Lampje "Elektronische motorregeling" brandt, wat best te doen

Bovenstaande lampje brand dus wat is het beste om te doen? Richting Skodadealer?

Of heeft iemand iets om hem uit te lezen in de regio Apeldoorn?
 

CDK

Forumguru
beter eerst ff checken in de skoda app en of instructieboekje, kijken wat daar aangegeven staat..... bij rode lampjes niet meer verder rijden uiteraard, succes
 
Het lampje (motorblokje) in de tellerunit kleurt oranje... Boekje zegt naar de dealer natuurlijk.

Ik rij er straks wel even heen.
 

CDK

Forumguru
ja dat is wel zo verstandig, ben benieuwd wat er aan mankeert, keep us posted ;)

succes en greetz
 
Zo net weer terug van Ab Mulder. Hoogstwaarschijnlijk is de eerste lambda-sensor overleden. Hij heeft hem gereset en het is nu afwachten wanneer het lampje weer gaat branden.
Ze raden ook een grote beurt aan maar ik wil eerst weten wat dat allemaal inhoud, ramen wassen lukt me zelf ook wel....:wink:
 

ertromp

Forumguru
Ik mag aannemen dat een dealer ook adviseert wat een grote beurt inhoudt

Bijgevoegd een document van Skoda met onderhoudsprijzen.
 

Bijlagen

  • 4luik_folder_DEF_pakketprijzen_8-10-09.pdf
    403,3 KB · Weergaven: 16

Kiswum

Forumguru
Ik had dat lampje volgens mij nadat de accu net een beetje was opgeladen. Alles werkte, maar de stuurbekrachtiging was niet meer OK.

Na het vervangen van de accu was dat probleem opgelost. Het kan zijn dat je huidige accu nog niet vol genoeg is. Als alles in orde is, is het verstandig om een stukje op de snelweg te cruisen om hem op te laden.
 
Dat is ook nog een goede tip idd.

Ik heb net ook te horen gekregen van de dealer wat een grote beurt precies inhoud...dat ga ik zelf wel doen samen met de betere automaterialenzaak. Dan hou ik vast nog wat over van de 380e.
Verder niks slechts over de dealer hoor. Werd verder prima geholpen en mocht mooi meekijken met het uitlezen.
 

Noord26

Forumguru
Als de dealer een beurt aan raadt doet hij dat niet zo maar. Wanneer zou de auto volgens het boekje aan onderhoud toe zijn? Juist als je te lang door rijdt neemt de kans op grotere defecten ipv een simpel bijvullen van een vloeistof enorm toe.
 

Kiswum

Forumguru
Hoe zit het met je doorlopende "wegenwacht". De mobiliteitsservice blijft gratis zolang jij en de vorige eigenaar zich aan de beurten heeft gehouden. Volgens mij is de mobiliteitsservice van Skoda incl. het buitenland en eigen woonplaats, dit komt neer op 50-90 euro per jaar (ligt aan de gebruikte wegenwacht).

Uiteraard kun je het allemaal zelf doen en in onderdelen is dit veel goedkoper, maar kijk ook even verder dan de kostprijs en de manuren :wink: Uiteraard is het gevoel van alle vloeistoffen en filters zelf vervangen velen malen leuker dan het een ochtendje wegbrengen.

Oh ja, je kunt aan Skoda vragen of ze de "service" melding uit je systeem kunnen halen en als je de accu loskoppeld, dan kan het zijn dat je ramen niet meer met 1 drukje naar boven en beneden gaan, maar dat je de knop in moet houden. Dit kan met een kastje volgens mij makkelijk worden gereset. Wellicht kun je deze 1-malig bestellen bij de onderdelenshop.
 

Noord26

Forumguru
Mijn ervaring is dat het onderhoud idd zelf goed te doen is. Echter vergeet niet mee te wegen dat de afschrijving hoger is, omdat 2e hands een auto beter verkoopt met onderhoud volgens de dealer. En bij een grote beurt wordt er meteen ook naar heel wat zaken meer gekeken (spelingen/scheurtjes/ed) welke je zelf niet boven water kan halen door alleen het onderhoud uit te voeren.
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niets van de geschiedenis van je auto, dus mogelijk roep ik dingen die helemaal niet spelen bij jouw auto.

Allereerst, heb je het nummer van de foutcode waarop de dealer zijn diagnose heeft gebaseerd? (ik ben ooit bij Ab Mulder Zutphen geweest tijdens een forummeeting, en de dealer maakte wel een goede en professionele indruk, dus ik heb niet echt vraagtekens bij de dealer).

Met het nummer van de foutcode kun je zelf ook gaan zoeken naar de oorzaak en zaken uitsluiten: Gerrit Speek
Verder is het niet onmogelijk dat bougies die aan vervanging toe zijn, foutcodes voor de lambdasonde veroorzaken, dus met een goede onderhoudsbeurt kun je soms dergelijke zaken ook al verhelpen.

Wat de afschrijving betreft: ik denk dat er maar weinig auto's zijn, die na 10 jaar nog steeds volledig in onderhoud zijn bij de dealer, dus lijkt me in dit geval niet echt een valide argument. Wat de mobiliteitsgarantie bij onderhoud bj de dealer betreft: lijkt heel mooi, maar als je het prijsverschil bekijkt, moet je daar toch wel ieder jaar gebruik van maken, wil je er voordeel van hebben.

Overigens een goede ervaren monteur ziet veel meer dan er op papier staat: vaak ziet ie in één oogopslag zaken die afwijken, gewoon omdat ie meerdere malen per dag een andere auto onder handen neemt.
 
De dealer heeft de auto helemaal uitgelezen en hierbij bleek dat de sensor voor de kat niet 100% werkt. Dit kan misschien aan de stekker liggen. Ik wil die stekker zelf nog even inspuiten met WD40. Mocht dit niet werken dan kan ik die sensor zelf ook wel vervangen want die is kwa aanschaf al duur zat schijnbaar.
Olie, oliefilter, luchtfilter en interieurwissel kan ik zelf ook prima en vind ik idd ook leuk ook. Kheb er niet voor niets nog een hobbyauto bij. Alleen de hoeveelheid elektra die daarin zit is vergelijkbaar met 1 koplamp van de Skoda...;)
 

Cordoba

Forumguru
Mijn opmerking over onderhoud was niet voor niets: ooit gehad dat ik een foutmelding op lambdasonde kreeg (was overigens bij een Seat Cordoba), maar de monteur volgde gelukkig niet blindelings de omschrijving van de foutcode, maar ging eerst andere/goedkopere zaken checken. Na vernieuwen van de bougies, en wissen van de foutcode geen probleem meer gehad, en ook geen foutcodes meer.
 
toen het lampje bij mij ging branden bleek ook bij mij de lamda-sonde stuk te wezen heb er een 2ehandse onder laten zetten en weg was de storing en onderhoud doe ik ook zelf en bevalt me prima elk jaar een grote beurt kleine sla ik over rij maar 10000 tot 15000km per jaar maat elk jaar een grote beurt kan natuurlijk geen kwaad en ben meestal 120euro kwijt aan onderdelen en een klein dagje kwijt aan werk en een hoop plezier om het zelf te doen:laugh:
 
Bovenaan Onderaan