Laadklep wil niet open

Op vakantie in Frankrijk. Huisje met wallbox. Wil op de avond voor vertrek toch de laadklep niet meer open... Na wat zoeken op internet blijkt dat vaker voor te komen (kan me herinneren dat de dealer het mechanisme al een keer preventief vervangen had). De enige oplossing is kennelijk de boel open te forceren, en daarna een nieuw mechanisme in te (laten) bouwen.

Ik had toevallig een busje met siliconenspray in de auto liggen, en heb dat eerst maar eens met zo'n rietje in de buurt van het mechanisme gespoten. Gelukkig ging een half uur later de klep ineens wel open. Dus voor nu is het probleem even opgelost.

Maar het zette me wel aan het denken. Het mechanisme van de laadklep bevat in essentie twee onderdelen: Het (aan de buitenkant zichtbare) palletje wat roteert bij indrukken en de laadklep dicht houdt. En een electronisch servo die ervoor zorgt dat dat mechanisme de boel niet kan ontgrendelen als de auto op slot zit.

Zolang Skoda V2L en V2G nog niet voor elkaar heeft, ben ik niet bang dat iemand de electronen uit mijn batterij gaat jatten. Dus wat mij betreft hoeft de laadklep niet op slot. Als ik nu eens de connector naar dat servomechanisme los haal, dan gaat de laadklep niet meer op slot (en dat lijkt het zwakste gedeelte van het geheel te zijn) maar heb ik nog wel dat roterende palletje dat de boel dicht houdt, ook bij bv. zijwind.

Heeft iemand dit toevallig ooit geprobeerd? Werkt dit? Zou dit bv. foutcodes in de computer kunnen genereren? Andere dingen waar ik niet aan gedacht heb?

Ter referentie: https://www.enyaqforums.co.uk/viewtopic.php?t=1259

Cover/scharnier zonder pin/motor: 5LG809702
Pin/motor combi: 8V0862159A of -B

JJ te G

Donateur
Is de laadklep niet van binnenuit handmatig te openen? Voor een dergelijk cruciaal onderdeel van de auto zou dat toch "Simply Clever" zijn?
(P.S.: Hoeveel km heeft jouw Enyaq er inmiddels op zitten?)

EdwardP

Actief lid
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Superb. Is volgens de dealer niet van binnenuit te openen.
Gelukkig heb ik nog garantie, wordt maandag gerepareerd bij een universele garage (omdat de garantie via Autotrust loopt, kan het niet via de dealer). Kosten € 265,- . Die hoef ik dus niet te betalen.

hemi24

Forumguru
Bij een Superb kan het probleem nooit zo erg zijn dan bij een Enyaq! :arghh:
(tenzij laadpoort én tankklepje beide niet meer open willen)

(P.S.: Hoeveel km heeft jouw Enyaq er inmiddels op zitten?)
112.000 en een beetje. Levering was april 2022.
Is de laadklep niet van binnenuit handmatig te openen?
Nee. Wat ik op internet tegenkom is het officiële advies in dit geval: Breek de boel maar open met geweld. Er breken dan twee kleine nokjes af op het pinnetje wat onderdeel is van het motormechanisme, en dat moet toch sowieso vervangen worden. Als je er daarna in slaagt de plastic kap zonder verdere schade te verwijderen (maar daar zitten kennelijk vier hele kwetsbare clipjes in dus da's niet gegarandeerd) dan hoef je alleen dat motormechanisme te vervangen (kost zo'n 20-25 euro ex BTW ex arbeidsloon).

Er zit in de bagageruimte wel een handmatig bedien-ding, maar da's een trekkoordje wat de laadkabel mechanisch loskoppelt als dat om wat voor reden niet electronisch lukt. (En ja, ondanks die info heb ik dat natuurlijk evengoed even geprobeerd.)

Bij een Superb kan het probleem nooit zo erg zijn dan bij een Enyaq!
Dit specifieke motormechanisme wordt gebruikt bij heel veel auto's uit de VAG groep. Niet alleen de BEVs zoals Enyaq & ID.4 maar ook bij diverse ICEs en hybrides. Maar een ICE tanken doe je vaak onder een overkapping, en zelfs als je in de regen staat, is dat maar kort. Dan heeft het mechanisme maar heel weinig te lijden van regenwater. Een BEV staat soms uren met dat klepje open in de regen. Dan loopt er natuurlijk vroeg of laat nattigheid naar binnen. In die link die ik gepost heb staan een reactie met wat foto's van het motormechanisme. Overal corrosie. Om te huilen, wat een slecht ontwerp.

Ik zou iedereen aanraden om vooral niet zuinig te zijn met siliconenspray op dit onderdeel.

Japanese Power

Donateur
Same Here.

Afgelopen maanden ging de klep steeds vaker spontaan open, zelf als auto vergrendeld stond kon ik de laadklep gewoon openen. Daarna bleef hij steeds vaker spontaan vergrendelen. Vervolgens gepast geweld moeten gebruiken met behoud van klep en enkele weken met ducktape rondgereden. Is me de afgelopen maanden opgevallen hoe vaak ik een Enyaq zie rondrijden met een tankklep die enkele cm. open staat. Dealer gaf ook toe dat het erg vaak voorkomt. Maar ja. >3 jaar. Geen garantie meer. Is een producteigenschap denk ik dan maar. Afgelopen week gerepareerd.

IMG_0200.jpeg

Laatst bewerkt:

JJ te G

Donateur
Bij aflevering van de Enyaq kreeg ik een rubberen laadpoort afdekking. Zou die de boel langer heel houden?
Ik gebruik hem nu alleen wanneer het hard regent of sneeuwt/vriest.

amukar

Lid
Bij aflevering van de Enyaq kreeg ik een rubberen laadpoort afdekking. (...)
Denk je dat je die laadpoort afdekking nu standaard geleverd krijgt bij een nieuwe Enyaq? Die van mij wordt over enige tijd geleverd en dus boeit het mij wel. :giggle: Regelmatig wat WD40 er op is ook goed advies, denk ik.

Bovenaan Onderaan