lagerdefect waterpomp 1.6 MPI

GuusO

Nieuw lid
Sinds kort komt een schurend geluid onder de motorkap vandaan, alleen hoorbaar bij stationair draaien. Het lijkt tekomen vanuit de distributietandriem of van de multi V-riem. Ik zou zeggen een lager defect. Vrijdagmorgen bij de dealer langs geweest, de monteur onderstreept mijn vermoeden, of het lager van de spanrol van de multi V-riem is kapot, of de waterpomp. De auto is daar gebleven, ik kreeg een Golf+ mee op grond van de mobiliteitsgarantie.
Laat op de middag een belletje, de auto is weer klaar. De waterpomp was de boosdoener, het was een bekend probleem. Het blijkt dat er serie waterpompen is waarvan de as en waaier uit kunststof bestaan, die na enige tijd speling krijgt op de lagers, waardoor deze aanloopt tegen het waterpomphuis. Dat was het schurende geluid. De waterpomp is vervangen door een ander exemplaar met alu as en waaier. Tevens is de spanrol, tandriem, multi V-riem en de spanrol van de multi V-riem vervangen.
Helaas weet men niet welke waterpomp in welke auto is ingebouwd, omdat Skoda (lees VAG) met meerdere leveranciers werkt.
Dus aan alle Skoda 1.6 MPI rijders met een schurend geluid, wacht niet te lang, anders is de ellende niet te overzien: vastslaande waterpomp, brekende distributieriem, kromme kleppen enz.

redfoxert

Senior Member
Zit deze waterpomp alleen in de 1.6 MPI modellen of kunnen ze ook voorkomen in bijvoorbeeld diesel uitvoeringen ?

En als er meer autos zijn met dit gebrek, waarom hebben ze dan nog geen terugroep actie ? Wachten ze op de eerste auto's die ze mogen afslepen soms ?

LenK

Forumguru
Zeker weer het gevolg van een kostenverminderingstarget voor de afdeling inkoop.
(Goedkoop is duurkoop en eerste gewin is kattengespin)

Michel

Forumguru
Bij mijn Fabia heb ik bij de laatste onderhoudsbeurt ook de waterpomp onder garantie moeten laten vervangen vanwege een jankend geluid.
In eerste instantie ging men er vanuit dat er iets mis was met de multiriem of eigenlijk de poelies en op basis hiervan werd mij verteld dat het geen kwaad kon. Ik heb er toen nog zo'n 7000 km mee doorgereden. Achteraf heeft het de dealer best veel tijd gekost om de oorzaak van het geluid te vinden, maar het bleek uiteindelijk dus de waterpomp te zijn.

Ik weet niet of deze waterpompen identiek zijn voor de 1.6 MPI en 2.0 MPI, maar het zou me niets verbazen, zeker nu ik dit relaas hier lees.

JettaFreak

Actief lid
bij mijn auto wordt er een schurend geluid veroorzaakt door de aircopomp. Heel irritant, zeker nu het onderdeel in back-order staat...

Groet,

JettaFreak

GuusO

Nieuw lid
Redfoxert,

Volgens de dealer betreft het alleen de 1.6 MPI, maar ik kan niet controleren of hij niet meer info heeft dan hij mij vertelt. Dit probleem komt niet alleen voor bij Skoda, maar ook bij andere VAG merken. Immers deze motor wordt op veel modellen toegepast.

GuusO

Bovenaan Onderaan