Lampcontrole uitzetten dmv VCDS

newwolf84

Forumguru
Zoals de titel al aangeeft...

Ik heb de de stadslampjes, DRL, mistverlichting en interieur verlichting geheel vervangen door LED.
Nu heb ik telkens de lampcontrole die zit te mekkeren over de LED verlichting. Dit terwijl het canbus storingsvrij zou moeten zijn. Het heeft me nu wel lang genoeg geduurt.
Is het mogelijk om deze check geheel uit te zetten dmv VCDS ?

Heb het forum al een beetje door zocht en kwam iets tegen bij Steurgerat en dan byte 18 en 19.

Ik zou dus eigenlijk de gehele controle uitgezet willen hebben, is dat mogelijk ?

Het gaat dsu om een Octaaf combi uit 2011 EBL uitvoering

Laatst bewerkt:

newwolf84

Forumguru
Haha enniewee...het is deen feit dat ze er meer vanaf weten dan ik. @ertromp heeft met een meeting nog mijn dagrijverlichting icm met achterlampen aangezet dmv VAG can pro. Wel mooi om te zien wat er allemaal mogelijk is met die programma's

Highway

Forumguru
Byte 18 en VCDS - geen goede combinatie. Zoek maar even op google op de term byte 18 vcds problems.

Mijn advies is - contacteer eerst iemand met voldoende ervaring hierin, zoals @Antera of @ertromp

Voor byte 18 kan je het beste VCP gebruiken, niet VCDS lees je op meerdere forums. Hier ben ik meerdere malen tegenaan gelopen bij mijn onderzoek naar LED achterlichten voo rmijn pre-facelift S2.

newwolf84

Forumguru
Even voor alle duidelijkheid, ik heb daar ook geen goede kabel voor. Daarvoor is me het systeem iets te kostbaar om daar met een kloon te gaan zitten klooien, dus dat laat ik aan de experts over. Stond alleen iets op het forum waarin dit genoemd werd, vandaar dat ik het aanhaalde.

Heb dus niet de complete achterunit vervangen alleen de lampen zelf.

ertromp

Forumguru
De byte 18 heb ik hier

https://www.skodaforum.nl/forum/i/drl-brand-niet-meer-na-foutje-in-byte-18-vcds.31966/

En hier

https://www.skodaforum.nl/forum/i/achterlichten-aan-icm-drl.31088/page-2#post-643864

Al eens beschouwd

Die lampencheck is alleen voor de kouddiagnose uit te zetten middels VCP
Dat houd in dat alleen de controle met contact aanzetten weg is. Draai je de sleutel door en loopt de motor dan komt de warmdiagnose om de hoek en die zal dan in de meeste gevallen alsnog gaan melden. Dus helaas niet volledig uit te zetten.
Dan is het MQB platform een hele vooruitgang want daar is het lamptype en daarmee de weerstandswaarde te selecteren dus geen problemen met meldingen

Spinal

Forumguru
Enige oplossing die echt werkt: weerstandjes plaatsen. Heb ik ook gedaan en de meldingen blijven weg. Als het goed is geeft de interieur verlichting geen melding op het dashboard

Highway

Forumguru
Of het de enige oplossing is voor de O2 weet ik niet, op de S2 was het zo in te stellen dat de LED achterlampen goed functioneren zonder het plaatsen van enige weerstanden.

Spinal

Forumguru
Of het de enige oplossing is voor de O2 weet ik niet, op de S2 was het zo in te stellen dat de LED achterlampen goed functioneren zonder het plaatsen van enige weerstanden.

Dat kan volgens mij via byte 18 in VCDS, daar kun je verschillende verlichting instellingen kiezen.
Zoals je in de link van ertromp kunt zien heb ik daar een keer per ongeluk een verkeerde instelling geactiveerd en ineens werkte mijn DRL niet meer. Je moet in die byte voorlichting te werk gaan. Vag techniek heeft uiteindelijk de juiste instellingen weer terug weten te vissen.

Bij mij zijn toen ook de meldingen voor de DRL en mistlichten via VCP uitgezet, maar helaas ging het meldingslampje op het dashboard alsnog aan. Nu met de weerstanden is dat niet meer.
Alleen is het bij de O2 lastig om tussen de bedrading van de stadslichten weerstandjes te plaatsen want die zitten diep in de koplamp unit gestopt (in ieder geval bij mij icm xenon, misschien dat het bij normale lampen anders is)

newwolf84

Forumguru
Mja...ik heb dus een 3 tal keuzes, of weerstanden, of de normale lampen er weer in of er mee leren leven...
Maar de LED verlichting bevalt afgezien van dat controle lampje echt wel goed, mooi helder en duidelijk licht.
Denk dat ik maar een stukje zwarte ductape op maat ga knippen... haha

In elk geval iedereen bedankt voor het meedenken !!

Antera

Donateur
Die lampencheck is alleen voor de kouddiagnose uit te zetten middels VCP
Dat houd in dat alleen de controle met contact aanzetten weg is. Draai je de sleutel door en loopt de motor dan komt de warmdiagnose om de hoek en die zal dan in de meeste gevallen alsnog gaan melden. Dus helaas niet volledig uit te zetten.

Ik wil hier even op inhaken. Er is een stukje software waarmee dit ook uit te zetten is warm alswel koud :-)

Alleen moet eerst met VCP de verlichtingsprogrammering eruit getrokken worden. Dan met het programma weer apart geopent worden en aanpassen en opslaan en dat weer terug schrijven in de auto.

Zo heb ik dit met een 2 andere auto's ook voor elkaar gekregen.

upload_2017-12-30_13-7-13.png

Bovenaan Onderaan