Lamp defect waarschuwing en terugroepacties

Chrisjemol

Forumguru
Goedemorgen allen,
Ik heb een fabia 1.2tdi uit 2011 met 160xxxkm op de teller
Doet het nu na wat opstartperikelen gelukkig prima.

enige wat ik vd week had was een indicatielamp op het dashboard dat er een lampje kapot is, maar welke lamp staat niet op de maxidot.

ik alles gecheckt maar álle lampen werken gewoon. Ik heb wat gezocht op het forum en ik lees verhalen over BCM’s die kapot gaan, en dat bij vervanging er ook een zekering aangepast moet worden.

nu vraag ik me af hoe ik kan zien of het de BCM is of iets anders, en hoe ik kan zien of de modificatie ter bescherming BCM al is uitgevoerd?

tevens heb ik eea nagevraagd bij de dealer maar die kon me niks vertellen, enkel dat er 2 terugroepacties zijn uitgevoerd, en ik ben benieuwd of 1 vd 2 de sjoemelsoftware betreft, wie weet wat deze terugroepacties zijn en inhouden?

- 23R6, criterium 16
- 20V7, criterium 02

er staat er ook nog 1 open die nog uitgevoerd moet worden:
- 23CM, criterium 01
Ik weet enkel dat dit ‘modificatie motor-regel apparaat’ betreft, maar wat is dit voor iets?

al met al best wat vragen, ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

bedankt

Tees

Donateur
Ik vind het nogal een grote stap van een indicatielampje van een defecte lamp naar een mogelijk defecte BCM :pieker:. Ik acht de kans het grootst dat er toch een lamp aan het overlijden is. De CANbus controleert met een korte puls wat de weerstand van een lamp is. Als de weerstand boven of onder een bepaalde waarde zit, dan wordt er een fout gegenereerd. Dan kan het zijn dat de weerstand net buiten bereik zit, maar de lamp het nog wel doet. Meestal gaat die lamp het dan wel op een gegeven moment opgeven.
Zoals zo vaak bij een lampje, is uitlezen dan ook het devies. Ik neem aan dat de foutcode wel aangeeft welke lamp het zou moeten zijn.

En op de website van de RDW staat welke terugroepactie waarvoor is: 23R6 is de sjoemeldieselupdate, 20V7 is een aanpassing vanwege trillingen die scheuren in het dieselbrandstof filter kunnen veroorzaken, 23CM kom ik niet tegen...

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik vind het nogal een grote stap van een indicatielampje van een defecte lamp naar een mogelijk defecte BCM :pieker:
Dat is niet zo'n grote stap hoor. Ik heb het met mijn F2c greenline uit 2011 ook gehad - gelukkig wel binnen de garantietermijn - en hoorde toen van de monteur dat het best regelmatig voorkwam: "Aha, daar is er weer eentje!".

Dat was overigens wel nadat ik een paar keer in de zeikregen op een parkeerplaats had gestopt om dan ook geen kapot lampje te kunnen vinden. Toen was ik er klaar mee en heb ik de dealer gebeld. Die nodigde me uit om langs te komen.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Snap ik @Canon-Eye, maar ik schat in dat, ook bij de F2, een lamp-indicatielampje vaker aan gaat als er een lamp (bijna) kapot is, dan bij een kapotte BCM. Maar TS kan natuurlijk pech hebben. Toch zou ik eerst even uitlezen en evt een paar lampjes op goed geluk vervangen, voordat ik een BCM zou laten vervangen...

CharlesTucker

Forumguru
Wat @Tees zegt, ik heb dat met m'n O2 ook wel gehad, hoewel die wel aangaf welke lampje het betrof. Kijken, doet het gewoon. Paar dagen later zelfde probleem, kijken, doet het gewoon. Weer een paar dagen later hetzelfde probleem, kijken, lampje deed het inderdaad niet meer. Vervangen en de melding kwam niet meer terug.

Chrisjemol

Forumguru
Ok ik kijk het even aan

vind het wel raar dat ik terugroepactie 23cm moet laten uitvoeren maar die niet te vinden is…
Skoda dealer wist me enkel te vertellen dat het het motorregel apparaat update betreft, maar de sjoemelsoftware update is al uitgevoerd

Tees

Donateur
Heb je je kenteken al ingevoerd op https://ovi.rdw.nl ? Onderaan het eerste tabje staan bij de RDW bekende terugroepacties voor jouw auto. Als ie daar niet bijstaat, is t blijkbaar geen centrale terugroepactie (maar dan wel raar dat t een code heeft daarvan). Of de dealer/garage heeft verkeerd gekeken?

Chrisjemol

Forumguru
Ik had al op de rdw ovi gekeken maar daar stond niks
Verbaasde me dat de skoda dealer (tilbur-bastianen) aangaf dat er dus een terugroep actie openstond….
Zal ze vd week nog wel keer bellen

Wouter1

Forumguru
Bij mijn F2 ook regelmatig een kapotte lampmelding gehad. De achterlichten maakte soms geen goed contact. Niet alles ging tegelijk aan met inschakelen, maar brande uiteindelijk wel. Maar dan brande het waarschuwingslampje al...
Uiteindelijk alle 4 de achter lampjes +2 stadslichtjes tegelijk vervangen en de fittingen ingespoten met contactspray. Hierna geen valse meldingen meer gehad.

• Leuk
Waarderingen: Tees

GJS

Senior Member
Je kan terugroepacties hier terugvinden: https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx

Wel kijken bij zowel FABIA als FABIA II om ze allebei te vinden, onder FABIA II staat alleen de 20V7.
23R6 is het ontsjoemelen.
20V7 is het vervangen van het brandstoffilter.

23CM is daar niet terug te vinden, misschien iets interns van PON zelf en waarbij er geen gevaar is.
Bij de Fabia Greenline die ik had hebben ze ooit een update gedaan omdat ineens het motormanagement lampje steeds aanging terwijl je daar verder niets van merkte, zou dus best die 23CM kunnen zijn geweest.

Chrisjemol

Forumguru
Raar die 23cm dan, maar zal hem wel laten uitvoeren denk ik dan maar.

tevens hadden jullie gelijk, linker achterlicht bestaat uit 2 lampjes, en het bleek dat er nu 1 vd 2 kapot is.
Net vervangen en geen foutmelding kapotte lamp meer

Canon-Eye

Forumguru
De andere 3 zijn vermoedelijk net zo oud, ik zou ze meteen allemaal vervangen zodat je niet binnenkort tegen hetzelfde klusje aanloopt en ze ook allemaal even sterk licht geven...

Bovenaan Onderaan