Lakschade omdat achterbumper scheef gemonteerd is

RonaldGL

Nieuw lid
Ik heb een Skoda Fabia Combi Greenline van februari 2011. Nu is er lakschade aan de achterklep en aan de achterbumper. Blijkt dat de bumper scheef zit waardoor de achterklep steeds langs de bumper schaaft. Was dus een kwestie van tijd dat de lak dan beschadigd zou raken en nu dus ook de klep gaat roesten. Ben ermee naar de dealer gegaan. Foto’s gemaakt en opgestuurd naar Pon. Valt niet onder garantie is hun reactie, want de bumper kan scheef zitten door invloeden van buitenaf, zoals het licht aantikken door een ander voertuig. Heb aangegeven dit vreemd te vinden, want er is verder niks te zien aan de bumper. Zijn ook verder geen schades geweest of reparaties aan de bumper, waardoor deze eventueel scheef is gemonteerd. Als klep en bumper moeten worden gespoten, kost dit 570EUR. Heb nog foto’s opgezocht van toen ik de auto net had en hierop blijkt dat de bumper toen al scheef zat. Denk dat dit echter geen bewijs is, want je ziet natuurlijk niet wanneer de foto echt gemaakt is. Is mij destijds niet opgevallen. Heb het idee dat de dealer verder ook niets hieraan wilt doen. Heeft iemand ook al zoiets meegemaakt en wat kan ik hier verder aan doen, want dit lijkt me namelijk wel een garantiegeval.

Wilko

Senior Member
Ik heb bij mijn eerste O1 meegemaakt dat er na een paar jaar na de aanschaf roest aan de onderrand van het achterraam kwam omdat de ruit te laag bevestigd was zodat hij op de ronding van de lak rustte, i.p.v. op het vlakke deel.
Dat is toen door de dealer onder garantie gerepareerd (ruit verschoven en hele achterdeur opnieuw gespoten), ondanks dat de auto daar niet vandaan kwam.

Jasper02

Banned
Ik heb een Skoda Fabia Combi Greenline van februari 2011. Nu is er lakschade aan de achterklep en aan de achterbumper. Blijkt dat de bumper scheef zit waardoor de achterklep steeds langs de bumper schaaft. Was dus een kwestie van tijd dat de lak dan beschadigd zou raken en nu dus ook de klep gaat roesten. Ben ermee naar de dealer gegaan. Foto’s gemaakt en opgestuurd naar Pon. Valt niet onder garantie is hun reactie, want de bumper kan scheef zitten door invloeden van buitenaf, zoals het licht aantikken door een ander voertuig. Heb aangegeven dit vreemd te vinden, want er is verder niks te zien aan de bumper. Zijn ook verder geen schades geweest of reparaties aan de bumper, waardoor deze eventueel scheef is gemonteerd. Als klep en bumper moeten worden gespoten, kost dit 570EUR. Heb nog foto’s opgezocht van toen ik de auto net had en hierop blijkt dat de bumper toen al scheef zat. Denk dat dit echter geen bewijs is, want je ziet natuurlijk niet wanneer de foto echt gemaakt is. Is mij destijds niet opgevallen. Heb het idee dat de dealer verder ook niets hieraan wilt doen. Heeft iemand ook al zoiets meegemaakt en wat kan ik hier verder aan doen, want dit lijkt me namelijk wel een garantiegeval.

Ik zou naar een schadebedrijf gaan en ernaar laten kijken. Meestal kjnnen dit soort gasten zien of er een tikke heeft plastsgevonden of andete di.gen van buitenaf.. Dan heb je iig zwart op wit als hun zeggen van niet. Ook kunnen hun beoordelen wat de daadwerkelkjke oorzaak is. Of schakel een expert in. Dreig daarmee bij de dealer en als ze niks ermee doen.. Pak je je rechtsbjjstand erbij. Tezamen met dat rapport van de expertise sta je heel sterk. Succes

darkprojectx

Forumguru
Als de foto digitaal is dan kun je op de computer rechtermuisknop erop doen, properties/eigenschappen.
dan heb je een date created, date modified en date last accessed staan.
Staat bij de date created niet nog de originele datum?

Jasper02

Banned
Als de foto digitaal is dan kun je op de computer rechtermuisknop erop doen, properties/eigenschappen.
dan heb je een date created, date modified en date last accessed staan.
Staat bij de date created niet nog de originele datum?

Denk niet dat je daar voldoende aan hebt.

SweetRevenge

Actief lid
Daar ga je inderdaad niet voldoende aan hebben. De "date created" wordt gezet aan de hand van de datum instellingen van de camera. Je kan vandaag een foto maken met een create date van 2 jaar geleden.

Fokke

Nieuw lid
...en je kan het nog achteraf wijzigen ook, die exif data zoals dat heet. Met speciale tooltjes.

Maar dat wil niet zeggen dat je dat niet gaat helpen om misschien toch je gelijk te krijgen om die foto te laten zien. Het kan zeker geen kwaad. Zou ik zeker meenemen in je betoog.

IK ken iemand die had een soortgelijk probleem met een Renault. Maar hij had een trekhaak onder zijn auto laten plaatsen door een ander bedrijf. Dat bedrijf had voor het gemak de bumper wat verplaatst, waardoor de achterklep ging schaven over de bumper. In dit geval lag het probleem dus duidelijk aan de klant (en zijn trekhaakleverancier) en niet aan Renault.

Chatslet

Forumguru
Civielrecht is iets vaags, bij civielrecht gaat het namelijk niet noodzakelijk om onomstotelijk bewijs maar om het "aannemelijk" maken van zaken. Zo'n foto op zich maakt het verhaal aannemelijk maar zoals hier al wordt aangegeven kan ook aannemelijk worden gemaakt of in ieder geval de schijn worden opgeworpen dat de foto nep is. Je zou daarom dus met meerdere dingen moeten komen en ook al kunnen ze ook anders geinterpreteerd worden, alle zaken bij elkaar maken jouw verhaal dan hopelijk aannemelijker dan het verhaal van de dealer of van Pon waardoor de rechter een uitspraak in jouw voordeel zal doen.
Zeker even mee naar de rechtsbijstand gaan dus, het is een aardig bedrag en dit kan ook invloed hebben op eventuele latere zaken die wel of niet onder garantie vallen. Kan even duren maar in principe regelt de rechtsbijstand alles. Wel is het handig om als het erg lang duurt "schadebeperkend" te handelen en de boel te laten herstellen om verdere roest te voorkomen. Dit is dan achteraf, wanneer je gelijk krijgt volledig op de tegenpartij te verhalen. Als je al die tijd namelijk niets doet kan jou aangerekend worden dat je de schade erger hebt laten worden.

Cordoba

Forumguru
Volgens mij heb ik dit probleem al vaker gelezen op het forum, maar durf niet te zeggen of dat na werkzaamheden door de garage was, of al bij levering van de nieuwe auto.

Montage trekhaak achteraf? Mijn o2 is twee x naar de spuiter geweest hievoor. Garage had trekhaak gemonteerd net te hoog terug gehangen, hier zitten allerlei riggeltjes in de bumper dus als die verkeerd hangt = lakschade en roest op achterklep.

andrehj

Forumguru
Bij de Superb is dat ook zo: bij het terugzetten van de bumper (na het monteren van een trekhaak) moet je even goed opletten dat de bumper in het juiste sleufje uitkomt, anders krijg je ook lakschade. Ik vond overigens dat dit zichzelf wees, gewoon even goed opletten wat je doet en de bumper recht van achteren (dus niet schuin van boven) monteren.

Volgens mij moet je gewoon bij de dealer zijn. Die heeft de auto geleverd (met hem heb je een overeenkomst) en is verantwoordelijk voor de garantie. Dat ie nu niet bij PON terecht kan is zijn probleem en kan nooit jouw probleem worden.

Bovenaan Onderaan