo'n 10-20km/uur rijd. In geen velden of wegen zijn er daar hobbels in de weg te ontdekken waar de schokbrekers voor moeten werken. Het heeft dus NIETS maar dan ook NIETS met de schokbrekers te maken in mijn optiek. Het zit echt in de ronddraaiende delen van de auto. Waar precies mogen ze binnenkort gaan uitzoeken.

Okki

Donateur
Ook ik heb dit geluid sinds een paar dagen. Het lijkt wel of er een paar tentstokken in de kofferbak tegen elkaar vallen. Ik heb geprobeerd om te 'luisteren' wanneer het optreed, maar kan het niet vinden. Heeft niets te maken met stuuruitslag of hobbels. Soms is het er even een paar seconden en dan weer weg.

Heb ook met de ramen open gereden en radio uit. Geluid lijkt de ene keer van achteren te komen, dan weer van voren.

Hopelijk kunnen ze bij de garage bij de eerstvolgende beurt iets vinden.

redfoxert

Senior Member
Ik had van de week een lekke band en toen heb ik de dealer er wederom op gewezen. Ze zijn 2 keer gaan rijden maar ze hebben het niet kunnen horen. Bij mij treedt het dan ook voornamelijk op na langere stukken te hebben gereden. De volgende keer dat het optreedt rijd ik direct naar de dealer in de buurt van waar ik moet zijn. Verdaat in Veldhoven of Primair in Sittard als ik weer naar huis rijdt.

Bovenaan Onderaan