Lampen aan waarschuwingsgeluid

ArjanGr

Senior Member
Afgelopen maandag kleine beurt gehad bij mijn Fabia 1.2 12V uit 2006. Daarbij gaf de dealer aan dat de deurmodulechip kapot is. Omdat het waarschuwingsgeluid niet werkt zodra de lampen nog aan staan als je de deur opent met de motor uit.
Dit is al erg lang zo en ik had het al eens gevraagd bij de dealer. En die zij toen dat niet alle auto's dit hebben. Maar nu blijkt dus dat ik het wel hoor te hebben. Doen jullie skoda's dit ook allemaal?

Maar nu was ik vandaag dus de winterwielen eronder aan het schroeven.. En dacht eens ga toch eens kijken of die het echt niet doet. Toen kwam ik erachter dat hij het dus nog wel doet als de deur half in het slot hangt. Zie hiervoor het filmpje: [video=youtube_share;tEg7UD3-Rdw]http://youtu.be/tEg7UD3-Rdw[/video] (Geluid hard zetten om waarschuwingsgeluid te horen)

Als ik tegen de deurvergrendelaar aan druk hoor je ook een klikgeluidje in de vergrendelaar wanneer het geluid aan/uit springt.
Zit deze deurmodulechip in de vergrendelaar verwerkt? En zo ja, zou deze dan niet los kunnen zitten ofzo, dat deze net niet lekker contact maakt? Heb al wat wd40 erin gespoten, mocht niet baten.

Als ik de auto aan heb, m'n lampen op dimlicht en de motor uit zet springen automatisch de lampen naar stadslicht ook al staat de schakelaar nog op dimlicht. Klopt dit?

Alvast dank voor reactie op al mijn vragen.
 

Monteurtje

Forumguru
Volgens mij hebben alle Fabia's waarschuwingszoemer dat de lampen nog aan staan. Dit zit inderdaad in het portierslot verwerkt. Het schijnt wel los te halen zijn. Heb dat zelf nooit gedaan. En ook niet opgelet als ik een slot in mijn handen heb. Er zijn hier wel mensen die dat wel gedaan hebben. Misschien reageren die nog.

De dimlichten gaan altijd uit bij het uitschakelen van het contact. En dan blijven de stadslichten branden. Dat hoort zo. Hebben alle Skoda's. Uitgezonderd de Skoda's met automatische stand en coming home leaving home. Maar dat zit niet op de Fabia I
 

Cordoba

Forumguru
Terugvallen van het licht als je de auto van contact haalt is normaal, dat is bij VW gemeengoed sinds ze watergekoelde motoren hebben (dus al bijna 40 jaar).

Wat de microswitch in het deurslot betreft: als je geen garantie meer hebt op je auto, kun je het voor 50€ laten repareren (vervangen door gerepareerd ruilslot) met garantie op de reparatie. Deurslot of centrale vergrendeling kapot? Ik help u vandaag nog!

Reparatie bij de dealer, kost je door het nieuwe slot en de benodigde manuren al snel 150-200 euro.
 

ArjanGr

Senior Member
Ik heb een afspraak gemaakt bij deurslotreparatie.nl
Ben benieuwd of het euvel wordt verholpen.

Ik houd jullie op de hoogte.
 

Cordoba

Forumguru
Helaas ben ik zelf net wat te laat achter dit adres gekomen, maar van meerdere mensen goede ervaringen gehoord. Succes, en we lezen het wel als je geweest bent.
 

ArjanGr

Senior Member
Het heeft even mogen duren, maar het probleem is verholpen door deurslotreparatie.nl
De chip in het slot bleek niet defect, maar het slot/deurvergrendelaar was mechanisch uitgesleten.

Mijn ervaring van deurslotreparatie is redelijk positief.
pluspunten:
- hij kon aan een nieuw onderdeel voor het slot komen, wat mechanisch uitgesleten was.
- Hij werkt snel
- Weet wat hij doet
- heeft het gereedschap
minpunten:
- ruige omgang met de breekbare plastic onderdelen
- De plastic verbinding tussen de ijzeren plaat en het slot/vergrendelmechanisme zit met een soort plastic schroefjes van binnen uit vast aan de ijzeren plaat. Gezien deze verbinding volgens hem enkel diende zodat ze in de fabriek het slot en de ijzeren plaat in één handeling kunnen plaatsen, werkte het voor hem sneller om de plastic schroeven kapot te slaan van de ijzeren plaat.
Achteraf was ik hier niet zo blij mee. Want nu hangt het slot eigenlijk alleen nog maar vast met de 2 torx schroeven. I.p.v. een extra ondersteuning vanuit de binnenzijde met een plastic steun met 3 schroefjes.
Als die 2 torx schroeven nu eens wat los komen te zitten kan het voorkomen dat m'n slot/vergrendelmechanisme iets wegzakt, waardoor hij misschien niet meer pakt, of juist te goed pakt en m'n deur niet meer open wil.
- De plastic clips waarmee de binnenbekleding vast zit aan het portier, braken zo'n beetje allemaal af bij het loswrikken. Dit is vrij logisch bij een buitentemperatuur van 3 graden, maar hij had hier geen nieuwe voor. Daardoor moet ik nu zelf nog nieuwe clips halen en de bekleding weer losschroeven.
- De genoemde 50 euro voor deze operatie zijn bij mij 75 euro geworden, omdat de ijzeren paneel met popnagels vast zat. Dit was goed gecommuniceerd vooraf aan mij. Ik heb gezien hoeveel extra tijd dit kostte, dus voor mij een logische en eerlijke prijsverhoging.
Hij heeft wel gratis mijn portiersloten(waar de sleutel in gaat) gesmeerd. Sinds de kou in december kraakten deze nogal en de sleutel sprong niet uit zichzelf meer terug in de beginpositie, bij het openen of sluiten.

Al met al een heel avontuur, maar alles werkt weer naar behoren.
 

Cordoba

Forumguru
Goede uitgebreide review.:xyxthumbs: Ik vraag me wel af of dit zijn normale manier van werken is (hoor het voor het eerst), of dat ie sneller wilde werken om te voorkomen dat ie al te stijve vingers zou krijgen van de kou. Ik begrijp dat ie gewoon buiten werkt, en bijvoorbeeld geen garage heeft waar ie bij slecht weer kan werken.
 

Monteurtje

Forumguru
De plastic verbinding tussen de ijzeren plaat en het slot/vergrendelmechanisme zit met een soort plastic schroefjes van binnen uit vast aan de ijzeren plaat. Gezien deze verbinding volgens hem enkel diende zodat ze in de fabriek het slot en de ijzeren plaat in één handeling kunnen plaatsen, werkte het voor hem sneller om de plastic schroeven kapot te slaan van de ijzeren plaat.
Achteraf was ik hier niet zo blij mee. Want nu hangt het slot eigenlijk alleen nog maar vast met de 2 torx schroeven. I.p.v. een extra ondersteuning vanuit de binnenzijde met een plastic steun met 3 schroefjes.
Als die 2 torx schroeven nu eens wat los komen te zitten kan het voorkomen dat m'n slot/vergrendelmechanisme iets wegzakt, waardoor hij misschien niet meer pakt, of juist te goed pakt en m'n deur niet meer open wil.

Het is niet zo erg hoor dat die plastic steun er niet meer op zit. Bij meer auto's zit dat er niet meer in. Of is al afgebroken. Het zijn 3 propjes. Gebeurt niks mee. En het slot zit wel goed vast. En mocht het slot los gaan zitten, helpt dat plastic steuntje ook niks, die is zo gammel als wat.
 

Antera

Donateur
Hij werkt idd niet binnen maar buiten verder nog geen klachten gehoord eerlijk gezegd. dit is de eerste keer.
 

turboturbo

Forumguru
Positief deze ervaringen te lezen!
Het kan natuurlijk altijd zijn, dat je eenmaal thuis gekomen toch nog gaat twijfelen over bepaalde dingetjes, of bijv. niet helemaal goed onthouden hebt wat er gezegd is over een bepaalde handeling (zoals het wegtikken van dat plastic dingetje, waarvan je dan twijfelt of dat wel echt weg kon)

Gelukkig zitten we daarvoor op een forum, waar o.a. @monteurtje bevestigen kan dat het echt geen kwaad kan / eerder beter is.

JATOGH!
 

Cordoba

Forumguru
Frank (deurslotreparatie): je had hier toch ook al eerder een eigen inlognaam? Overigens goed, dat je zaken nog even toelicht, en dat voor iedereen duidelijk is, dat jij het bent :xyxthumbs:(en niet één of andere vage deskundige). Overigens haastklus heeft niemand gezegd, ik heb wel ge-opperd, dat je misschien wat sneller wilde werken dan normaal om te voorkomen dat je door de kou stijve vingers zou krijgen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik neem aan dat die 18 minuten geldt voor vervangen door gerepareerde unit. Geen idee hoe lang ie gemiddeld bezig is om een unit te repareren, want die tijd moet je er toch ook bijtellen, dan komen daar nog gereedschapskosten e.d. bij, want het is natuurlijk niet de bedoeling dat 'deurslotreparatie' geld mee moet nemen om een deurslot te repareren.
 

ArjanGr

Senior Member
Frank, ik zit op dit forum zodat ik mijn ervaringen kan delen met anderen en ervaringen van anderen kan lezen.
Ik heb de slotreparatie zeker niet als ondeskundig ervaren en ben gewoon tevreden over het geheel. Laat dat voorop staan. Ik vind het super dat je deze werkzaamheden aanbiedt voor een scherpe prijs. En ik zal je zeker aanraden bij anderen.

Er was echter een puntje, waar ik achteraf mijn twijfels over had. Ik hoor nu dat er meerdere jou mening delen, dat het plastic beugeltje niet zo veel toevoegt. En daarmee ben ik nu dan ook gerustgesteld.

Vanmiddag heb ik de plastic clips van de portierbekleding gemonteerd. Dus hij zit weer helemaal vast zoals het hoort.
Voor iemand die deze clips ook een keer nodig heeft voor een FABIA 1 (bouwjaar tot begin 2007). De originele bestelcode was 6Y0 867 260, maar deze is vervangen door 5J0 867 276
 
Bovenaan Onderaan