Ik weet niets van de geschiedenis van je auto, dus mogelijk roep ik dingen die helemaal niet spelen bij jouw auto.
Allereerst, heb je het nummer van de foutcode waarop de dealer zijn diagnose heeft gebaseerd? (ik ben ooit bij Ab Mulder Zutphen geweest tijdens een forummeeting, en de dealer maakte wel een goede en professionele indruk, dus ik heb niet echt vraagtekens bij de dealer).
Met het nummer van de foutcode kun je zelf ook gaan zoeken naar de oorzaak en zaken uitsluiten:
Gerrit Speek
Verder is het niet onmogelijk dat bougies die aan vervanging toe zijn, foutcodes voor de lambdasonde veroorzaken, dus met een goede onderhoudsbeurt kun je soms dergelijke zaken ook al verhelpen.
Wat de afschrijving betreft: ik denk dat er maar weinig auto's zijn, die na 10 jaar nog steeds volledig in onderhoud zijn bij de dealer, dus lijkt me in dit geval niet echt een valide argument. Wat de mobiliteitsgarantie bij onderhoud bj de dealer betreft: lijkt heel mooi, maar als je het prijsverschil bekijkt, moet je daar toch wel ieder jaar gebruik van maken, wil je er voordeel van hebben.
Overigens een goede ervaren monteur ziet veel meer dan er op papier staat: vaak ziet ie in één oogopslag zaken die afwijken, gewoon omdat ie meerdere malen per dag een andere auto onder handen neemt.