Lampencontrole

Karstieman

Forumguru
Gisteren ging er een geel lampje branden met een lightbulb icoontje.
Na enig zoeken blijkt het een lampencontrole waarschuwingslampje te zijn.
Enorm handig ! Ik kan me niet herinneren dat mijn 2005 OII dit had.
Mijn 2006 Elegance in ieder geval wel :-)

Nu vroeg ik me af of dit eigenlijk standaard is, of dat dit pas bij een bepaalde uitvoering/pakket geleverd wordt ?

Cordoba

Forumguru
Eigenlijk standaard bij alle VAG-auto's vanaf een bepaald bouwjaar (varieert een beetje per merk/model). Als je een iets luxer dash hebt, vertelt ie ook nog welk lampje het is, op het werk had ik het bijvoorbeeld een poos terug dat ie netjes op het dash meldde dat het linkerremlicht kapot was ('Hinten linker Bremseleuchte' of zoiets)

Ron65

Nieuw lid
Alleen dan het vervangen van een lampje..... Daar moet je niet onderweg en in het donker aan beginnen, ook niet als je een beetje brede handen hebt trouwens.

hemi24

Forumguru
Alleen dan het vervangen van een lampje..... Daar moet je niet onderweg en in het donker aan beginnen, ook niet als je een beetje brede handen hebt trouwens.

Lang leve de O2: koplampunit uit de slede nemen en je kunt het lampje op de keukentafel vervangen... :cool:

hemi24

Forumguru
Een keer goed je ogen de kost geven bij de dealer, dan weet je ineens waarom de monteurs altijd zo'n klein schroevendraaiertje op zak hebben...

Even weer terug on-topic: de beide O2's die ik heb gehad waren allebei voorzien van een maxidot-display en meldingen van parkeerlichtjes links of rechts zijn mij wel bekend. Maar of het nog gekoppeld is aan een bepaald uitrustingsniveau: ik zou het zo niet weten.

Rallye

Forumguru
de beide O2's die ik heb gehad waren allebei voorzien van een maxidot-display en meldingen van parkeerlichtjes links of rechts zijn mij wel bekend. Maar of het nog gekoppeld is aan een bepaald uitrustingsniveau: ik zou het zo niet weten.

Ik denk de melding niet, maar het al of niet hebben van een maxidot hangt wel van de uitvoering af.......

Wijnand850

Forumguru
Ja, door het kapotte lampje te vervangen...:worshippy:. Waarom zou je dat willen? Ik vind het een perfect systeem dat keurig meldt of er een lamp stuk is. Het zou eigenlijk standaard in alle auto's moeten zitten, dan neem het aantal auto's waarvan de verlichting niet deugt vanzelf af.

EdK

Forumguru
Het zou eigenlijk standaard in alle auto's moeten zitten, dan neem het aantal auto's waarvan de verlichting niet deugt vanzelf af.

Zou je denken ?
Denk dat de meerderheid van de automobilisten nog niet eens een lampje zelf kunnen wisselen.
Vloegel als je lekke band had kon je gaan sleutelen, nu bellen ze allemaal hun ANWB omdat ze dat al niet meer zelf kunnen.
En dan heb jij hoop dat de mensen met zo''n systeem hun lampje zelf gaan wisselen ?
Komt wel bij de volgende servicebeurt joh , zou niet weten hoe het moet en in die RTFM staat het waarschijnlijk toch niet.

Wijnand850

Forumguru
Tsja, mensen die het allemaal niets interesseert houd je natuurlijk altijd. Maar vaak is het zo dat een kapot lampje niet zo snel opvalt. Zeker niet als het remlicht of een achterlicht betreft. En daardoor rijden er de nodige auto's rond met slechte verlichting zonder dat de bestuurder het weet. Alleen al daarom vind ik het een prima systeem. Als ik moet kiezen tussen een lampje (laten) vervangen of eindeloos doorrijden met zo'n irritant waarschuwingslampje voor mijn neus, dan weet ik het wel.

MacManiac78

Forumguru
Lampcontrole is makkelijk uit te zetten met VCDS.
Slechts bij een volledige weergave van de kapotte lamp heeft het zin om de lampcontrole aan te houden. Stel er gaat nu een lampje ergens stuk, lampje lampcontrole gaat branden....
Bij een volledig systeem krijg je de melding: Remlicht rechtsachter controleren.
Lampcontrole heeft al helemaal geen zin meer als men CANBUS fakers in de verlichting gaat gebruiken. In veel LED lampen (No error CANBUS) worden weerstanden gebruikt waardoor de lampspanning wordt nagebootst.... trek je alle LEDjes van het printje en laat je de weerstandjes zitten, dan heb je dus geen licht.... maar geen weergave dat er een lampje stuk is.

Bovenaan Onderaan