Lamp verwisselen?

LenK

Forumguru
Ik wilde net een pitje in de koplamp verwisselen.

Uitbouwen van de lamp ging goed (naderhand inbouwen was wat gehannes maar wel gelukt).

Maar ik kreeg die verrekte kabel er niet af, zodat ik nog niks heb kunnen doen.

Wat is de truuk? Zit ie zo vast dat je HEEL hard moet trekken om hem los te krijgen of zit er ergens nog een lipje wat je in moet drukken ofzo.

Als de koplamp eruit is is het verwisselen van de lamp denk ik een fluitje van, maar dan moet wel eerst die kabel los kunnen.

Heeeeeeel hard trekken. Misschien gemakkelijker om een tang te gebruiken als je dat nog niet geprobeerd hebt.

LenK

Forumguru
Het is gelukt, maar de stekker kreeg ik er echt niet vanaf.
Met wat doorzettingvermogen heb ik de lamp uiteindelijk toch kunnen verwisselen.
Volgende keer toch maar uitbesteden.
Dit is dus een min-puntje tov de O1 want daar kun je de lampen met je ogen dicht verwisselen zo toegankelijk dat is.

KMA

Lid
Ik heb de draad vast laten zitten en de komplampunit half gedraaid in de auto laten zitten. Dan kon ik nog net de beugels van het afdekklepje los maken en vervolgens de beugels van de lamp (op gevoel en af en toe kijken) los maken

LenK

Forumguru
Zo heb ik het uiteindelijk ook gedaan je. Maar ik vraag me nog steeds af hoe je die kabel eraf krijgt, want ik heb toch echt goed geprobeerd. 3 pleisters had ik gisteren, maar ja dat is bij die kantoorhandjes van mij al gauw nodig /forum/images/graemlins/blush.gif

LenK

Forumguru
Is er al iemand die een tip kan geven om die kabel van de koplampunit los te krijgen.
Op Briskoda staat een fotoreportage maar die is van een Xenon unit.

Matra_Murena

Actief lid
Het is een simpel trucje! Ik neem aan dat je de linkerkoplamp hebt moeten vervangen??

Probeer dan eens de rechter! Die heeft meer ruimte en dan kan je de stekker goed bekijken, je moet hier in knijpen op het juiste stuk zodat een "weerhaakje" omhoog gaat en de stekker met weinig geweld losschiet.

Bij de linkerlamp werkt dit hetzelfde, maar zie je niet wat je moet doen doordat de kabel daar korter is.

Dey

Actief lid
Wat is links en wat is rechts??

Je kan namelijk in de auto zitten en er voor staan.
laugh.gif

altijd in de auto gaan zitten en dan links of rechts bekijken

Passagierskant is dus rechts/bestuurderskant links.

We rijden hier toch ook rechts en niet links...

ougie

Forumguru
Het makkelijkste gaat het door gewoon de hele unit eruit te halen. Het stekkertje zit wat vast maar moet je gewoon los trekken. Daarna de veertjes los wippen en hup,,,het lampje verwisselen. Makkelijk, vooral als je het al eens hebt gedaan. Overigens geleerd van een monteur van de dealer.

Dat vind ik juist het mooie van de O2. Prachtig slede systeem van de koplampunit. Alleen jammer dat ze dan weer zo'n ramp-stekker gebruiken waar je eerst je nagels op moet breken. Daar is dus weer niet over nagedacht, terwijl dat toch zo simpel moet kunnen.. Het éne doet weer af aan het andere en dat is jammer.

Maar zowiezo is het systeem een verademing in vergelijking tot mijn vorige auto, een Golf IV Variant. Daar kon je er echt nauwelijks bij. Wat een ellende was het om daar een lampje te vervangen.

LenK

Forumguru
Dan heb jij zeker geen O1 gehad?
Daar kun je met de "grootste klauwen" met weinig licht onder een lantaarnpaal nog lampen verwisselen.
De O1 was voor mij de meest "zelf lampverwisselvriendelijke auto", wat een toegankelijkheid!

Ik heb inderdaad nooit een O1 gehad. Mijn huidige O2 is mijn eerste Skoda. Maar ik hoor steeds meer om mij heen dat ander merken steeds ontoegankelijker worden. Merken zoals Renault, Peugeot en Opel moeten tegenwoordig naar de garage voor een nieuw lampje! Met de Golf IV moest dat eigenlijk ook, maar heb ik toch altijd zelf gedaan omdat ik het verdom om voor een lampje naar de garage te moeten.

Maar de neus van een O1 is erg vierkant, dus is er daardoor blijkbaar ruimte genoeg om er mooi bij te kunnen.

French

Lid
Bij de O1 is het wisselen inderdaad een fluitje van een cent. Binnen 5 minuten onder vrijwel iedere omstandigheid.
Laatst moest er bij de Micra van mijn vrouw een lampje worden vervangen. De monteur van Nissan is daar bijna een half uur mee bezig geweest en heeft van ellende maar de hele koplampunit uit de auto gehaald omdat hij het anders niet voor elkaar kreeg. Lekker handig dus.

Matra_Murena

Actief lid
Bij de O2 is het max 1 minuutje (als je het trucje weet van het stekkertje) en dan lekker droog binnen bij goed licht op je gemakkie het lampje vervangen.

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Matra_Murena</font><hr />

Bij de O2 is het max 1 minuutje (als je het trucje weet van het stekkertje)

[/ QUOTE ]
Maar wat is dan dat trucje?

Bovenaan Onderaan