Lampensproeiers...

mister9

Actief lid
Hallo,

Gisteren kwam ik erachter dat ik ook sproeiers op de koplampen heb (had gesproeid, stopte vlak daarna, en zag dat mijn motorkap zij-spatbord eruitzag als ik net de auto had ingezeept, maar niet had afgespoeld). Direct in het boekje gedoken en zag dat dit elke 1e en 5e keer sproeien gebeurd.

Mijn vraag: Kan ik dit ook uitzetten? Of merken jullie ook daadwerkelijk het nut hiervan?

Maarten

Forumguru
Heb je ook Xenon verlichting, want dat zou de reden van je sproeiers kunnen zijn? In dat geval zou ik ze zeker niet uitzetten, ook al zou het kunnen. Voor de spreiding van het licht is het beter als je armaturen schoon zijn!

VEEJAY

Forumguru
Sproeier interval kun je zelf instellen, ook helemaal uitzetten. Echter heb je hier vagcom voor nodig. Als je ze helemaal uitzet kom je volgens mij niet door de APK keuring heen.

mister9

Actief lid
Ik heb inderdaad Xenon-verlichting. Maar zo te horen zit ik eraan vast. Dan moet ik maar onthouden dat ik niet sproei als ik bijna op plaats van bestemming ben, want het ziet er echt niet uit dan... Wel cool om te zien moet ik zeggen, die sproei-afdek-plaatjes die een cm of 20 openschuiven om te kunnen sproeien op de lampen...

coolrunnings

Actief lid
Je kunt wel bij de dealer het aantal keer sproeien voordat de koplampen gesproeid worden laten bijstellen (standaard 5x). Met in een interval van 5x is je reservoir wel snel leeg. Ik heb hem bij laten stellen naar 8x en dat scheelt toch wel.

Gelukkig wordt het zout op de weg minder, want vorige maand ging er een grote flacon vloeistof per week doorheen. Heb dat nog nooit meegemaakt, maar ook hier lampenspoeiers en Xenon.
Ben blij dat je dat ook met de multitank card kan afrekenen..

Rallye

Forumguru
Ik mag aannemen dat je auto nog maar pas hebt? Overigens kan het sproeien als het donker is wel vervelend zijn; net of je licht uitvalt.

EdK

Forumguru
als goed is hebben de sproeiers en eigen zekering dus deze zou je eruit kunnen halen en bij apk er weer tijdelijk induwen
dan is in vcds de interval in te stellen, bij me yeti staat deze nu op 15x en geen xeon
dan kun je de eerste keer ook omzeilen door je lichtknop van auto op off te zetten en dan even te sproeien dan doet hij namelijk de koplampen niet de eerste maal en duurt het 5 keer sproeien op je rit voor hij de koplampen weer meepakt
of je zet hem in vcds geheel uit, maar dan heb je het probleem weer met de APK in combinatie met xeon

Rallye

Forumguru
Ik ben het overigens eens met MarcoO2: we rijden een dure auto en gaan nu besparen op ruitensproeiervloeistof, dan wel het risico lopen dat we door verstrooiing van het xenonlicht anderen ergeren, alleen omdat de auto van sproeien "vies" wordt?

Canon-Eye

Forumguru
Bij mijn vorige auto (OIIcombi met xenon) heb ik de ervaring dat ik het koplampsproeien bij de eerste keer bijna helemaal kon onderdrukken door maar héél even (fractie van een seconde) aan de RW-hendel te trekken. De volgende keren (tot aan die 5e) sproeide hij dan niet meer. Ik weet niet of dit een individuele afwijking was, of dat die truc bij andere auto's ook werkt.
Voor mij was het zinvol omdat ik standaard met schone lampeglazen wegrij en die eerste keer sproeien dus nog helemaal niet nodig was op het moment dat ik al wel weer wat zout of andere rommel van m'n voorruit weg wilde hebben.

Want vaak bijvullen van die sproeiers vond/vind ik ook wel irritant - niet eens vanwege de kosten (als transportbedrijf is de voorraad zo ongeveer onbeperkt) maar vanwege de moeite alsmede vuile en/of kouwe handen...

Ik ben het overigens eens met MarcoO2: we rijden een dure auto en gaan nu besparen op ruitensproeiervloeistof, dan wel het risico lopen dat we door verstrooiing van het xenonlicht anderen ergeren, alleen omdat de auto van sproeien "vies" wordt?
LoL, dat staat nergens, reservoir is nooit leeg en hij staat standaard afgesteld.
Het is overigens een cool effect, alleen als je net je auto gewassen hebt is het jammer dat hij gelijk weer in de sop staat :-)

MarcoO2

Forumguru
@ Canon-Eye: die truuk werkt ook in mijn vorige en huidige O2. Ideaal als je weet dat je lampen schoon zijn.

Soms vind ik het juist wel prettig als ik weet dat ik mijn ruit/ en lampsproeier tegelijk kan activeren: namelijk als je een bumperklever achter je hebt hangen. Zo'n voorraad water over de ruit heeft meestal wel het gewenste effect, namelijk dat de afstand groter wordt.

Canon-Eye

Forumguru
Zo'n voorraad water over de ruit heeft meestal wel het gewenste effect, namelijk dat de afstand groter wordt

Sure! Regelmatig toegepast; ben allergisch voor klevers.
Heb daarom bij gebrek aan lampensproeiers nu de voorruitsproeiers ietsje hoger afgesteld zodat er ook wat water over de auto heen waait. Meestal snappen ze 't wel...

Ik zit veel op de weg en heb snel afgeleerd om andere mensen te willen corrigeren of te irriteren / allergisch te zijn hiervoor. Je krijgt dan snel het spelletje wie de grootste p* heeft en ik speel liever het spelletje wie de meeste brains heeft.
Dat sproeien is overigens wel een subtiele manier om zaken duidelijk te maken. Seinen, claxoneren leidt alleen maar tot boosheid en agressie.

Ik merk wel dat met die Xenon lampen regelmatig mensen op de rem stappen voor me (op de snelweg..ziek), waarbij je totaal niet van kleven kunt spreken. Als je dan rustig wacht, ze inhaalt, vervolgens gelijk naar rechts en dan de rem licht intikt snappen ze wel hoe vervelend het is. In de meest gevallen krijg je dan weer lichtseintjes en kom ik weer terug op mijn eerste zin. Mensen corrigeren is zinloos. Gewoon lekker tuffen en een goed muziekje op en genieten van de omgeving (voor mij dan, ik rijd veel in Brabant en Limburg ;)).

Canon-Eye

Forumguru
@reddrummaster: in principe eens. Vandaar de sproei-methode - is meestal voldoende om mensen erop attent te maken dat ze toch wel wat erg dichtbij gekomen zijn (is nl. vaak een kwestie van niet helemaal opletten: dat zie je dan min of meer sluipend gebeuren).

Maar voor (of beter: tegen) de stugge volhouders / doordouwers c.q. doorslapers is het remlicht toch echt de fase2-vervolgoptie... En als ze het dan nog niet doorhebben, neem ik hun remafstand er gewoon zelf extra bij tot m'n voorligger.

Joep

Lid
Kan het ook zijn dat de spoeiers het beiden niet doen? Ik heb sinds een maand een Elegance met Xenon en sproeiers maar ik heb ze nog nooit zien sproeien. Ook geen schuim op de lamp of het voorscherm. Testen door 5 x achter elkaar te sproeien bood ook geen soelaas, auto stond op contact maar liep niet. Kun je het op een of andere andere manier testen?

Canon-Eye

Forumguru
Mogelijk iets met de voeding? Kijk eens in het zekeringenschema of de koplampsproeiers op een eigen zekering zitten (al zal er op 't forum vast wel iemand zijn die dit gewoon weet en niet hoeft op te zoeken :D.

Bovenaan Onderaan