lamp dashboard kastje vervangen

guitar_billy

Senior Member
Het lampje in het dashboard kastje doet het niet meer, ik wil het vervangen.

De handleiding geeft aan dat het een C3W lampje is, maar geeft niet aan hoe de lamp gewisseld kan worden.

Hoe komt de houder los; wie-o-wie weet hoe ?

Cordoba

Forumguru
Kun je ff een foto plaatsen? Mogelijk is ie hetzelfde als in andere modellen. Bij mijn Fabia is het óf voorzichtig het glaasje met lampje en al in het dashboardkastje trekken (beginnen aan de bovenrand) en dan het lampje wisselen, óf complete kastje loshalen (3 torxschroeven) en dan wisselen.

EdK

Forumguru
vrouw roepen en naar wagen lopen en zeggen dat ze der nagels achter lampje moet doen en met beleid er dan uit trekken

Cordoba

Forumguru
Dat is wel voor diverse interpretaties mogelijk EdK. :lezen:

- vrouw uit auto (of het lampje??) trekken
- de nagels bij je vrouw uittrekken??:sterretjes:
- de klus door de vrouw laten klaren

:pieker::pieker::pieker:

ertromp

Forumguru
Dat lampje zit gewoon geklikt. Voorzichtig schroevendraaier erachter en losklikken. Daarna kun je het lampje van 5W vervangen.

Hubert

Lid
Jep, het lampje zit gewoon geklikt. Maar je moet wel aan de bovenkant beginnen anders trek je het lampje kapot! (aan de onderkant zit namenlijk het lipje zodat het lampje uitgaat als dashboardkastje dicht is)
Dus wel voorzichtig doen

guitar_billy

Senior Member
Er zat een inkeping in voor ene platte schroevendraaier, dus die vandaag maar even gebruikt.

Het kapje klikte er mooi uit, maar toen de verrassing : er zit helemaal geen lampje achter!
En ook geen fitting en/of bedrading.

FYI - ik heb een 2006 Elegance uitvoering...

Cordoba

Forumguru
:stop: Heeft het lampje dan nooit gewerkt? (vraag me af of lampje niet van het glaasje af geklikt is, en nu ergens onderin hangt/ligt)

Je kunt overigens altijd lampje zoeken op de sloop, en even draden trekken (massadraad, en andere zal waarschijnlijk constante 12 Volt zijn, want staat volgens mij niet over het contact)

guitar_billy

Senior Member
Eigenlijk geen idee of het ooit gewerkt heeft :arghh:
Ik weet dat het glaasje er zit en het viel me laatst s'avonds op dat het kastje na openen compleet donker was, dus ik aannemen dat het lampje stuk was.

Had wel verwacht dat het standaard op een Elegance zou zitten, maar erg vindt ik het ook niet, er zitten genoeg andere leuke en nuttige zaken op de auto.

Blackokkie2

Forumguru
Die van mij is een Elegance BL en die heeft er wel een lampje in. De mijne is wel van 2008. Alleen heb ik sinds ik er een LED in heb gezet dat de klep niet helemaal goed sluit waardoor het lampje blijft branden, misschien deed hij dat daarvoor ook al maar viel dat niet op doordat de LED feller is. Als ik de klep iets aandruk gaat hij wel uit. Kan ik dit nog afstellen?

Cordoba

Forumguru
Afstelmogelijkheden zijn volgens mij minimaal, maar kan wel ietsje als ik het me goed herinner. Lampje (glaasje) naar één zijde van het gat schuiven zover dat kan binnen de aanwezige speling kan ook al invloed hebben. Ook kun je het veertje in het mechanisme iets buigen, om de boel beter te krijgen.

Jee13

Forumguru
Aan het lampje is niet veel te buigen, voor je het weet vliegt hij uit elkaar en dan krijg je m niet meer in elkaar

Ik had ook na plaatsen van ledbuisje dat lampje bleef branden
Ik heb het als volgt opgelost; lampunit eruit halen dmv plat haakje in de inkeping, deze zit aan achterkant en daar krijg je moeilijk schroevendraaier tussen.

Als unit eruit hebt zie je een zwart palletje, deze wordt door het dashboardkastje bewogen bij openen en sluiten

Ik heb zwart isolatietape gebruikt en dit palletje een aantal keer strak omwikkeld zodat het dikker wordt. Nu gaat lampje wel uit bij sluiten dashboardkastje

Bovenaan Onderaan