Laag water in koplamp

Van het weekend bij het verwisselen van mijn zomerbanden naar winterbanden zag ik dat er heel veel condens in mijn koplamp zat en zelfs een laag van 2-3 mm water. Ik had 2 weken eerder een kapotte dimlamp (H7- dus geen Xenon) vervangen in het donker; een week later kwam ik toevallig de rubberkap tegen die gelukkig nog op het motorblok lag. Ik vermoedde dat de oorzaak was. (zie ook de bijdrage water/groen in koplamp). Ik heb vervolgens de rubber dop er afgehaald met het idee dat door de warmte van de lamp wel wat zou verdampen. De volgende dag zat er een laag van meer dan 1 cm water in de koplamp!!!. Wat blijkt nu: als het regent (ook bij stilstand) druppelt via de bovenkant van de koplamp unit het water precies via een gootje in de unit via de achterkant waar de dop zou moeten zitten. Ook in de ruimte van de fitting van het H7 lampje dat heel ruim is, zat een laag water.
Ik heb vervolgens de lamp van het groot licht weggehaald en via dat gat (via dimlicht kan dat niet vanwege de lens) een slangetje gestoken en het water zoveel mogelijk weggezogen. Daarna de föhn er op gezet -via het h7 lampje en het gat waar het h3 lampje (groot licht) zat - ontstaat er dan een luchtstroom en op deze wijze geprobeerd het droog te maken, maar dat lukte niet echt.
Op internet kwam ik een tip tegen om die kleine zakjes silicagel (dis vaak in dozen bij electronica en schoenen zit) als vochtvreter te gebruiken. Daarvan heb ik er een aantal in een sok gedaan en dichtgeknoopt en achter het dimlicht geplaatst en de rubberdop er weer opgezet. Sindsdien zit er elke dag wat minder water in de koplamp en vandaag bijna niks meer. Ik heb wel de afgelopen dagen elke dag de sok met silicagel even in de magnetron gedaan om het water er uit te laten verdampen.
Hoop dat jullie wat hebben aan deze tip (misschien ook handig voor diegene die af en toe - schijnt voor te komen - last van condens hebben).
 

EdK

Forumguru
En nu maar hopen dat het water geen aanslag op de lampspiegel achterlaat wat in algemeen wel het geval is bij dit soort gevallen.
 

Pendragon

Donateur
Ik heb hetzelfde gehad omdat de dealer vergeten was de rubberen dop terug te plaatsen. Ik kwam er pas achter toen het al groen begon te worden. De dealer heeft uiteindelijk de koplamp vervangen. Dit is een verschrikkelijk werkje bij de Superb, want de hele voorkant moet er dan af. Bij de O2 is dat een stuk makkelijker. Ze hebben het zo goed voor me opgelost.

http://www.skodaforum.nl/forum/i/water-groen-in-de-koplamp.20925/#post-336430
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan