Lampje motoroververhit

Vandaag tijdens een rit na ong. 25 minutes en net de autosnelweg opgereden lampje licht op verhitte
motor . Gelijktijdig gaat de temperatuur gestaag van de gebruikelijke 90 naar 130 . Direct gestopt aan
de eerstvolgende afrit , airco af en stationair laten draaien ( ventilator draaide vollebak ) . Na 10 minutes
had hij weer zijn gebruikelijke 90° , we zijn dan verder gereden naar huis ( 25 minuutjes ) niets meer ondervonden .
Nu ong. 70.000 km op de teller 1.6 TDI , een storing van een sensor of waterpomp stuk aan het gaan ?
 

GertD

Actief lid
Vermoedelijk de schuif van je waterpomp die is blijven hangen, Is een tpi van normaal. Deze schuif schuift over het schoepenwiel om zo energie te besparen wanneer er geen koelvloeistof dient rondgepompt te worden. Als je een namaak pomp steekt is dit dikwijls zonder die schuif en moet de stekker op een blinde kabel worden gemonteerd zodat je hiervan geen foutmeldingen krijgt. Altijd circulatie ten koste van "brandstofbesparing/co"

Deze moet wel vervangen worden wat een kostelijke grap is. Zeker met zo "weinig" km's.

wp.PNG
 
Dag Gert ,
Kan dit een éénmalige storing/foutmelding geweest zijn , kunnen ze dit zien in de garage wanneer
ze hem OBD uitlezen of is zo'n controle niet sluitend ? Zou u zoiezo een nieuwe pomp laten
plaatsen ?
Wij doen ook veel korte ritten gem. 25 mimuutjes , kan het daardoor zijn dat die "schuif" niet veel in actie komt
 

GertD

Actief lid
Ik weet dat de diesels de dag van vandaag zeer goed geconstrueerd zijn en zo een hoog rendement hebben. Dus zeer weinig koeling nodig, zeker op korte ritten. Eens een langere rit en wat warmer weer en de kans bestaat op oververhitting.

Ik persoonlijk zou het risico niet nemen en vervangen.
 
De af fabriek waterpompen zijn een probleem bij de TDI motoren. De een houd er bij 70k km mee op de ander bij 110k km of er tussenin.
Bij mij zonder enige indicatie bij 104k km. Bij een vriend bij 90k km.

Ik heb een OBD eleven kastje altijd bij de hand. Zo handig en werkt zo goed, kan je alles uitlezen en ook nog wat features zelf inschakelen. Echt een aanrader!
 

EdK

Forumguru
Mmm 1,6TDI caddy 265K mee gereden
Nu 2,0TDI met 150K en met beide tot heden nooit waterpomp probs gehad..
 
Bovenaan Onderaan