Ik zie deze nu pas, dus toch nog even reageren. Ik ben geen expert laten we dat voorop stellen. Ervaring met poetsen, detailen en de producten heb ik wel.
Een behandeling zoals ProTech en in mindere mate Waxoyl, geven een bepaalde mate van bescherming van de lak. Het is echter onzin dat deze jaren blijft zitten. Zeker Waxoyl is eerlijk gezegd gewoon een 'crap' product.
Een goede glans van de lak komt tot stand doordat deze gereinigd wordt (kleien), gepolijst wordt, vervolgens gevoed met een cleaner/sealant en dan getopt met een goede wax.
Deze waxlaag slijt, en moet gewoon regelmatig opgebracht worden voor een optimale glans. Wat wel kan, is dat er een goede coating wordt aangebracht die de lak verzegelt. Dit verminderd de noodzaak aan stappen 1 en 2 (polijsten en voeden).
Wat overigens een echt goede coating is, is c.quartz, onder andere te vinden op carclean.nl (geen reclame, enkel goede ervaringen met de producten van hen). Ook op het audiforum is er wel ervaring mee.
Mijn tip is om gewoon te beginnen met een goede sealant en deze te toppen met een goede wax die een lange standtijd heeft, en deze waxbehandeling regelmatig te herhalen (2 a 3 maal per jaar). De sealant volstaat dan eens per jaar.
Mocht je toch willen investeren in een coating dan is dit geen slecht idee, maar dan kun je wellicht beter de c.quartz nemen en (laten) aanbrengen. Vervolgens kom je toch niet uit onder 2 maal per jaar waxen om de glans optimaal te houden.
Verder hangt e.e.a. erg af van je 'wasgedrag'. Krasstraten zijn slecht voor je lak en voor je waxlaag, en er zal dan vaker werk nodig zijn. Overigens ook niet geloven in de stelling dat krasjes/swirls worden voorkomen/verminderd door een coating. Dan is handmatig wassen met een goede shampoo en een washmitt nog altijd de beste remedie. Dat is wel een 'pain in the ass' voor velen, mijzelf incluis. Bij tijdsgebrek gaat mijn Fabia combi dus gewoon door de krasstraat, en ik accepteer dat er swirls ontstaan. Die verwijder ik zoveel mogelijk door goed te polijsten eens a tweemaal per jaar.
Lang verhaal maar just my 2 cents. In ieder geval veel plezier met je nieuwe bolide!