Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer vooruit

DannyG

Forumguru
Na iets meer dan een jaar in het bezit te zijn van een OIII met Amundsen radio/nav vraag ik me nog steeds af hoe ik de boodschap "Langzaam rijdend tot stilstaand verkeer vooruit" permanent kan onderdrukken.

Ik weet dat, indien de boodschap begint, het kan onderbroken worden door een druk op het linker controlewieltje aan het stuur. Maar als je in een langere file staat, komt die boodschap te pas en te onpas terug. Stom, want ik zie zelf ook wel wanneer ik in stilstaand verkeer stil sta :D. Het wordt echt vervelend wanneer er op de radio een interessant gesprek of leuke tune wordt uit gezonden.

Ik heb al alle menu's van het infotainment afgezocht maar niets gevonden. Ook in de handleiding vind ik er niets van terug. Daarom vrees ik een beetje dat het niet mogelijk is om dit te disabelen.

Tenzij iemand hier op het forum er kennis van heeft ;).

Dus als jij weet hoe dit toch te bereiken, graag je reactie.

Alvast bedankt.

Groetjes,

D.

Bakkertje

Forumguru
Daar ben ik ook benieuwd naar!
De keren dat je in de file staat en de melding dan pas komt, echt zo irritant ..Ik zal straks nog even kijken of ik ergens nog iets kan vinden ..

Rallye

Forumguru
Ik heb ook een Amundsen, maar deze melding heb ik nog nooit gehad. Nu woon ik in een deel van Nederland waar wat minder files zijn, maar het zou ook te maken kunnen hebben met de meldingen die de Amundsen via RDS binnenkrijgt en doorgeeft. Deze verschillen per land. Ik krijg in Duitsland bijvoorbeeld veel meer meldingen via RDS als in Nederland (zo heb je daar veel voorwerpen op de rijbaan, waar ik in Nederland nooit een melding over krijg).

Volgens mij rij jij vaak in België en zou dit zo'n landspecifieke melding kunnen zijn. Je zou eens kunnen proberen je RDS-meldingen uit te zetten, eventueel alleen in zo'n file.

DannyG

Forumguru
@Rallye : je hebt gelijk: ik ben Belg en woonachtig in de streek rond Antwerpen (=filestad bij uitstek). Mogelijks dat RDS er verantwoordelijk voor is, maar ik vrees een beetje dat wanneer je dat afzet er totaal geen verkeersinfo binnen komt. Dat is dan ook weer gelijk té veel van het goede. Ik ga in ieder geval straks wel eens voor mijn vertrek RDS afzetten. In mijn rit naar huis krijg ik de melding op z'n minst 4 tot 5 keer (en dat op amper 25km :sterretjes:).

Ik zal mijn bevindingen morgen posten.

Bedankt voor de tip in ieder geval :thumbsup:.

DannyG

Forumguru
Hoi,

Zoals beloofd zet ik hierbij mijn bevindingen online. Voor wat betreft RDS kan ik enkel kiezen tussen "Vast" en "Automatisch". Geen van beide instellingen geven een verschil.
TP (Traffic Program) staat bij mij van de eerste dag al uit, dus ook dat heeft er niets mee te maken.

Ik vrees er een beetje dat madam Amundsen haar mond niet zal houden (althans toch niet bij mij) :D.

Gelukkig heb ik meer invloed op mijn eigen vrouw :jaja:.

Greetz.

Bakkertje

Forumguru
Ik kon ook niets vinden.
Sterker nog, ik reed gisteren over de A2 onder de A27 door en toen kreeg ik de melding dat er langzaamrijdend verkeer op de A27 reed..
Terwijl ik toch echt op de A2 reed..

DannyG

Forumguru
Ik kon ook niets vinden.
Sterker nog, ik reed gisteren over de A2 onder de A27 door en toen kreeg ik de melding dat er langzaamrijdend verkeer op de A27 reed..
Terwijl ik toch echt op de A2 reed..

Maar ja ... ze had wel gelijk hé: er was wel degelijk vertraagd tot stilstaand verkeer op die A27 ;).

Ik merk trouwens ook op dat de melding steeds op dezelfde plaatsen gegeven wordt (wanneer ik aan het rode licht kom vooraleer ik de oprit op draai, aan dezelfde brug op de ring rond Antwerpen enz). Soit ... ik vrees dat ik de dame voor de rest van de OIII z'n leven mee zal mogen dragen :)

Bakkertje

Forumguru
Ze had zeker gelijk @DannyG, maar op de A1, A4 etc. zullen ze ook wel langzaam hebben gereden gisterenmiddag :deuk:

Overigens is bij mij ook de klok van slag, die zou zijn tijd op moeten halen via GPS, maar zit er een uur naast ..

jongetje

Forumguru
Ze had zeker gelijk @DannyG, maar op de A1, A4 etc. zullen ze ook wel langzaam hebben gereden gisterenmiddag :deuk:

Overigens is bij mij ook de klok van slag, die zou zijn tijd op moeten halen via GPS, maar zit er een uur naast ..
Heb ik ook een keer gehad dat de klok een uur afweek een aantal weken geleden (OIII met Amundsen) . Schrok me rot. Dag later stond ie weer goed.

bouwdirk

Senior Member
herberekent deze bij jullie dan ook automatisch opnieuw de route, tot vervelings toe? in april op vakantie geweest naar duitsland, de afritten geeft hij daar eigenlijk veel te laat aan, iedereen al km's in file en dan moet je er opeens nog ergens tussen gaan wringen. Of hij herberekent om de 5 minuten als hij merkt dat er stilstaand tot sterk vertraagd verkeerd is voorop.
Zijn beide misschien ook ergens instelbaar?

Bakkertje

Forumguru
De melding komt bij mij ook als er geen route ingesteld is.
Herberekenen doet ie inderdaad ook, maar dan meestal maar 1x

bouwdirk

Senior Member
was op een vrijdagavond opweg naar centerparks in hochsauerland ofzoiets, als ik het me goed herinner was het aan de kanten van duisburg dus vermoedelijk zat alles daar gewoon vast

Rallye

Forumguru
Vanavond op de a12 ook de melding gehad. Wel een route ingesteld. Bij Arnhem stond het vast toen ik uit Nieuwegein vertrok. Na een aantal keer de melding gehad te hebben (stilstaand verkeer 20km vooruit....) bleek de file opgelost.

Bovenaan Onderaan