Lampje kapot of niet aanwezig

Beste lezert, ik ben sinds een week of 2 in het bezit van een Octavia RS230 uit 2018, gechipt naar 310 pk en een 6 traps DSG automaatje. Heerlijke auto, voorzien van alle opties behalve pano-dak. Maaaar nu heb ik een misschien rare vraag. De verlichting van de auto heeft de opties 0, auto, stadslicht en dimlicht. Maar ik zie niet op mijn dashboard op welke stand hij staat. Ik weet dat dit een luxeprobleem is aangezien ik mijn hoofd maar een beetje naar links hoef te bewegen en ik kan zien waar op welke stand hij staat. Maar toch vond ik het raar dat dit niet in het display oid te zien is. Is dit normaal of is er bij mij een lampje kapot?

Verder begrijp ik dat er bij een Octavia 3 nog een en ander uit te programmeren of aan te zetten is met vagcom of een gelijknamig iets (geen idee of het voor skoda's ook vagcom is, maar daar ga ik wel even vanuit). Is er iemand in of in de buurt van Limburg die dit kan? Mijn rechter spiegel kantelt niet naar beneden bij het inschakelen van de achteruit versnelling en dit is wel wenselijk eigenlijk en de mistlampen die aan en uit gaan bij gebruik van de knipperlichten vind ik ook maar irritant... Dat soort dingen dus. Hoor het graag van jullie

Groet,
Nick

1983jeroen

Forumguru
Dat lampje is er niet. Komende uit een Peugeot moest ik daar ook heel erg aan wennen. Vind het nog steeds irritant dat je dat niet kunt zien.

Spiegel kantelen heb ik ook eens naar gevraagd, maar schijnt niet goed te werken bij de Octavia. Helaas... :(

Dat lampje is er niet. Komende uit een Peugeot moest ik daar ook heel erg aan wennen. Vind het nog steeds irritant dat je dat niet kunt zien.
Dan zal ik daar ook aan moeten gaan wennen :giggle:

Spiegel kantelen heb ik ook eens naar gevraagd, maar schijnt niet goed te werken bij de Octavia. Helaas... :(
Dat vind ik dan weer vreemd. Dit was op een simpele Audi A3 die ouder was geen probleem en waarschijnlijk zelfs af-fabriek zo. Weird...

Thanks voor je reactie :thumbsup:

hemi24

Forumguru
Om te beginnen moet de spiegeverstelknop op stand R staan, wil het überhaupt werken.

Al eenmalig afgesteld met de achteruitversnelling ingeschakeld?
Dat is inderdaad een optie die ik nog zou kunnen proberen. De bak in R zetten, spiegel afstellen en dan de bak weer in de P zetten? Of dan ook weer de spiegel terugzetten ?

hemi24

Forumguru
Bij vooruit rijden zal de rechter spiegel vanzelf weer terugkeren naar de oorspronkelijke stand.

1983jeroen

Forumguru
Als het er al op zit zou dat zo moeten werken ja. Bij mijne is het niet standaard aanwezig en zou activeren niet kunnen, aldus de man die wel allerlei andere dingen heeft aangepast, zoals altijd brandende achterlichten en hill hold

Zal het straks eens even proberen. Ik weet niet of dit standaard op de auto zit en inderdaad alleen even ingesteld moet worden of dat dit een optie was in 2018 die simpelweg niet aangevinkt is door de eerste eigenaar... Maar aangezien er morgen nieuwe velgen op komen, wil ik wel graag het stoeprandje in de gaten kunnen houden bij fileparkeren. Moet straks weg in de auto, dan zal ik het eens proberen

Antera

Donateur
Als het erop zit moet het in je menu instelbaar zijn. Anders zit het er niet op en moet je het coderen.

Dan spiegelsknop op R en dan in de versnelling achteruit zetten. Dit werkt helaas niet altijd meer vanaf 2020 modellen

Als het erop zit moet het in je menu instelbaar zijn. Anders zit het er niet op en moet je het coderen.

Dan spiegelsknop op R en dan in de versnelling achteruit zetten. Dit werkt helaas niet altijd meer vanaf 2020 modellen

Dan wordt het coderen, aangezien ik alle menu's - vooral die waar "spiegels" bij staat - heb doorgespit. En ik heb net even gekeken wat er eventueel mogelijk is voor mijn auto op vcds-coding.nl. Ik vermoed dat ik een keer naar Breda moet komen om eens te kijken wat allemaal mogelijk is. Dingen zoals acc met 1km verstellen, start-stop uit bij starten enz
Heb ik in mijn auto trouwens iets zitten wat het geluid heftiger maakt tijdens flink doortrekken? Of hoor ik puur de uitlaat/motor? Ik heb namelijk het vermoeden dat er ook wat geluid uit de speakers komt...

1983jeroen

Forumguru

Mij werd verteld dat dit op de Octavia na programmeren niet goed zou werken. De spiegel zou geloof ik niet goed terugkomen in de oude stand.
Mijne is uit 2017.
Zou het wel handig vinden als het toch kan

ertromp

Forumguru
Het moet zeker kunnen op een O3 uit 2017. Bij een auto met memory zetels werkt het perfect maar daar worden andere spiegelmotoren gebruikt dan bij een auto zonder deze stoelen. Dan wil de terugloop inderdaad niet altijd perfect gaan omdat de contacten daarvoor ontbreken in de spiegelmotoren

Canon-Eye

Forumguru
Bij vooruit rijden zal de rechter spiegel vanzelf weer terugkeren naar de oorspronkelijke stand.
Ter aanvulling: de spiegel keert ook weer terug naar de normale stand zonder vooruit te moeten rijden, mits je de spiegelverstelknop even uit de R-stand draait. Vind ik zelf wel een handig extra.

Herzog Jan

Forumguru
En ik heb net even gekeken wat er eventueel mogelijk is voor mijn auto op vcds-coding.nl. Ik vermoed dat ik een keer naar Breda moet komen om eens te kijken wat allemaal mogelijk is. Dingen zoals acc met 1km verstellen, start-stop uit bij starten enz
Gewoon een keer naar @Antera rijden. Heb ik ook gedaan en geen spijt van gehad.

Overigens werkt de spiegelverstelling bij mij wel. O3 PFL '17. Staat in het menu:
20230803_194723.jpg

20230803_194730.jpg

Bovenaan Onderaan