Langzaam opwarmen 1.6 Fsi uit 2005

hatseflats

Nieuw lid
Hallo mede skoda rijders,

Ik heb een probleem met mijn Octavia II 1.6 Fsi uit 2005 met 90.000 op de klok.

Het probleem is dat het lang duurt voordat de motor op bedrijfstemperatuur is. Als het vriest duurt het zeker 6 km voordat de naald van de temperatuurmeter van zijn plek komt. Ik heb nog net binnen de garantie de thermostaat (dubbele) laten vervangen. Het heeft helaas geen effect. Ik heb zelfs een tijdelijke plaat voor de radiateur gemaakt om te kijken of de motor zonder rijwind sneller opwarmt. Dit helpt ook niets.

Hiervoor had ik een golf 4 die na dik twee kilometer al warme lucht begon te blazen. Wie heeft er ervaring met deze kwaal?

Alvast bedankt.
 

Ronnie

Forumguru
Redelijk bekend VW malheur....... Laat de waterpomp maar een checken, er zit een kunstof schoepenwieltje op welk nogal eens losraakt van het asje!
De pomp doet dan nog wel iets, maar niet veel meer.
Je kunt het ook zien in het expansievat; normaal komt er behoorlijk wat water uit de retourleiding, met een defecte pomp maar een p*sstraaltje.
Bij deze temperaturen gaat dit wel goed, maar waneer het warmer wordt gaat het zaakje koken!
 

Atria

Actief lid
Ligt volgens mij aan het FSI systeem, ik heb zelf een 1.4 tsi en die wordt ook langzaam warm, duurt bij vrieskou ook ongeveer 5 km.
 

Atria

Actief lid
Ook de 1.4 heeft het FSI inspuit systeem. Ook de 2.0 Fsi die ik ooit gehad heb en die een collega in zijn VW Touran heeft wordt langzaam warm in de winter.
 

Dolf

Actief lid
Ik las het bericht over het langzaam opwarmen.
Ik had dit zelf ook bemerkt met mijn 1.4TSI, vanmiddag by 4 graden celcius weggereden
(de snelweg op) na 3Km kwam de naald de hoek een beetje uit,na 6 Km stond de wijzer in het midden.
Ga het morgenochtend nog een keer meten dan eerst stadsverkeer.
P.S verwarming stond op 23 graden en ventilator halve kracht.

Heb ook gemerkt dat de temp. flink terugloopt als ik in de file rij (5KM/H) met verwarming op MAX.
Heb dit nooit zo ervaren met mijn octavia 2.0FSI uit 2005
 

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat het injectiesysteem FSI (Bij het FSI-systeem wordt de brandstof direct ingespoten) weinig te maken heeft met de warmteontwikkeling in de motor, m'n dochter heeft een Golf 4 1.6 FSI uit 2004 en die is (ook met -10) na een km of 3 warm....
 
het brandstofsysteem heeft juist alles temaken met de warmte ontwikkeling in de motor. Het mengselverzorgende systeem (inspuiting en ontsteking) hebben direct invloed op het rendement en daarmee de restwarmte die onderandere voor de kachel gebruikt wordt. Maar dat neemt niet weg dat de 1.6 FSI en de 1.4 TSI verschillende thermische belastingen kennen.

Maar dat lost hatseflats zijn probleem niet op. mijn 2.0 FSI is erg snel warm, de naald komt na een km of 3 a 4 wel los en dan geeft de clima al warme lucht. Je zou de waterpomp kunnen verdenken, deze staan er, zoals Ronnie al zei, om bekend regelmatig te falen.

Dennis
 

Ronnie

Forumguru
Ik bedoelde ook niet zozeer de warmteontwikkeling van de motor, ik doelde meer op de temperatuur beheersing van het koelwater. Ik had hier een 1.4 met dezelfde kwaal, werd na 10km pas een beetje warm, ook de waterpomp defect/slecht. Nieuwe erop (samen met distributieriem) en probleem was weg.
Let wel, het is natuurlijk moeilijk een diagnose te stellen via de PC.......
 

hatseflats

Nieuw lid
Ik heb een aantal weken geleden een 1.4 tsi moter bekeken en het thermostaathuis lijkt veel op die van mijn 1.6 fsi. Ook met zo'n dubbele thermostaat. Dus het kan goed zijn dat deze motoren aan elkaar verwant zijn. Het verhaal van de waterpomp is aannemelijk. Wordt deze aangedreven door de distributieriem?

Het verhaal van het hoge rendement vind ik minder aannemelijk. Als het bij iedere direct ingespoten benzinemoter zo lang duurt voordat deze warm word, dan hadden ze wel een bijverwarmer gemonteerd. Net zoals je bij sommige dieselmodellen ziet.

Ik zal de flow van de retourleiding eens bekijken.
 

deusjevo

Forumguru
Als het bij iedere direct ingespoten benzinemoter zo lang duurt voordat deze warm word, dan hadden ze wel een bijverwarmer gemonteerd.

Dat gebeurd dus niet denk ik.
Alle middelen worden tegenwoordig gebruikt om het verbruik en dus de milieuklasse zo laag mogelijk te houden.
 

Dolf

Actief lid
Vanmorgen weggereden by 0,5 graden, verwarming op 21 ventilator halve kracht
Snelheid rond de 60km/h

Na 6 Km kwam de naald de hoek uit en na 11.5Km de 90 graden bereikt.

Moet wel zeggen dat ik snel hebt opgeschakeld (wanneer de indicator dit aangaf)
 
Bovenaan Onderaan