Lancia Fulvia berlina 2 (1972)

huubvanvugt

Forumguru
Hmmm. Ik zou voor originaliteit gaan en af en toe gebruik maken van het prestatiepotentieel dat de auto biedt. Zoveel bespaar je er toch niet mee, gezien het beperkte kilometrage dat over het algemeen met een klassieker gereden wordt?

Ik ga er ook niks aan veranderen, ik laat hem motorisch zoals hij is. Hier in het heuvelland heb je vaker de resterende kracht uit t motortje nodig.
 

Cordoba

Forumguru
Tip: Ik zie dat je 2 dubbele D'elorto's (of Weber's) erop hebt zitten, deze "jongens" lusten nogal wat.
Bij mijn Alfa's (GT Veloce, Guillia, Berlina2000) koppelde ik de acceleratiepompen af,
deze worden geactiveerd middels een hefboompje aan de onderkant van de carburateurs.
Scheelt ongeveer 20% van het verbruik.
Simpelweg de moertjes losdraaien en de stangetjes loskoppelen.
In de praktijk merk je er bij normaal gebruik helemaal niets van qua prestaties.

Verhaal is vergelijkbaar met de VW 1600 Variant die mijn vader vroeger had. Vanwege het brandstofverbruik had ie ook de 2e carburateur laten verwijderen (scheelde iets van 30%), en haalde op de teller nog steeds 150 km/u zonder dat ie volgas reed, en dat was voor die tijd een gigantische snelheid. Overigens heb ik wel eens begrepen dat dergelijke ingrepen niet bijzonder waren, ongeveer net zo gewoon als dat tegenwoordig chippen is.
 

huubvanvugt

Forumguru
Zo nog even een kleine update, alvorens op vakantie te gaan naar Italië (zonder de Lancia).

Zo ziet de bodem er nu uit:



Toen ik toch bezig was eens voor de grap een van de draagarmen meegenomen met Brunox epoxy spray, het verrassend mooie resultaat:


Verder nog even begonnen met het chroomwerk te poetsen. Zoek het verschil tussen 1x met Commandant erover te zijn gegaan:


Uiteindelijk ziet het er nu zo uit zonder een laag chroompoets er nog over te hebben gedaan:



Verder vond ik een filmpje nog van de eerste keer starten na 2 jaar:
 

huubvanvugt

Forumguru
Dus na afgelopen donderdag mijn nieuwe fabia gehaald te hebben besloten om toch nog ''even'' door te gaan aan de Lancia.

Eerst met wat geklooi de achterbumper gedemonteerd,


En daarna begon het enge stuk, de oude chromen strips demonteren. Vervolgens kwam de schuurmachine.. met dit als resultaat van een dag werk:



Daarna netjes primer na goed te ontvetten erop gespoten:


Laatst ook nog wat leuke spullen gescoord bij de interclassics in Maastricht:


Verder staat deze week in de planning om de linkerzijde af te schuren en verder geheel in de primer te zetten. Hopelijk red ik ook nog een stuk van de rechterzijde zodat het geheel straks mooi in 1 kleur primer zit in plaats van allerlei verschillende.

Verder heb ik al een tijd geleden de motor eens een grote onderhoudsbeurt gegeven, alles even nieuw (olie,bougies, filters zowel olie als benzine) en even de ontsteking en kleppen gesteld aangezien de kleppendekselpakking lek was.

 
Laatst bewerkt:

huubvanvugt

Forumguru
Zo een tijdje verder en weer flink opgeschoten. De gehele linkerkant staat ondertussen in de primer evenals de rechterkant. Gelukkig heeft mijn vriendin ook meegeholpen en daardoor gaat het net iets sneller.



Ook de gehele voorkant gedemonteerd en al gedeeltelijk gespoten:



Zoals hij er nu bijstaat:



Nu rest nog de achterkant, motorkap en de kleine beetjes aan de voorzijde. Daarna gaat hij naar de schadehersteller om de laatste slechte stukken dicht te lassen. Daarna wordt bekeken of ik hem wil laten spuiten of dat ik hem zelf ga rollen/spuiten met een spuitbus. Dit is een lastige keuze vanwege het feit dat de Lancia aardig wat geld heeft opgesnoept met kleine dingetjes.
 
Ik kan je niet in de knip kijken, maar na alle bloed, zweet en tranen die je er in gestoken hebt zou ik voor laten spuiten gaan.... met de roller zou ik eeuwig zonde vinden.
 

huubvanvugt

Forumguru
Zo weer bijna 2 maanden verder, maar great news!

Na flink werk is hij eindelijk volledig geschuurd en staat hij volledig in de primer, nu op naar een lasser.
Foto's zeggen natuurlijk meer:




Zoals hij er nu in totaal beeld bij staat, na +/- 5 maandjes werk:



Zo op het oog lijkt hij vrij goed te zijn, echter hieronder zijn de stukken die moeten worden gelast (bij voorbaat excuses voor sommige wazige foto's),






De bovenstaande plekken zijn nog opzich prima te lassen. Het raam moet er sowieso uit in verband met de roest eronder, maar dat is niet erg want er zit dan meteen een nieuw rubber omheen.

Echter is er nog een stuk wat iets lastiger te repareren is... Dit gaat helaas in mijn budget snijden:


Degene die verstand hebben van lassen begrijpen wel waarom, voor de anderen leg ik het even uit. Deze plek is lastig voor een lasser om te maken vanwege het feit dat het metaal niet exact op de hoek van de kofferbakrand gelast kan worden. Dus moet de helft van het spatbord ook weggeflext om een goede las te kunnen garanderen. Echter is dit zeer lastig vanwege de vormen van het spatbord, dus helaas ook erg prijzig...

Nu ben ik opzoek ondertussen naar iemand die dit kan maken, maar helaas tot nu toe niet echt gelukt.

Overigens is er ook goed nieuws te melden! Na veel gezoek heb ik uitgevonden waarom mijn auto niet onder de Lancia Fulvia 2nd series staat vermeld in het RDWregister. Wat blijkt, ik heb de 818612 achter de naam staan. Dit houdt in dat het een sport uitvoering is van dit model. Het leukste van alles is dat er daar namelijk maar 1 van in Nederland op kenteken staat!
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Leuk verslag. En voor het laswerk ben je al aangesloten bij een Lancia club of zoiets dergelijks? Vaak is binnen dat soort merkenclubs een hoop expertise aanwezig. Ik zie dat bijvoorbeeld binnen het MCBN (Mercedes Benz Club Nederland) ook
Personen die veel weten van koeling of plaatwerk of motorisch of interieur en noem maar op
 
Laatst bewerkt:

huubvanvugt

Forumguru
Na een lange tijd toch weer wat progressie te melden.

Ik heb een lasser gevonden waar de Lancia ondertussen van terug is, ook ben ik hard opzoek naar een spuiter.

Hier wat foto's van het laswerk:









Momenteel staat de auto weer terug op zijn stallingsplek:




Waar ik bezig ben met het plamuren en schuren an de auto. Een spuiter zoeken die het voor een redelijke prijs doet is ook al in volle gang.

Dankzij Martin Willems (Lancia specialist) zijn de nodige onderdelen die nieuw moesten worden gezet ook al binnen, met uitzondering van de knipperlichten aan de zijkant en de nog na te bestellen chromen einddemper. Die hebben helaas nog wat langer nodig.

De volgende update zal waarschijnlijk zijn van een Lancia die bij de spuiter staat :D.
 

huubvanvugt

Forumguru
Beste forumleden,

we zijn weer een half jaar verder waarin veel gebeurd is. Eerst een zoektocht gehad om een spuiter te vinden en vervolgens te sparen om dit te kunnen betalen.

Eenmaal bij de spuiter aangekomen bleek dat er nog meer laswerk aan was.






Nadat dit laswerk gedaan was ging de spuiter aan de slag om de Lancia spuitklaar te krijgen.





Nu bij mijn laatste bezoek aan de spuiter waren de eerste delen van de auto al gespoten:






Helaas heb ik mijn deadline niet gehaald ( Spa Italia 2016) maar de volgende editie in 2017 ga ik zeer zeker halen. Nu eerst de gehele auto weer gaan opbouwen (nadat hij volledig natuurlijk gespoten is). Daarna laat ik men de solexen reviseren zodat het er weer mooi uitziet en weer volledig naar behoren werkt.

Volgende update zal komen als de auto geheel een kleur is.
 

huubvanvugt

Forumguru
Zoals beloofd bij terugkomst van de spuiter even wat nieuwe foto's.



Eenmaal aangekomen op bestemming ben ik natuurlijk begonnen met de opbouw van de auto. Echter had ik hiervoor nog wat vervangende onderdelen nodig. Deze zijn ondertussen bijna allen binnen.














Omdat sommige onderdelen niet meer te verkrijgen zijn voor deze auto heb ik zelf onderdelen uit rubber moeten snijden.


Momenteel ligt het opbouwen van de auto stil. Ik heb namelijk een kleine operatie gehad aan mijn been en mag nu even geen inspannend werk doen.

Zodra ik weer mag, ga ik weer door om hem op te bouwen en stiekem kijk ik nu al uit naar het eindresultaat.
 
Bovenaan Onderaan