Lampjes spiegel vervangen

rlw

Lid
Beste mensen,

Ik wil graag sterkere LED lampen plaatsen in de buitenspiegels tbv instapverlichting.
Nu weet ik niet hoe ik het beste de spiegelkappen los krijg, omdat er schijnbaar 2 manieren zijn: spiegel lostrekken of kap lostrekken.

Wie kan me aub uitleggen hoe het nu moet? en dan liefst met de minste kans op schade.
alvast bedankt!

Gr R

Beun12

Forumguru
In de kennisbank staan geloof ik soortgelijke handleidingen, nl spiegelglas verwijderen en lnbouwen spiegelverlichting.
De laatste is voor een O3, weet niet of dat geheel hetzelfde is.

SuperBeeb

Forumguru
laat even weten of het is gelukt. heb zelf 1 defect lampje, maar na het lezen van de handleiding zakte de moed me in de schoenen (2 linkerhanden :pardon:)

rlw

Lid
@SuperBeeb zal ik doen. Maar ik zag de powerleds van superskoda via de link hierboven. Ziet wel erg gaaf uit. Maar ik zag dat deze geschikt zijn voor de Facelift modellen, ikzelf heb een PFL uit 2008.
Ik heb bij een lokale verkoper 'gewone' leds gekocht die ook meer lichtopbrengst zouden hebben. Ik zal ze er inderdaad eens inzetten en kijken hoe dat uitziet.

Ik heb inmiddels ook al LED in de portieren, stadslicht, mistlampen / bochtverlichting. Groot licht volgt ook, is besteld. Wellicht ook in kofferruimte.

Zwapp

Forumguru
Nog een tip om het spiegelglas te verwijderen, heb ik van een medeforumlid gelezen en ook zelf gedaan: spiegel kantelen volgens de instructie van @Joske en dan met een zuignap van een tomtom loswrikken! Werkt erug goed!

rlw

Lid
nou, zoals gezegd: met deze info ga ik aan de slag! Moet dan goed komen. Ik houd jullie op de hoogte.
Dan is nou precies de functie van een forum als deze: kennis, ervaring en tips delen. Bedankt heren en ga zo door!

Happyman

Forumguru
Ik draaide het spiegelglas helemaal naar beneden en naar binnen. Dan vingers er tussen en plop spiegelglas er uit. Gaat vrij makkelijk.

Je kan er het beste leds in zetten die allemaal naar beneden schijnen.

guitar_billy

Senior Member
...daarom ben ik altijd met de spiegelkappen begonnen (ik had defecte spiegelverwarming )
Maar het blijft toch een beetje prutsen al die lipjes en haken.

Kijk goed en wees voorzichtig. :)

edit : ik zie er is verschil in de PFL (die ik heb) en FL ?!
blijkbaar moeten bij de FL handleiding (link van Joske) eerst 2 interne bouten los voordat de kap eraf kan. dan moet je wel met het glas beginnen.

Laatst bewerkt:

SuperBeeb

Forumguru
Ik heb t uiteindelijk bij de beurt laten doen. Kostte ong 15 euries, daarvoor ga ik zelf niet lopen klooien.

rlw

Lid
@SuperBeeb ik heb de dealer in Heerlen gevraagd voor een prijsopgave: 70 euro! Is toch niet normaal! Als het inderdaad 15 euro was, dan had ik dat ook gedaan.

SuperBeeb

Forumguru
Boeven zijn het
Ik weet niet of een Superb spiegel anders in elkaar zit dan die van een Octavia, maar zou verwachten dat t ongeveer gelijk moet zijn. VW en Skoda dealers rekenen vaak 50% korting op arbeidsloon bij vervangen lampjes is mijn ervaring. Vermoedelijk vinden ze t al genant genoeg dat koplampen zodanig zijn geconstrueerd dat je zelf nauwelijks nog een defect lampje kunt vervangen.
Bij mij kostte t 24,78 ex btw aan arbeidsloon + een lampje van 86 ct. Van t arbeidsloon ging dus nog eens de helft af. 70€ klinkt als afzetterij.

Bovenaan Onderaan