Captain Hook
Forumguru
Gewoon een ervaringsberichtje.
Onze Roomster 1.2 TSI DSG-7 doet al ruim 100kkm z'n ding.
Over 's-lands wegen, door de polder en af en toe de Autobahn en wat bergpassen.
Gemiddeld genomen zeer content met het bescheiden verbruik:
Maar een rasante rit over de Autobahn maakt onze Roomster dorstig.
Lange stukken, ruim 160km/h op de cruisecontrol jaagt er heel wat litertjes benzine doorheen. Dan haal ik over ruim 1100km (van NL <--> A) amper 1:12. Moet zeggen dat we wel snel thuis waren; 's-ochtends om 08:00h uit Oostenrijk vertrokken, om 19:00h weer thuis.
Maar ter plekke, in de bergen is het gemiddeld verbruik vrijwel hetzelfde als in Nederland. Bergop zie ik verbruikswaardes van 1:4 (!), maar bergaf vrijwel niks.
En de DSG (in S-stand) houdt de auto ook nog aardig in bedwang.
Het mogelijke olieverbruik heb ik ook in de gaten gehouden. Maar zelfs diverse bergweggetjes omhoog/omlaag (met vrijwel koude motor helaas, gelijk 's-ochtends) heeft vrijwel geen invloed op het olieverbruik. De afgelopen 15kkm uiteindelijk nog niet eens 0,3l olie hoeven bij te vullen.
Hoogste olietemperatuur die ik voorbij zag komen, tijdens bergpassen omhoog, was zo'n 108 graden.
Zelfs op de Autobahn (veel koelwind), amper 100 graden bij 160km/h lange stukken omhoog.
Binnenkort weer een grote beurt en dan ook zullen voor de allereerste keer (!) de remschijven/-blokken vervangen moeten worden (duur grapje )
Onze Roomster 1.2 TSI DSG-7 doet al ruim 100kkm z'n ding.
Over 's-lands wegen, door de polder en af en toe de Autobahn en wat bergpassen.
Gemiddeld genomen zeer content met het bescheiden verbruik:
Maar een rasante rit over de Autobahn maakt onze Roomster dorstig.
Lange stukken, ruim 160km/h op de cruisecontrol jaagt er heel wat litertjes benzine doorheen. Dan haal ik over ruim 1100km (van NL <--> A) amper 1:12. Moet zeggen dat we wel snel thuis waren; 's-ochtends om 08:00h uit Oostenrijk vertrokken, om 19:00h weer thuis.
Maar ter plekke, in de bergen is het gemiddeld verbruik vrijwel hetzelfde als in Nederland. Bergop zie ik verbruikswaardes van 1:4 (!), maar bergaf vrijwel niks.
En de DSG (in S-stand) houdt de auto ook nog aardig in bedwang.
Het mogelijke olieverbruik heb ik ook in de gaten gehouden. Maar zelfs diverse bergweggetjes omhoog/omlaag (met vrijwel koude motor helaas, gelijk 's-ochtends) heeft vrijwel geen invloed op het olieverbruik. De afgelopen 15kkm uiteindelijk nog niet eens 0,3l olie hoeven bij te vullen.
Hoogste olietemperatuur die ik voorbij zag komen, tijdens bergpassen omhoog, was zo'n 108 graden.
Zelfs op de Autobahn (veel koelwind), amper 100 graden bij 160km/h lange stukken omhoog.
Binnenkort weer een grote beurt en dan ook zullen voor de allereerste keer (!) de remschijven/-blokken vervangen moeten worden (duur grapje )