Lane en light assist aan te zetten achteraf via VAGCOM?

Tonyballboa

Nieuw lid
Ik vraag me (net als een paar buitenlandse fora ook) af of het mogelijk is om achteraf middels Vagcom de lane en light assist aan te zetten.

Uiteraard heb je hier minimaal de camera bij de vooruit voor nodig wat in mijn geval zo is vanwege adaptive cruise control & front assist.

Heeft iemand ervaringen met de mogelijkheden via Vagcom?

Zou toch mooi zijn als ik die opties toch weer aan kan zetten (moesten uit op de lease offerte vanwege anders eigen bijdrage). :jaja:
 

Torica

Lid
Omgekeerd krijg ik line assist maar geen adaptive cruisecontrol. Ik heb dus straks wel een camera bij de voorruit, het zou leuk zijn als adaptive cruisecontrol aangezet kan worden (ik kon dit niet af fabriek geleverd krijgen wat ook wel weer vreemd is).
 
De adaptive cruise control werkt met een radar unit onder de bumper en maakt geen gebruik van de camera
 
Omgekeerd krijg ik line assist maar geen adaptive cruisecontrol. Ik heb dus straks wel een camera bij de voorruit, het zou leuk zijn als adaptive cruisecontrol aangezet kan worden (ik kon dit niet af fabriek geleverd krijgen wat ook wel weer vreemd is).
Adaptive cruise control maakt voor zover ik weet geen gebruik van de camera, maar van een soort radar (welke gemonteerd zit in de voorspoiler).
Een camera voor adaptive cruise control gaat dus niet werken.
 

Spierings

Forumguru
Mocht de optie mogelijk te activeren zijn met vagcom ( wat niet kan ivm een ander type sensor en ontbreken van het regelapparaat), zal deze bovendien door de dealer gekalibreerd moeten worden met speciaal afstelgereedschap.

Naast de camera zitten er meestal nog meer dingen op welke de Lane assist gebruikt, zo zitten er extra lampjes in de teller, is deze geïntegreerd in het bestuurders informatie systeem. en zit er een ander stuurkolom/stuurhuis op.
 

Antera

Donateur
Je kan beide activeren. Light assist bedoel je snelweglicht mee? dit kan als je een licht regensensor hebt vaak wel geactiveerd worden. Hiermee word de lichtbundel anders zodra je de snelweg op gaat
 

Herman Janssens

Senior Member
Ik vermoed dat Ligt axssist wat anders is, nml. het automatisch aanpassen van de voorlichten aan het tegemoetkomend verkeer. Ik vermoed dat hiervoor een camera ter herkenning nodig is.
 

Antera

Donateur
Daar is geen camera voor nodig maar een lichtsensor en denk zelfs met de standaard lichtsensor zoals ook de zelfdimmende binnenspiegels werken
 

Tonyballboa

Nieuw lid
Klopt volgens mij inderdaad dat mijn aanname fout was :). Wellicht is e.e.a. wel mogelijk om lane assist te kiezen en dan de verkeersbordherkenning er software matig bij te halen.

Benieuwd of maandag mijn werkgever akkoord geeft op mijn bestelling!
 

Spierings

Forumguru
Voor light assist zit er ook een camera op en werkt dus ook niet met de licht sensor.
Is dus net als de lane assist niet zomaar in te schakelen.

Gevonden op een engelse skoda site.
ŠKODA Octavia - Intelligent Light Assistant

Using a camera mounted behind the rear view mirror, the Intelligent Light Assistant monitors light levels and determines what level of lighting is required. The car then turns on the headlights or if required, the high beams. Should another vehicle's lights be spotted by the camera (either in front or moving in the opposite direction) or the light levels improve sufficiently, the car will automatically turn down the high beams
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's nou precies waar ik zo'n hekel aan heb bij Microsoft-toepassingen: die hebben standaard de neiging om ongevraagd allerlei dingen voor me te gaan regelen waar ik zelf over wil oordelen en beslissen.
Hoop niet dat dit soort zaken de komende 25 jaar standaard (of erger nog: voorschrift) wordt. :tongue:
(na die tijd zal 't me zeer waarschijnlijk niet meer storen, want dan rij ik alleen nog maar méé...)
 

Spierings

Forumguru
Het zijn inderdaad allemaal "leuke opties", maar onnodig en verpesten ook de tweedehands markt ivm kosten indien defecten. Wagens van de toekomst zijn waarschijnlijk eerder economisch total loss dan dat ze versleten zijn.

Met al dit soort systemen is het al een ramp om de voorruit te vervangen, dan komt er nog minimaal paar uur bij voor het afstellen/calibreren van de camera's. Iets wat meestal ook alleen bij een dealer kan.

Vorig jaar nog bij een hele luxe Audi bezig geweest welke zijn wielophanging krom had gereden. Met uitlijning en afstellen van alle opties bijna een dag bezig geweest omdat er dan ook altijd wel iets tegen zit.
Denk daarbij aan uitlijnen, hoogte wagen afstellen omdat deze niet klopt (lucht vering), night vision, 2 sensor adaptive cruisecontrol, dynamic steering, lane assist, grootlicht assistentie, side assist en lane assist afstellen.
Dan kost een goede uitlijning afstelling al bijna een goede 1000 euro
 

Joske

Forumguru
Om den duur ga je niets meer hoeven te doen bij het rijden, enkel bestemming ingeven en braafjes overal afblijven terwijl de auto voor jou rijdt.. Neen, laat me zelf maar alles doen en in het oog houden!
 
Dit heb ik gevonden op Brits forum . Zou zelfde kamera zijn voor licht en verkeersbord herkenning I've been having a browse round on ETKA and it looks as if there is only one part number for the front facing camera be it for lane assist, light assist, traffic sign recognition or whatever.

So my question is for VCDS gurus really... How feasible is it that the above features can be enabled via software? E.g. The vRS has Lane assist as standard but not light assist... Is there hope?

TIA!

P

Sent from my HTC Butterfly s using Tapatalk
 
Bovenaan Onderaan