Lage zon slecht zicht.

Noord26

Forumguru
Ik dacht dat een zonnebril met Polariod glazen problemen konden geven in een vliegtuig vanwege de beglazing van de cockpit en sommige instrumenten?
Polaroid? Heb ik 't daar over gehad?

Ik weet de werking niet van zo'n Serengeti. Maar ik heb kunnen kiezen tussen meerdere glazen. Het is afhankelijk van de bolling van het glas of je de anti schittering van de binnenkant daadwerkelijk kan zien of niet. Bij mijn model zag ik bij 2 glazen wel de schittering (blauw en groen) en bij de laatste zag ik het niet. Dan zou ik witte schuttering/waas moeten zien.

Ik denk dat je de afwerking van de binnenkant van het glas bedoeld wat nadelig kan werken bij aflezen van instrumenten. Polaroid is alleen buitenzijde glas. Maar dan moet je wel de mogelijkheid hebben om eerst het best passende montuur te kiezen en dan de juiste glazen. Verschil van een echte speciaalzaak of een Hans Anders zeg maar.

2d84cgm.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarcoO2

Forumguru
Hoewel ik best tevreden ben over m'n Ray Ban, slaat Serengeti werkelijk alles. Wat een genot is dat!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
...
Ik denk dat je de afwerking van de binnenkant van het glas bedoeld wat nadelig kan werken bij aflezen van instrumenten. Polaroid is alleen buitenzijde glas....

Polaroid is wel degelijk een probleem (of kan dat zijn) bij het aflezen van o.a. LCD-displays. Die LCD's vormen namelijk een beeld door lokaal via een magnetisch veld de kristallen in het display te richten, waardoor je een verschil in kleur waarneemt. Als je pech hebt blokkeert de polarisatierichting van je bril precies de richting van het licht die het contrast moet geven zodat je 'beeld' krijgt in het display. Daarnaast heb je ook nog verschillende vormen van polarisatie (circulair en lineair), dus het ene polaroid glas is niet het andere.

Wat het kleurverloop in het glas betreft: lang geleden ooit een Carrerabril gekocht met polaroidglazen met tintverloop, en ik vond dat heerlijk met autorijden: instrumenten gewoon altijd goed afleesbaar, en bij bijvoorbeeld even door een tunnel rijden, kon je je zicht in de tunnel verbeteren door je hoofd iets achterover te kantelen (en dus door de bijna blanco onderkant van de glazen te kijken), en hoefde je dus niet bril-af, bril-op te doen voor optimaal zicht. Helaas is die bril op een gegeven moment gesneuveld na vele jaren van trouwe dienst.
 

B.Stuurder

Forumguru
Polaroid? Heb ik 't daar over gehad?
Tenzij de vliegtuigbrillen anders zijn, zijn alle glazen van Serengeti brillen Polychromatisch en Polaroid. De kleur van het glas kan verschillend beeld geven en soms nadelig zijn voor het zicht.
Een Serengeti bril zou je ook niet af hoeven zetten in een tunnel met kleurende glazen. Alhoewel ik me afvraag of en hoe dat werkt in een auto aangezien een normale meekleurende bril in de auto niet donkerder wordt?
 

Noord26

Forumguru
Hoe het werkt weet ik echt niet. Maar het klopt wel dat je de bril niet af hoet te zetten in in een tunnel.
 

EdZ

Donateur
Als ik het goed begrijp is het hoofdzakelijke verschil tussen Serengeti en het merk Polaroid dat Serengeti brillen meekleurende glazen hebben. Beiden hebben polariserende glazen. Alleen is het merk Polaroid een stuk goedkoper.
Beiden hebben wel zoals genoemd een nadeel met LCD-schermen. Daar werd ik nog eens fijntjes aan herinnerd toen ik een LCD e-reader kocht....
 

B.Stuurder

Forumguru
Ja, dat was het, Polaroid is een merk natuurlijk. Het zijn polariserende glazen. Net zoiets als Luxaflex en zonwering....
 

Cordoba

Forumguru
Wel of niet meekleurend is ook persoonlijke voorkeur, tegenwoordig reageren de glazen behoorlijk snel, maar een aantal decennia terug was het zo dat een meekleurende bril als je bijvoorbeeld door de Drechttunnel reed in de hele tunnel donker, en tegen dat je aan het eind van de tunnel was ontkleurde ie, zodat ie net licht was als je de tunnel uitkwam.

Glazen die op UV-licht reageren, doen dus niets in een auto omdat autoglas geen UV door laat, volgens mij zijn er tegenwoordig ook andere meekleurende materialen die het wel doen in de auto.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als brildrager heb ik slechte ervaringen met die meekleurende glazen.
Ik hoef ze dan ook niet meer, simpelweg omdat de reactietijd te lang is ten opzichte van de gemiddelde lengte van de Nederlandse tunnels. Gevolg daarvan is, dat je op een zonnige dag in de meeste tunnels in het donker zit te turen en er alweer (bijna) uit bent tegen de tijd dat die glazen eindelijk helder zijn geworden - en vervolgens rij je weer een heel eind met driekwart dichtgeknepen ogen tot ze eindelijk weer donker zijn.

Ik klap op het juiste moment mijn polariserende en scharnierende voorhangertje wel effe omhoog of omlaag.
En dat werkt ook als ik tijdens mijn Mercedes-buurtbusrondje op het lcd-schermpje van de radio wil kijken (in de F2 speelt dat niet, met de zwartwit displays van maxidot en Swing).
 

eriktv

Forumguru
Ik heb een zonnebril in de auto liggen die ik (of misschien zelfs mijn vrouw :thumbsdown:) ergens gekregen heb/heeft. Looks boeien me in de auto niet :D. Ik vroeg me al een tijdje af wat de effecten veroorzaakt die ik zie met de bril op:
  • Bij het nieuwste model Passat zie ik heel duidelijk de groene uv-werende laag op de voorruit, bij sommige andere auto's is die laag blauw.
  • In mijn eigen auto zie ik met bril donkere strepen op pano-dak en vlekjes in achter- en zijruiten. Dit zie je zonder bril ook vaak bij Ford- en BMW-achterruiten. Zonder bril zie je bij mijn auto echter geen vlekken.
Heb ik dan per ongeluk een hele goede bril in de auto liggen? Hij bevalt namelijk prima bij laagstaande zon.

Tip: bij langere reis door de pekel een klein flesje ruitensproeiervloeistof en een keukenrol meenemen. Ik reed vorige week terug uit Tsjechië vrijwel acht uur lang met de zon van schuin opzij. Erg fijn als je de zijruit en -spiegel schoon kunt maken!
 

B.Stuurder

Forumguru
@eriktv kun je bij toeval ook door vrouwenkleding kijken met die bril? Dan ben ik wel geïnteresseerd in merk en type, in verband met de geschiktheid om er auto mee te rijden natuurlijk.:D
 

Cordoba

Forumguru
@eriktv Dat is typerend voor polariserende glazen, die strepen en vlekken die je ziet hebben te maken met de spanningen in de ruit die ontstaan zijn bij fabricage van de ruiten (klein verschil in optische dichtheid, dat normaal onzichtbaar is).
 

EdK

Forumguru
https://www.zamro.nl/lassen-en-sold...8gobtDeBdS3EVE-u71W_Tgeq9KZ8TiqoDEaAgfn8P8HAQ
En wil je niet zo in je wagen zitten, wat bij mij helpt is even me zitpositie aanpassen door rechterop te gaan zitten en als dat niet meteen helpt me stoelhoogte aan te passen ( hoger op pompen )
Lukt dit ook niet dan ga ik rustig de eerste straat rechts in of pak een parkeerplaats en wacht even een minuut of 5
Vaak is de stand van die vuurbol dan al veranderd zodat je je weg weer veilig kunt voortzetten.

En tsja wat zijn 5 minuten op een leven...... weken in ziekenhuis duurt langer...
 

Canon-Eye

Forumguru
En tsja wat zijn 5 minuten op een leven.....
Goeie vraag, vooral ook voor al die mensen die kennelijk zoveel moeite hebben om zich in 30, 50 en 60 km zones zelfs maar ongevéér aan zo'n maximumsnelheid te.houden, om het over de rest van het wegennet maar niet te hebben.

Om op een gemiddelde rit van pakweg anderhalf uur (zonder files en met dezelfde auto) nog 5 minuten te besparen zul je echt (on)behoorlijk door moeten rauzen, zeker als het meer dan de helft over provinciale wegen gaat...
 

B.Stuurder

Forumguru
In sommige gevallen zijn maximum snelheden niet aangepast aan de wegsituatie, maar bijvoorbeeld omdat de weg toevallig kadastermatig binnen de bebouwde kom ligt.
En het is inderdaad niet nuttig, je kunt wel 5 tot 10 minuten winnen op een flinke rit, maar dan neem je wel risico's die het waarschijnlijk niet waard zijn.
Aan de andere kant is het wel eens leuk om stevig te rijden. Zie het als sex terwijl je geen kinderen wilt, strekt niet tot het doel waarvoor het eigenlijk is, maar wat mij betreft zal me dat worst zijn. :deuk:
 

Canon-Eye

Forumguru
omdat de weg toevallig kadastermatig binnen de bebouwde kom ligt.
Daar heeft het kadaster niets mee te maken - daar wordt alleen bijgehouden van wie de grond is en of er een hypotheek op rust (en vermoedelijk ook eventuele erfdienstbaarheden).

De gemeente(raad) bepaalt en verlegt eventueel de grenzen van de bebouwde kom.
 
Bovenaan Onderaan