Rubbers aan het onderkant van het schuifraam zoals je dat noemt, zijn per definitie niet 100% dicht, alleen bedoeld om het meeste water buiten te houden. Er loopt altijd tussen de rubbers door, langs de ruit naar beneden de deur in. En als alles in orde is, loopt dat water aan de onderkant uit de deur via de ontwateringsgaatjes helemaal onderin het portier.
Soms is het niet helemaal in orde, en komt het water naar binnen. Bij de meeste VAG-modellen komt dat, doordat de lijmlaag van het metalen paneel in de deur is verdroogd, losgescheurd of iets dergelijks. Door de lijmlaag te vervangen door een geschikte kitlaag kun je de deur opnieuw waterdicht maken. Het genoemde paneel bevindt zich (in de dikte van de deur gezien) tussen de binnenbekleding van de deur en het raam (in open stand). Als de kitlaag van het paneel niet meer waterdicht is, wordt de deurbekleding nat en komt het water op de deurrubbers, of in de auto zelf terecht als er veel water in het portier komt te staan.