Lakverzegeling

rdrummen

Senior Member
Ik zit er over te denken om (via de dealer) een lakverzegeling-behandeling op onze nieuwe Octavia te nemen, voor een langdurige bescherming en mooiere glans.
Heeft iemand hier al ervaring mee?
Is het de kosten waard, en loont het zich?

Steve

Senior Member
Over wat voor lak verzegeling hebben we het hier?

Er zijn er verschillende op de markt en bijna allemaal zijn ze hetzelfde als een normale sealant die elke x aantal maanden weer opgebracht dient te worden (bij de dealer tegen betaling).
Lees hier goed de kleine lettertjes door.

Er zijn ook coatings op de markt en deze zijn een heel stuk beter maar de vraag blijft over welk product gaat het?

mikehotel

Actief lid
Ik heb in het verleden bij twee auto's een zg. teflon coating laten aanbrengen (Pro-Tech). Op termijn valt het gewoon tegen en is het normaal netjes wassen van de auto en het daarna in de was zetten een veel betere (en goedkopere) optie.

michelover

Forumguru
Bij mijn beide Skoda's een beschermlaag op laten brengen en ben er zeer tevreden over. Mijn persoonlijke ervaring is dat het werkt, zeker als ik het vergelijk met mijn vorige auto's welke ik x keer per jaar een goede poetsbeurt gaf. De mening van de experts kan ik je ook wel geven, die zegen allemaal dat het onzin is en 1 keer per jaar goed in de was zetten het zelfde effect heeft.

Cordoba

Forumguru
Zoals Steve ook al aangeeft, zijn er ook zogenaamde coatings, die gaan aanzienlijk langer mee, maar geen autoleven lang, zoals soms gesuggereerd wordt. Van experts die auto's die zo'n coating als demo hebben bekeken, van verschillende experts gehoord dat de glans veel minder is, dan normaal glaze/sealant/wax. Ook in de geleverde kwaliteit (soms verschil tussen verschillende panelen) schijnt soms behoorlijk te zijn. Kosten voor zo'n coating zijn bepaald niet kinderachtig.

Belangrijk bij dergelijke producten is wat je precies wil, en wat je verwacht. (optimale glans, of juist minimale wasbeurten om de auto schoon en redelijk glanzend te houden)

Je moet dus eerst voor jezelf bepalen wat je wil, en wat je verwacht, en dan eens kijken naar de kosten en de moeite en duurzaamheid.

MaRco2

Forumguru
ProTech is top, enorm diepe glans en gaat lang mee (mijn MR2 ooit laten doen en mijn Space Star eind 2003).

Is via de officiele weg erg kostbaar en zelf het zoveelstappenplan doen van Meguiars geeft een vergelijkbaar resultaat, maar moet je elk jaar over doen.

Waxoil 100+ is een wassen neus (sponsje kost een paar tientjes en ze rekenen er 200 euro voor), maar is wel beter dan niets doen als je zelf de boel niet bijhoudt.

Zo heb je er meer die er tussenin zitten.

Bart1979

Actief lid
Ik zie deze nu pas, dus toch nog even reageren. Ik ben geen expert laten we dat voorop stellen. Ervaring met poetsen, detailen en de producten heb ik wel.

Een behandeling zoals ProTech en in mindere mate Waxoyl, geven een bepaalde mate van bescherming van de lak. Het is echter onzin dat deze jaren blijft zitten. Zeker Waxoyl is eerlijk gezegd gewoon een 'crap' product.

Een goede glans van de lak komt tot stand doordat deze gereinigd wordt (kleien), gepolijst wordt, vervolgens gevoed met een cleaner/sealant en dan getopt met een goede wax.
Deze waxlaag slijt, en moet gewoon regelmatig opgebracht worden voor een optimale glans. Wat wel kan, is dat er een goede coating wordt aangebracht die de lak verzegelt. Dit verminderd de noodzaak aan stappen 1 en 2 (polijsten en voeden).

Wat overigens een echt goede coating is, is c.quartz, onder andere te vinden op carclean.nl (geen reclame, enkel goede ervaringen met de producten van hen). Ook op het audiforum is er wel ervaring mee.

Mijn tip is om gewoon te beginnen met een goede sealant en deze te toppen met een goede wax die een lange standtijd heeft, en deze waxbehandeling regelmatig te herhalen (2 a 3 maal per jaar). De sealant volstaat dan eens per jaar.
Mocht je toch willen investeren in een coating dan is dit geen slecht idee, maar dan kun je wellicht beter de c.quartz nemen en (laten) aanbrengen. Vervolgens kom je toch niet uit onder 2 maal per jaar waxen om de glans optimaal te houden.

Verder hangt e.e.a. erg af van je 'wasgedrag'. Krasstraten zijn slecht voor je lak en voor je waxlaag, en er zal dan vaker werk nodig zijn. Overigens ook niet geloven in de stelling dat krasjes/swirls worden voorkomen/verminderd door een coating. Dan is handmatig wassen met een goede shampoo en een washmitt nog altijd de beste remedie. Dat is wel een 'pain in the ass' voor velen, mijzelf incluis. Bij tijdsgebrek gaat mijn Fabia combi dus gewoon door de krasstraat, en ik accepteer dat er swirls ontstaan. Die verwijder ik zoveel mogelijk door goed te polijsten eens a tweemaal per jaar.

Lang verhaal maar just my 2 cents. In ieder geval veel plezier met je nieuwe bolide!

MaRco2

Forumguru
Eventueel weet ik in Zwijndrecht wel een goede (ex) ProTechdealer die het voor een normale prijs kan doen.

Waxguard zit er een beetje tussenin, hier weet ik in Boekel wel een geschikt adres voor.

Cordoba

Forumguru
Toevallig juist gisteravond een vergelijkingstest zitten bekijken tussen Waxoil en een sealant (Poorboy World EXP), uit die test bleek de waxoil al na een aantal weken vrijwel verdwenen te zijn, waar de sealant nog steeds bescherming bood. Test was op een paneel waarvan één helft met Waxoil en één helft met Exp was behandeld.

Conclusie producten als waxoil zijn het geld absoluut niet waard, zelfs als netjes de vereiste voorbehandeling wordt gedaan (garages schijnen die voorbehandeling nogal eens te skippen). Voor een goede bescherming kun je dus beter je auto netjes 'poetsen'. Als je een sealant als Exp aanbrengt, en eventueel daarover een dunne wax laag, is de lak veel beter beschermd dan met een product als waxoil.

rdrummen

Senior Member
Interessante relaties hier.
Heeft iemand misschien ook al ervaring met lakbescherming van het merk "MC Platinum" (van Master-Care)?

Bart1979

Actief lid
@Cordoba dat onderschrijft mijn insteek over waxoyl. Niet doen dus inderdaad.

MC Platinum ken ik niet, ook nog geen ervaringen mee gezien (ook niet op het carclean forum).

Goede sealants die wel blijven zitten, zeker regelmatig getopt met een goede wax:

- Poorboy's World EX-P
- Dodo Juice supernatural hybrid paste sealant
- Dodo Juice supernatural infinty paint sealant
- CQuartz CQUK

Kosten ook veel minder dan een behandeling met een van de breed aangeboden producten bij dealers, en als je iemand vindt die het voor je wil doen, is het nog steeds goedkoper. Zelf doen kan natuurlijk ook (maar bij cquartz moet je de auto wel in een droge garage stallen en een dag laten staan).

Bovenaan Onderaan