Captain Hook
Forumguru
Zoals al eens eerder gemeld, help ik onze jongelui met hun tigde-hands autootje; een Golf IV 1.6 van 19 jaar oud. Ruim een kwart miljoen kilometer op de teller en rijdt nog uitstekend. Zelfs nog stiller dan onze Skoda van heel wat jaartjes jonger.
Blijf me verbazen hoe degelijk 'ie in elkaar zit en hoe gemakkelijk bepaalde zaken zelf te herstellen/onderhouden zijn.
Uiteraard zijn wel eens dingen versleten en moet je 'm onderhouden. Zo is de 1ste keer de distributieriem pas bij 130kkm vervangen en de 2de keer pas bij 250kkm. Maar zaken als olieverbruik (nihil) en brandstofverbruik zijn gewoon keurig op orde.
Sinds ze dat autootje hebben, was het wel opvallend dat 'ie eigenlijk nooit goed warm werd. Maar ja, gelukkig niet te heet, dan oververhit. Koelvloeistof was keurig op het juiste niveau, geen tekenen van een lekkende koppakking. Zou dan toch de koelwatertemperatuurmeter in het dashboard (of de bijbehorende sensor) niet goed werken?
Het was me wel opgevallen dat er wat sludge aan de binnenzijde van de oliedop zat, maar ja, misschien had de vorige eigenaar er alleen maar korte ritjes mee gereden.
Dat was de afgelopen maanden zeer zeker niet het geval. Onze dochter gebruikte die auto om van/naar haar stageadres te rijden (onbereikbaar met het OV). Vaak bij nacht en ontij vanuit Lelystad naar een Talpa productielocatie in het Gooi. M.a.w. de auto reed minimaal 120km/dag.
Afgelopen week werd het dan toch eens tijd om de olie te verversen en wellicht de koelwaterthermostaat te vervangen (dit had ik al eens uitgezocht; kon een bekend probleem zijn).
Zo'n thermostaat kost amper een tientje (nieuw) + afdichtring + kunststof flens. Kwestie van koelwater aftappen (kan met slangetje onderaan het aftappunt, kraantje open en ff wachten). Kraantje weer dicht, twee bevestigingsbouten losdraaien, thermostaat eruit, nieuwe erin.
En weer vullen met G12 (koelvloeistof). Systeem is zelfontluchtend, dus da's ook makkelijk. Gewoon goed checken en bijvullen tot niveau niet meer zakt. En G12 kost amper 1-2 euro/liter.
Leve de YouTube instructiefilmpjes!
Wat schetst onze verbazing? Er bleek helemaal geen koelwaterthermostaat in te zitten!
Bij wat nadere (online) recherche blijkt dat het vaker voorkomt dat die thermostaat er mee ophoudt en de motor te heet wordt. En wat doet de ANWB/ADAC dan? Juist ja, die halen, als quick-fix, gewoon ff die thermostaat er tussenuit, dan heb je maximale koelvloeistofflow. En altijd (te veel) koeling; m.a.w. dat blok wordt nooit goed warm. Vandaar die sludge aan de binnenzijde van de oliedop. En vandaar die, nooit goed de 90 graden bereikende temperatuurmeter in het dashboard.
Maar na afloop van zo'n quick-fix hoor je er natuurlijk wel een nieuwe thermostaat in te zetten. Dat had de vorige eigenaar blijkbaar (?) nooit gedaan. En visueel, zonder de boel open te maken, is dit niet te zien.
Wel lachu; is dit nou zo'n goede auto dat 'ie deze 'verminking' gewoon overleeft, of is 'ie nou zo slecht dat je nergens een melding krijgt?
Afijn, nieuwe thermostaat besteld en komende week maar eens monteren (kost helaas wel weer de nodige liters G12).
Blijf me verbazen hoe degelijk 'ie in elkaar zit en hoe gemakkelijk bepaalde zaken zelf te herstellen/onderhouden zijn.
Uiteraard zijn wel eens dingen versleten en moet je 'm onderhouden. Zo is de 1ste keer de distributieriem pas bij 130kkm vervangen en de 2de keer pas bij 250kkm. Maar zaken als olieverbruik (nihil) en brandstofverbruik zijn gewoon keurig op orde.
Sinds ze dat autootje hebben, was het wel opvallend dat 'ie eigenlijk nooit goed warm werd. Maar ja, gelukkig niet te heet, dan oververhit. Koelvloeistof was keurig op het juiste niveau, geen tekenen van een lekkende koppakking. Zou dan toch de koelwatertemperatuurmeter in het dashboard (of de bijbehorende sensor) niet goed werken?
Het was me wel opgevallen dat er wat sludge aan de binnenzijde van de oliedop zat, maar ja, misschien had de vorige eigenaar er alleen maar korte ritjes mee gereden.
Dat was de afgelopen maanden zeer zeker niet het geval. Onze dochter gebruikte die auto om van/naar haar stageadres te rijden (onbereikbaar met het OV). Vaak bij nacht en ontij vanuit Lelystad naar een Talpa productielocatie in het Gooi. M.a.w. de auto reed minimaal 120km/dag.
Afgelopen week werd het dan toch eens tijd om de olie te verversen en wellicht de koelwaterthermostaat te vervangen (dit had ik al eens uitgezocht; kon een bekend probleem zijn).
Zo'n thermostaat kost amper een tientje (nieuw) + afdichtring + kunststof flens. Kwestie van koelwater aftappen (kan met slangetje onderaan het aftappunt, kraantje open en ff wachten). Kraantje weer dicht, twee bevestigingsbouten losdraaien, thermostaat eruit, nieuwe erin.
En weer vullen met G12 (koelvloeistof). Systeem is zelfontluchtend, dus da's ook makkelijk. Gewoon goed checken en bijvullen tot niveau niet meer zakt. En G12 kost amper 1-2 euro/liter.
Leve de YouTube instructiefilmpjes!
Wat schetst onze verbazing? Er bleek helemaal geen koelwaterthermostaat in te zitten!
Bij wat nadere (online) recherche blijkt dat het vaker voorkomt dat die thermostaat er mee ophoudt en de motor te heet wordt. En wat doet de ANWB/ADAC dan? Juist ja, die halen, als quick-fix, gewoon ff die thermostaat er tussenuit, dan heb je maximale koelvloeistofflow. En altijd (te veel) koeling; m.a.w. dat blok wordt nooit goed warm. Vandaar die sludge aan de binnenzijde van de oliedop. En vandaar die, nooit goed de 90 graden bereikende temperatuurmeter in het dashboard.
Maar na afloop van zo'n quick-fix hoor je er natuurlijk wel een nieuwe thermostaat in te zetten. Dat had de vorige eigenaar blijkbaar (?) nooit gedaan. En visueel, zonder de boel open te maken, is dit niet te zien.
Wel lachu; is dit nou zo'n goede auto dat 'ie deze 'verminking' gewoon overleeft, of is 'ie nou zo slecht dat je nergens een melding krijgt?
Afijn, nieuwe thermostaat besteld en komende week maar eens monteren (kost helaas wel weer de nodige liters G12).