Kromme remschijven

Vreselijk trillende stuur tijdens het remmen! Vraagje, hoe kan het dat een remschijf krom is? En het is een kwaaltje hoorde ik van de Skoda! Graag uw reactie! Binnenkort ga ik nieuwe remschijven en blokjes laten monteren.
 
Laatst bewerkt:

Erik_NL

Forumguru
kromme remschijven kunnen ontstaan doordat bij hete schijven lang op het rempedaal wordt gedrukt, zoals bij een stoplicht kan gebeuren.
Zeldzamer is een steentje tussen remklauw en schijf.
In mijn ervaring is het geen typische Fabia kwaal.

Tip: jezelf even voorstellen wordt op veel fora op prijs gesteld en kan klik hier
 

Canon-Eye

Forumguru
En het is een kwaaltje hoorde ik van de Faab!
Mwâh...
Ik heb 7 jaar / 160k km met een F2c gereden en van dit "kwaaltje" nooit iets gemerkt. Terwijl de remmen in 7 jaar verschillende keren redelijk hard hebben moeten werken, zoals tijdens lange afdalingen in Noorwegen met zo goed als nul afremkracht van de motor, wat later ook speelde met 1060kg caravan erachter door Bretagne en het Massif Central. Vermoed daarom toch dat het eerder iets te maken heeft met hoe ermee is omgegaan.
 

Tees

Donateur
Je kán natuurlijk eens pech hebben, maar meestal is het een gebruikers'fout'. Vooral bij nieuwe schijven moet je ze minstens een paar 100 km inrijden, d.w.z. niet te hard remmen en niet oververhitten. (Langdurig) En daarmee geldt ook: hard remmen en dan de rem vasthouden bij een stoplicht oid is ook een recept voor kromme schijven, omdat het deel onder de blokken dan heet blijft terwijl de rest afkoelt.

Maar ik heb hier zelden tot nooit iemand over kromme schijven horen klagen, dus het idee dat het een typisch Fabia, Skoda of VAG kwaaltje is durf ik zeer sterk te betwijfelen.
 

Thijs4motion

Forumguru
door plassen rijden is er ook heel goed voor.

verder kan het vele oorzaken hebben,
slecht werkende remklauwen waardoor je 1 zijde meer belast
roestschade waardoor niet het hele vlak van de schijf gebruikt wordt.
en zeker niet vergeten, het niet goed schoonmaken van de naaf voor montage
en zo zijn er meer oorzaken
 

Rallye

Forumguru
Bij een automaat komt dit meer voor omdat daar sneller de neiging bestaat na een forse afremming de rem “aan” te houden in verband met de kruipneiging van de automaat.
 

EdK

Forumguru
door plassen rijden is er ook heel goed voor.
Ik heb een tik en die is nu juist door plassen rijden en dan soms hopen dat dan een wiel gaat aqua plannen.
En die tik heb ik al vanaf dat ik auto rijd en nog nooit hierdoor een kromme schijf opgelopen !

Maar ook al eens de wielbouten gecontroleerd ?
Weet uit ervaring dat als die los zijn dat je ook trillingen krijgt, en uiteindelijk kan het zijn dat je voorwiel zijn eigen weg gaat !!
Dat laatste nooit meegemaakt gelukkig...
 
Bovenaan Onderaan