Kromme remschijven

koekebakker

Nieuw lid
Ik heb sinds december 2012 een Fabia Combi uit 2006. De auto is na een paar maanden en zo'n 4000km terug geweest naar de verkopende garage, vanwege een probleem aan de remmen.

1e keer krom
Vrijwel meteen daarna kreeg ik steeds meer trilling in het stuur bij het remmen. Dat had ik daarvoor niet. Ik ben weer terug naar de verkopende garage gegaan. Die vertelden mij het standaard verhaal, verkeerd geremd, door een plas gereden, op de rem trappen bij verkeerslicht etc. Kortom het was mijn eigen schuld, maar om verder gezeur te voorkomen hebben de schijven en blokken voor vervangen.

2e keer krom
Maar niet lang daarna begon het weer opnieuw. Eerst een beetje en langzamerhand steeds erger. Binnen ca 4000km trilt het stuur weer uit mijn handen als ik op de snelweg moet remmen.

Wiellager
Mijn eigen garage denkt dat de oorzaak van de kromme schijven een kapotte lager is, maar ze komen er nog niet achter welke. In bochten naar links hoor ik gegons, naar rechts minder. Ze adviseren me nog een tijdje door te rijden.

Wielen 'moervast'
Nu heb ik vandaag geprobeerd om een wiel er af te halen (om schoon te maken) en ik kreeg twee wielbouten niet los. De drie anderen zaten ook muurvast. Ik heb zelfs de slotbout kapot gedraaid. Binnenkort heb ik bandenwissel, dan zullen de proberen de bout er af te krijgen.

Vragen

Kunnen bouten uit zich zelf zo vast gaan zitten of hebben ze die gewoon met een luchtsleutel vast geramd?
Wat denken jullie dat de oorzaak is van de kromme schijven, te vaste bouten of kapotte wiellager?
Mijn garage stelt voor de (bijna nieuwe) schijven bij te draaien, is dit een goed plan?

Ik hoor graag jullie mening.

Groet Pieter.
 

EdK

Forumguru
schijven bijdraaien zal moeilijk gaan daar er geen materiaal met draaien bijkomt en je zal hiermee afdraaien bedoelen
Maar goed dit is een lapmiddel en na 4000 Km sta je weer bij hem omdat de uiteindelijke oorzaak niet wordt aangepakt.
Maw laat ze eerst eens goed naar de uiteindelijke oorzaak zoeken en die oplossen en dan weer nieuwe schijven erop zetten.
 

Desperado

Forumguru
Bekend probleem. Hebben wij in de garage ook een keer gehad. Onder garantie nieuwe schijven en blokken geplaatst en geclaimed bij de leverancier. Probleem opgelost.
Wielbouten gaan ook zeker niet vanzelf muurvast zitten, een goed monteur zet ze vast met een momentsleutel. Normaal is rond de 120 nm. Kapotte lagers zijn meestal snel gevonden, kwestie van op brug zetten met wielen los en goed luisteren.
 

hemi24

Forumguru
Waarschijnlijk is er nu niets mis met je remschijven, maar heeft men de wielbouten dusdanig aangedraaid dat deze de velg beschadigd hebben en zit daar nu je onballans...
 
Bovenaan Onderaan