Laadpas

Skoda_Mike

Nieuw lid
Beste leden,
Onlangs heb ik een Skoda Octavia 1.4 hybride gekocht. Ik zou mijn accu zo nu en dan graag willen opladen.
Nu ben ik opzoek naar een goede laadpas. Hebben jullie tips welke laadpas ik het beste zou kunnen aanschaffen?

Met vriendelijke groet
Mike
 

Smeeuwis

Donateur
Hallo en welkom op ons forum. Een voorstelrondje in de Meet and Greet wordt gewaardeerd!

Ik heb, naast de zakelijke pas, de ANWB pas waarmee je vrijwel overal in binnen en buitenland terecht kan. Keurig elke maand een afrekening. Verder zijn passen van Ionity, Shell Recharge, Tesla etc. Die werken allemaal prima. In het buitenland kan je in sommige streken beperkt terecht, zoals in Schotland. Dan moet je even wat planning vooraf doen of alleen benzine rijden.

Er zijn in het Enyaq subforum vele topics te vinden over laden, laadpassen, planning etc.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Laadpastop10.nl is een goede start, en dan vooral kijken waar je het meest zult gaan laden, er zijn nog altijd aanzienlijke prijsverschillen tussen regio's.
 

canth

Actief lid
Ik heb een Shell recharge en een E-Flux EV pas.
De Shell pas werkt overal in Nederland en heeft daar een vast tarief van 54ct/kwh en 34 cent starttarief. Daarnaast kan ik er thuis mee opladen, ik heb een wall box met een shell contract.
De E-flux pas gebruik ik wanneer de stroom minder dan 54 cent kost. Daar zit een starttarief van 31 cent op. Deze gebruik ik bijvoorbeeld op mijn werk, waar de stroom 35 ct/kwh kost.

ANWB heb ik afgezegd, die zijn van 34 cent startkosten naar 70 cent startkosten gegaan. Als compensatie hebben ze wel de 2ct/kwh die ze eerst extra rekenden verwijderd. Dat is voor onze auto's (PHEV's) een mindere uitkomst.

Toevoeging: in mijn situatie is een abonnement niet handig. Ik kan het meeste laden thuis doen, dus laad zo'n 5/6 keer per maand ergens anders. Dan is een abonnement te duur. Als je wel een abonnement hebt kan de vergelijking best anders uitvallen.
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
Ik heb een pas van elec2go zonder abonnement. Anwb is ook prima maar vragen een start fee of je moet een abonnement afnemen.
Voor mij loont het in ieder geval niet om een abonnement af te sluiten.
 

Smeeuwis

Donateur
De ANWB is inderdaad wat duurder zonder abonnement. Voor mij betaalt de zaak alles (leaseauto) dus het tarief in NL vind ik wat minder belangrijk, daar gebruik ik de ANWB pas alleen in noodgevallen, of als ik zakelijk naar het buitenland moet (wat dan uiteraard wordt vergoed).

Privé in het buitenland moet ik zelf betalen en wordt dit later verrekend met de bijtelling (ja, dat mag fiscaal gewoon) en dan betaalt de fiscus de helft ongeveer dus terug. Ook dan vind ik het tarief iets minder spannend, behalve als er idle fees worden berekend, of aanvullende kosten per minuut bovenop het kwh tarief, dat komt in het buitenland met enige regelmaat voor. Mooi is dan van de ANWB dat dat keurig in de app wordt vermeld, dus je kan naar de juiste laadpaal zoeken en je reis dus prima plannen.
 

GMM

Lid
Wij hebben, naast de Octavia die we vorige week gekocht hebben, ook nog een Tesla. Hiervoor gebruik ik de Shell-recharge. Is wel een aanrader.
 
Hier in Den Haag was Ecotap, ofwel Equans, de exploitant. Tarieven zijn wat gestegen. Maar dat was voorheen 33ct per kWh, nu 38ct per kWh.

De ecotap laadpas was gratis, geen abbo kosten en in Den Haag geen start tarief. Dus extreem voordelig. Echter is de exploitant enige tijd terug opnieuw aanbesteed en nu vallen alle palen (mits inmiddels gemigreerd) onder Vattenfal. Ik heb bij Vattenfal nu een gratis laadpas aangevraagd. Wederom zonder abbo kosten.

De ecotap laadpas werkt wel op een Fattenval paal, maar dan betaal ik dus 38ct per kWh. Geen start tarief. Met een Vattenfal pas 36ct per kWh. Ook geen start tarief. Dus nog even wachten tot hij binnen is. Scheelt mij in theorie zo’n 20ct per keer bij een lege accu.

Maar: ik moet niet met de Vattenfal pas gaan laden bij een niet-Vattenfal paal. Dan betaal ik 35ct transactie en 60ct per kWh volgens de InCharge app.

Erg verwarrend, sommige palen zijn wel over, andere nog niet. Verder geen optie om aan huis te laden. Geen eigen parkeer terrein. Soms gooi ik een draad over stoep en laad ik met de Granny lader. Maar dat mag formeel allemaal niet volgens de apv; je mag geen kabels etc op onder of boven het trottoir aanbrengen.. ook niet onder/in een kabelmat/goot.
 

VanRoyal

Forumguru
Welkom in de jungle der laadpassen. Het is afhankelijk van waar je hoofdzakelijk gaat laden om te kunnen bepalen wat de voordeligste oplossing is. Op Tweakers is een goed topic over laadpassen, daar kun je goede info vinden: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2144286

Ik gebruik zelf hoofdzakelijk de 50five Zuid Holland pas (voorheen Equans) omdat deze hier het voordeligste is, maar ben ook heel erg te spreken over Tap Electric. Die hebben een ontzettend handige en goed werkende app in combinatie met een gratis abonnement. Die zou ik zeker eens bekijken als ik jou was: https://www.tapelectric.app/nl/. Al is het alleen maar om te kijken wat de verschillende tarieven zijn bij de palen bij jou in de buurt.
 

lugolux78

Donateur
Beste leden,
Onlangs heb ik een Skoda Octavia 1.4 hybride gekocht. Ik zou mijn accu zo nu en dan graag willen opladen.
Nu ben ik opzoek naar een goede laadpas. Hebben jullie tips welke laadpas ik het beste zou kunnen aanschaffen?

Met vriendelijke groet
Mike
Ik heb een pas bij vandebron. 250km gratis laden. Ook een hybride auto
 

marco_b

Forumguru
Bij de privé auto had ik een druppel van E-Flux. Gebruik je deze vaker als 10x per maand dan is een abo vorm interessant. Is het sporadisch dan enkel de druppel. Betaal je per sessie ik geloof € 0,35.

in de app was duidelijk zichtbaar wat je aan laadkosten hebt gehad.
ik gebruikte de app Chargepoint om te zien wat de laadkosten zijn. Met de auto van het werk let ik daar eerlijk gezegd niet altijd op.
 
Bovenaan Onderaan