Lane Assist

tk23

Actief lid
Hallo,

Ik heb een Octavia Combi (1.2 tsi uit 03/2015) met Intelligent Light Assistant. Ik zou niet weten waarvoor het te gebruiken, maar dit terzijde. Om dit te laten werken heeft mijn auto denk ik aan de spiegel ook een camera ingebouwd. Diezelfde camera wordt ook gebruikt voor de lane assist en de verkeersbordherkenning.(?)

Aangezien ik een ACC heb, zou ik het ook wel prettig vinden de lane assist geactiveerd te zien. Is dit enkel een softwarematige aanpassing of komt daar heel wat meer bij kijken? Mijn budget was spijtig genoeg op om het af fabriek te nemen.

Daarnaast zou ik ook graag de verkeersbordherkenning aanzetten, ik zit wel met een Amundsen systeem. Is dit mogelijk?

Iemand die me verder kan helpen? Of gewoon kan zeggen: jammer, had je moeten bestellen?

Darkside

Forumguru
Als je Intelligent Light Assist hebt. (wat grootlicht assistentie is) dan heb je idd een camera
Je zult dan zoiets moeten zien op jouw auto. Die "driehoek" zeg maar. zie je alleen het rechter ding. Dan heb je alleen een regensensor
2eznucy.jpg

Als je een camera hebt, dan is het mogelijk om via VDSC volgens mij de lane-assist en verkeersbordherkenning aan te zetten. Daarvoor kan je contact opnemen met iemand die dat voor je er in kan zetten. @Antera of @ertromp bv.

Alleen weet ik niet zeker of verkeersbordherkenning ook werkt met een amundsen.

Bakkertje

Forumguru
De werking van light assist:

Ik heb het ook op mijn Passat en het werkt echt heel erg goed.
Bij mij (en ik gok ook bij de Octavia) zit er daarvoor een kleine camera aan de spiegelvoet en net in de voorruit zoals in het plaatje van @Darkside. Maar nogmaals ik weet niet of het bij de O3 ook zo is.
De camera van het plaatje kan het inderdaad, die andere helaas niet.
groot-licht-assistent-a4.jpg

Je kunt overigens de grootlichtassistent ook programmeren via VCDS zodat ie standaard aan staat. Nu zul je hem moeten activeren door de grootlicht hendel 1x naar achteren te duwen.
Het systeem is best intelligent, als er voldoende licht is of als er andere weggebruikers zijn, schakelt ie automatisch het grootlicht uit. Hij herkend alleen geen fietsers / wandelaars. Andersom lijkt het niet veel te doen als je het activeert omdat je een echt donkere weg nodig hebt, zonder verkeer en ook nog harder moet rijden dan 57 km/uur.

Darkside

Forumguru
Ik merk anders best veel van de grootlicht assistent. Maar heb wel Dynamic Light Assist.
Deze buigt de lichtstralen ook nog eens om je voorganger / tegenligger heen.
En ook bij fietsers past hij de bundel aan. Link en rechts onafhankelijk.

Het systeem werkt niet 100% foolproof. Maar ben er wel blij mee.
Maar rij dan ook vaak op 80 km onverlichte binnenwegen.

Bakkertje

Forumguru
Die optie was bij VW net effe te duur @Darkside ;) ik heb de gewone Led verlichting zonder bochtverlichting (ja via de mistlampen). Maar het werkt inderdaad erg goed!

Joske

Forumguru
Met enkel een grootlichtassistentcamera is het niet mogelijk om lane assist en/of verkeersbordenherkenning te activeren.

Joske

Forumguru
Zijn 2 verschillende types van camera. @Antera heeft dit al eens uitgelegd in vagcom-mogelijkheden-O3-topic.

Anders was het al lang geactiveerd bij mij aangezien ik ook enkel grootlichtassistent heb. ;)

Bakkertje

Forumguru
De twee typen camera's staan hierboven afgebeeld. Wat je nodig hebt is de camera die in de voorruit verwerkt zit en in ieder geval een andere hendel. Die met lane assist wijkt af van de normale.

tk23

Actief lid
Bedankt Joske. Ik nam mijn wensen voor werkelijkheid. Geen paniek, ik ben in tussentijd niet gestopt met sturen.

NewO3

Forumguru
De twee typen camera's staan hierboven afgebeeld. Wat je nodig hebt is de camera die in de voorruit verwerkt zit en in ieder geval een andere hendel. Die met lane assist wijkt af van de normale.

Andere hendel?
Heb wel lane assist maar bedien zover ik weet niets met een hendel, of is het een gevalletje RTFM .. ;)

Bakkertje

Forumguru
@NewO3 Die info over de hendel heb ik van @Antera. De referentie daarbij is dat het bij mij om een VW gaat, die heeft een ander stuurwiel met daarop de knoppen voor de cruisecontrol en niet op de hendel van het knipperlicht. Ik ga er even vanuit dat ik daar de mist in ben gegaan. (my bad :dankje:)

Antera

Donateur
@Joske dit ging over de ACC

Ik ben eens aan het uitzoeken geweest en wat toen bleek dat de linker hendel anders was dan van en auto zonder. Nu heb ik dit bij een Golf 7 waargenomen en zodoende deze info. Ook bleek de camera in de neus anders te zijn. 2 types. wat daar de precieze reden van is is mij helaas ook nooit duidelijk geworden omdat diegene die het samen met mij naderhand in wilde bouwen er maar vanaf zag vanwege de hoge kosten.

hier iemand die het Acc wel ingebouwd heeft gekregen:

http://www.seat-online.nl/showthrea...-5F-Retrofit-ACC-(adaptative-cruise-control-)

tist

Actief lid
De werking van light assist:

Ik heb het ook op mijn Passat en het werkt echt heel erg goed.

Aha dus dat cameraatje heeft dan toch een functie.
Wist ik helemaal niets van en vermoed sterk dat dit niet in de gebruiksaanwijzing te lezen valt, of ik heb er over gelezen.
Moet ik dus eens uitproberen die functie.

Antera

Donateur
Idd @Joske. Dit omdat ook de sensor in de neus anders is voor modellen met lane assist verder zijn er nog diverse codeer struikelblokken

Bovenaan Onderaan