Lambda sonde

Hallo,

Yep, daar is ie weer met een sinds gisterochtend brandend MM lampje in het dashboard.
het is wel 2800 km uitegweest !!! zou het bijna zijn gaan missen ..........

Gisteravond van de Fabia 1 het storingsgeheugen laten uitlezen.
Dt i.v.m. het gaan branden van het motor management indicatie eerder
s'ochtends op de weg naar het werk.
Motor liep zoals gewoonlijk bij MM indicaties nog steeds als een zonnetje.(zie eerdere topics over mijn fabia en Motor management perikelen.)
Maar nu de kern, de storingsmelding gaf aan dat de Lambdasonde moest worden vervangen...... euhhhh wat ???
Géén idee hoe met een defecte sonde en dus metingen een blok zo mooi kan lopen.
Is dit wederom een soort van ..... "we gaan de sonde maar vervangen omdat de computer dat aangeeft en daarna zou het best eens kunnen dat de storing wordt opgelost ......"

Heeft iemand ervaringen met deze melding mogelijke reparatie ?
Wat mag dit zoal kosten ?
Kan de sonde zelf worden gemonteerd of moet hij worden "ingeleerd "?
( Technisch zou dit monteren voor mij een fluitje van een cent moeten zijn, of vergis ik me en is er door Skoda weer vanalles achter verscholen ?)
Tips of trucs waar zo'n sonde dan evt. voor een redelijk bedrag is te bestellen etc ?

Bedankt voor het meedenken.
Greetings, Claymore.
 

darkprojectx

Forumguru
de ervaring die ik ermee heb is dat ze bij een automaterialenzaak goedkoper zijn dan bij de dealer,
en ik weet zo niet zeker hoe het bij de skoda zit maar ik meen dat je er een signaal op moet meten tussen de 0 en 1 volt (bij een normaal functionerenede)
 
Het verschil zit hem in het aantal draadjes dat uit de sonde komt,
universeel moet er op internet een moeten kunnen scoren voor rond de 5 tientjes.
Ze Zitten wel vaak behoorlijk vast, kwestie van schrikken meestal. Hij zit trouwes in je uitlaatspruikstuk.
 
Het verschil zit hem in het aantal draadjes dat uit de sonde komt,
universeel moet er op internet een moeten kunnen scoren voor rond de 5 tientjes.
Ze Zitten wel vaak behoorlijk vast, kwestie van schrikken meestal. Hij zit trouwes in je uitlaatspruikstuk.

Hoi,

Dankje, ik ga na het resetten eens even kijken hoelang het duurt voordat de melding terugkomt.
Dan bij wederom MM melding evt. nog maar eens laten uitlezen .
wederom lambdasonde, dan vervangen.

heb een fijn weekend.
Greetings, Claymore
 

Rene de Wit

Actief lid
De gegevens die de lambdasonde meet worden doorgegeven aan de ECU, deze weet dan hoeveel zuurstof er in de uitlaatgassen zit en hoeveel dit afwijkt van de in de ECU geprogrammeerde optimale parameters. Zit er te veel zuurstof in de uitlaat gassen dan had hij dus iets meer brandstof in moeten spuiten, zit er helemaal geen zuurstof meer in de uitlaat gassen dan kan het zijn dat hij teveel brandstof ingespoten heeft en dus een onvolledige verbranding heeft.

In theorie kan je motor dus nog altijd goed lopen
 

Monteurtje

Forumguru
Storiing mbt de lambdasonde zijn soms best lastig optelossen bij een fabia. In de werkplaats kunnen ze in een meetwaardeblok uitlezen wat de sonde doet. Er zijn voor sommige type motoren van de fabia ook updates voor deze storingen. Is ook de moeite waard om te proberen.
Ik heb wel eens een sonde vervangen, kabels van sonde naar regelapparaat vervangen. Het wil dus niet altijd zeggen, dat het de sonde is, die storing geeft. Kunnen meerdere oorzaken zijn.

@hengelst. 1 Lambdasonde zit in het uitlaatspruitstuk. Maar er zijn er twee. De andere zit na de kat. Ik kan niet uit de berichte van claymore opmaken dat het om de eerste gaat.
 

namleop

Actief lid
Het MM-lampje geeft bij mij ook problemen:

Zo'n paar duizend km geleden ging ie branden (mijn vrouw reed). Ik heb toen geprobeerd zo zuinig mogelijk te rijden, met als resultat dat niet alleen het MM-lampje ging branden, maar ook "EPC"...

Op dit forum gelezen dat de gasklep wellicht vuil was, dus de volgende ochtend eens stevig mee gereden, en daarna was het lampje uit!

Na enkele dagen ging ie weer aan, toen maar eens met de hand het gasklephuis schoongemaakt, en lampje weer uit.

Nu (twee weken later) is hij weer aan @#$^%!v :ahum:
Auto rijdt verder prima, alleen de boordcomputer geeft een hoger verbruik aan met dan zonder lampje (met: 6.5 l/100km, zonder: 5.6 gemiddeld een week lang over hetzelfde stuk vice versa)

Iemand nog tips, behalve een nieuwe lambda sonde laten monteren?
 

Ronnie

Forumguru
Gasklephuis kun je goed reinigen met een spuitbus remmenreiniger, wanneer je het gasklephuis demonteerd(simpel) gaat het nog makkelijker. Gaat daarna weer het motorlampje aan even de vacuumslangen controleren op dichtheid(met dezelfde remmenreiniger over de verdachte plekken spuiten, wanneer het toerental stijgt heb je het lek gevonden) en misschien je gasklephuis opnieuw inleren middels VAG-Com/VCDS
Wanner het lampje brand is je motor in de "noodloop", dwz dat enkele sensoren niet werken, je hebt dan ook geen CC enz. Hij kan dan idd iets meer verbruiken en minder presteren.
 

namleop

Actief lid
Dus niet alleen het plastic maar ook het metalen gedeelte demonteren? Ik heb schoongemaakt tot aan de vlinderklep, vroeg me al af of het daaronder niet net zo zwart zou zijn :)

Bedoel je met als het toerental stijgt dat de motor even op de remmenreiniger gaat lopen (dus harder)? Of waarom zou het toerental dan stijgen?

Ik ga het binnenkort wel proberen uitelkaar te halen, bedankt voor de tips in ieder geval!
 

Ronnie

Forumguru
Bedoel je met als het toerental stijgt dat de motor even op de remmenreiniger gaat lopen (dus harder)? Of waarom zou het toerental dan stijgen?
Inderdaad, als er een lek is dan gaat hij harder lopen door de oplosmiddelen (O.A alcohol) in de reiniger. Hij zuigt dit dan aan.
 

namleop

Actief lid
Bedankt voor de tips!
Ik heb zaterdag de gasklep helemaal eraf gehaald, en ook vanaf de onderkant schoongemaakt. Hij was helemaal zwart. De pakking heb ik laten zitten, zou daar een nieuwe op moeten? Hij zag er nog wel goed uit.

Het vacuumslangetje deed niets, of misschien had ik wel de verkeerde slang (is het een vrij dikke, zo'n cm doorsnee?)

Maar maandagochtend (klein stukje gereden) brandde het lampje nog, en maandagmiddag ging ie ineens uit! Dus het heeft geholpen. Misschien dat het even moest wennen :) Ik had wel ineens een verbruik vanmiddag van 5.1 l/100km over 45km. Dat is bijna een record!

Hopelijk blijft ie uit, ik ben benieuwd.
 

Ronnie

Forumguru
Dit is goed om te horen! Mocht het lampje weer aangaan, dan toch even de gasklep
opnieuw inleren met VAG-Com/VCDS (voor de fijn/basisafstelling.)
Bedankt voor de feedback.... (komt niet zo vaak voor!)
 
Bovenaan Onderaan