Lampje vervangen achter wijzerplaat kilometerteller?

hars73

Nieuw lid
Vorige maand mijn Skoda Fabia II gekocht en had er nog niet in het donker mee gereden, maar kwam erachter dat een klein gedeelte van de wijzerplaat van de kilometerteller niet verlicht is.

Nou moet ik een uur rijden naar de garage waar ik hem gekocht heb, niet perse een probleem. Maar als de dealer dit hier bij mij in de stad eenvoudig en voor een klein bedrag kan fixen, dan is dat natuurlijk veel handiger.

Nou zei een collega vanmorgen tegen mij dat bij sommige merken de hele tellerunit vervangen moet worden als een lampje kapot is?

Iemand enig idee hoe dat bij een Fabia II Greenline zit? Is dit eenvoudig en goedkoop bij de dealer te doen?

Cordoba

Forumguru
Volgens vooral afhankelijk van de (on-)handigheid van de monteurs van de betreffende dealer. Overigens raad ik je dan aan om direct alle lampjes/ledjes van de tellerverlichting te laten vernieuwen. Overleg met de verkopende garage, want dit is natuurlijk een verborgen gebrek, en moet voor de APK ook gewoon werken.

hars73

Nieuw lid
Hmm net contact gehad met de verkopende garage... het blijken vaste leds te zijn, dus dan moet het hele instrumentenpaneel eruit en opgestuurd worden...:( Beetje jammer.

Zou het ook nog een zekering kunnen zijn? Of kan dat eigenlijk niet als er maar 1 led niet brandt?

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@hars73 Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij doet KMS in Apeldoorn deze klusjes 'klaar terwijl u wacht'. Ik weet niet of de garage het instrumentenpaneel daar ook naar toe opstuurt, maar dan zou je snel geholpen kunnen zijn. (wat ik begrepen heb, is het een kwestie van oude led lossolderen, en nieuwe er in). De ervaring leert dat het regelmatig voorkomt als de ene led kapot gaat, de andere binnen een jaar volgen, daarom beter alle led's in één keer vernieuwen (zelfs als je daarvoor iets moet bijbetalen). Misschien is het een optie als je zelf naar KMS rijdt, de verkopende garage dan ook het vervangen van de andere led's betaalt.
KMS werkt volgens mij ook op zaterdag (op afspraak), dus gewoon contact opnemen met KMS en garage en kijken wat je kunt regelen.

Renkie

Forumguru
Kans is trouwens groot dat de startblokkering in de tellerunit zit. Even zonder rijden wordt lastig, een vervangende unit moet ingeleerd worden dacht ik. (weet niet precies welk type immo in een F2 zit)

hars73

Nieuw lid
Apeldoorn was voor mij wel een optie geweest, is ook een uurtje rijden.
Maar de Fabia moet toch terug omdat (blijkt nu met het warmere weer) de climate control geen koude lucht geeft. Dus ik laat hem een weekje bij de garage staan. Kunnen ze zowel de wijzerplaat laten fixen als ook de airco uitzoeken. Toch handig, half jaar Bovag garantie. Vervangend vervoer wordt geregeld.

Bovenaan Onderaan