Laagje water óp rubbers van drempels

tvdp

Lid
Hallo, ik heb, als het goed heeft geregend of door de wasstraat ben geweest, een plasje water óp de rubbers van de drempels aan de bestuurders en passagiers kant. Heeft iemand enig idee waar het vandaan zou kunnen komen? Ik heb al eerder een lekkage gehad bij de pedalen, maar dat kwam door een verstopte afvoer bij de voorruit. Dit is inmiddels opgelost.
 
D

Deleted member 1943

ik heb dat ook bij mijn fabia alleen dan bij de achterdeuren. Ik zag het vorige week na het wassen van mijn auto
 

Tachi

Actief lid
Met dit weer viel het mij op eigenlijk. Ik heb altijd een laagje water op de drempel van mijn linkerachterdeur.
Folie is het niet, want die was nog heel toen ik vrij recent mijn slotmechanisme moest vervangen.
Ligt het aan de rubbers? Maar ik heb in de vlugheid geen scheuren kunnen ontdekken. Ik kan (nog) met geen mogelijkheid ontdekken via waar het water/vocht onder de deur komt.

Nou heb ik de problemen met Fabia gelezen. En daar hebben ze het over afkitten van de deur. Wat wordt er afgekit?
 

tvdp

Lid
Zeker met het weer van de laatste dagen heb ik er nog steeds last van. Van afkitten heb ik nog niet gehoord en zou eigenlijk ook niet weten waar. Toevallig heb ik van de week het linker vóórdeurpaneel verwijderd en zag weer vocht aan de binnenkant (wel achter de folie). Ik heb een vermoeden dat de rubbers aan de onderkant van het schuifraam niet goed aansluit. Misschien is dit een octavia1 euvel.
 

Cordoba

Forumguru
Rubbers aan het onderkant van het schuifraam zoals je dat noemt, zijn per definitie niet 100% dicht, alleen bedoeld om het meeste water buiten te houden. Er loopt altijd tussen de rubbers door, langs de ruit naar beneden de deur in. En als alles in orde is, loopt dat water aan de onderkant uit de deur via de ontwateringsgaatjes helemaal onderin het portier.

Soms is het niet helemaal in orde, en komt het water naar binnen. Bij de meeste VAG-modellen komt dat, doordat de lijmlaag van het metalen paneel in de deur is verdroogd, losgescheurd of iets dergelijks. Door de lijmlaag te vervangen door een geschikte kitlaag kun je de deur opnieuw waterdicht maken. Het genoemde paneel bevindt zich (in de dikte van de deur gezien) tussen de binnenbekleding van de deur en het raam (in open stand). Als de kitlaag van het paneel niet meer waterdicht is, wordt de deurbekleding nat en komt het water op de deurrubbers, of in de auto zelf terecht als er veel water in het portier komt te staan.
 

Tachi

Actief lid
Ik heb je denk ik niet helemaal goed begrepen. Dus, tussen de twee metalen delen (de mooie buitenkant en de binnenkant met allerlei montagegaten e.d.) is een lijmlaag aanwezig.
Wat ik niet begrijp wat gekit wordt. Ik heb een plaatje toegevoegd en met rood en letters aangegeven waarvan ik denk wat gekit zou kunnen worden. Kun je aan de hand van het toegevoegde plaatje misschien aangeven waar gekit wordt.

S58-0018.png
 

EdK

Forumguru
Tachi zolang je matten droog zijn hoef je niet te gaan kitten wat je nu op het plaatje aangeeft.
Het is heel normaal dat er water langs het raam door de buitenraam rubbers tussen de deurpanelen heenloopt
Als je na een flinke nacht bui smorgens je deur open doet dan zie je soms een straal met water uit de deur lopen
Wel dat is dat water, en tsja dan kan er ook wel eens wat op de rubbers of dorpel liggen.

Maar zoals gezegd, als je vloermatten en onder de vloermatten alles zeiknat is dan is het raadzaam om het paneel te kitten wat jij op plaatje aangeeft
Trouwens het is een Skoda Fabia kwaal die in algemeen onder garantie verholpen dient te worden
 

Cordoba

Forumguru
Grofweg moet B, C en D gekit worden: als er in een wasstraat, bij autowassen of een storm met regen water in de deur loopt, komt er wat water tussen beide platen te staan (heb je volgens mij goed begrepen). A hoef je niet te kitten, heeft geen enkel nut, is alleen lastig als je in de deur moet zijn om bijvoorbeeld aan een raammechanisme te werken. Verder zitten er bij de meeste modellen ook nog montagegaten in de binnenplaat, maar als het goed is zit daar op de lagere delen allemaal een constructiedeel van de deur waarop ie is afgekit. (grofweg, de onderste 30-40 cm van de deur). Ik ken de Octavia niet in detail dat ik precies kan zeggen waar de kitranden zitten, maar weet dat het bij mijn eigen Fabia zo zit en bij het eerste model Seat Leon ook.

Edit: in aanvulling op het bericht van EdK: water óp het deurrubber is vaak het eerste begin van de lekkage, maar voel eens of de deurbekleding overal netjes droog is, en ook de onderkant van eventuele portierbakken. Zit daar water, dan moet je je voorbereiden op een kit-operatie. Ik heb een voorbeeld voor de extra lijn waar waarschijnlijk ook kit aangebracht moet worden in de tekening gezet. Overigens met goed kijken en logisch nadenken kom je een heel eind.

O1 portier.png
 
Bovenaan Onderaan