Lastig in de 1 en water binnen na wasstraat

Barrokok

Actief lid
Hallo Forum leden,

Een halfjaar geleden hebben we een redelijk nieuwe Citigo gekocht die we tot op heden tot volle tevredenheid rijden. Wel zijn er twee puntjes die ons zijn opgevallen, ben benieuwd naar jullie mening in deze.

Vanuit stilstand de auto in de eerste versnelling zetten gaat soms lastig. Verschillende keren de koppeling intrappen en/of eerste een andere versnelling wil dan nog wel eens helpen. We hebben dit aangegeven bij de garage, waar de auto nog onder garantie staat, en die geven aan dit dit met dut type versnellingsbak niet ongebruikelijk is. Ze hebben e.e.a. nog een keer extra gesmeerd en dat heeft wel enige verbetering gegeven. Ik ben benieuwd of dit een bekend verschijnsel is en of ik met de verklaring van de garage genoegen moet nemen.

Een tweede punt van aandacht is dat toen ik laatst met de auto door de wasstraat ging er onder het handschoenenkastje water naar binnen liep. Niet een beetje maar echt een behoorlijke plons. Ook dit heb ik bij de garage laten nakijken en die kwamen met de verklaring dat er blijkbaar een opvangbak zit die door bladeren en vuil verstopt kan raken waardoor het water niet meer weg kan lopen en zo de auto in kan lopen. Dit hebben ze weggehaald en nu zou het niet meer mogen voorkomen. Ik heb dit nog niet geprobeerd, maar vond het enigszins een vreemd verhaal, daar heb ik bij mijn andere auto's in het verleden ook nog nooit last van gehad en ik heb er ook nog nooit over gehoord. Klinkt dit als een logische verklaring of wordt ik met een kluitje in het riet gestuurd.

Heb geen verstand van auto's en wil eventuele gebreken graag in de garantie periode aan de orde stellen.

Hoor graag jullie advies / mening.
 

ertromp

Forumguru
Die opvangbak (parafanbak) is zeker een item wat jaarlijks gecontroleerd en leeggehaald moet worden zeker als je in een bosrijk gebied woont. Is echt een Citigo punt waar op gelet moet worden en niet een eenmalige actie
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
Wat @ertromp zegt dat klopt, niet alleen bij de Citigo hoor, meerdere modellen zijn daar gevoelig voor. Ook het schakelen al dan niet met een bijgeluid is een producteigenschap zoals de dealers dat plegen te zeggen, er is overigens als je de zoekfunctie gebruikt meer over te lezen op dit forum.
 

Altos

Banned
Niet om een ander maar meer om een extra forum aan info te vinden zou ik ook eens op het vw up forum kijken, daar staan zowat alle probleempjes/oplossingen over de Up!, Mii en Citigo...
 

Barrokok

Actief lid
Kijk dat is nog eens Service van de Vallei Auto Groep. Het leeghalen van de parafanbak valt niet onder de garantie, hoewel de problemen zich al in de eerste maand na aanschaf zich voor deden (de parafanbak was dus al vervuild bij aanschaf), maakt dat ze niet uit. Gewoon vijf tientjes aftikken. Bah!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
Parafaanbak kan echt na een aantal weken al flink vol zitten, zeker als je in de herfst onder of vlakbij bomen parkeert. Bij de meeste auto's is het schoonmaken van de parafaanbak een simpel klusje, je moet het alleen wel weten en even doen.

Wat de versnelling betreft: er zijn meer auto's die er last van hebben, vooral bij het inschakelen van de achteruit. De trucjes die je gebruikt zijn wel de juiste: even de koppeling in vrij op laten komen, en weer intrappen, of eerst even een andere versnelling selecteren.
 

auriga

Forumguru
Kijk dat is nog eens Service van de Vallei Auto Groep. Het leeghalen van de parafanbak valt niet onder de garantie, hoewel de problemen zich al in de eerste maand na aanschaf zich voor deden (de parafanbak was dus al vervuild bij aanschaf), maakt dat ze niet uit. Gewoon vijf tientjes aftikken. Bah!

In dat geval zou ik dat bedrag laten verrekenen met de "kosten rijklaar maken" (afleverbeurt?) want daar hebben ze toch iets vergeten te controleren, lijkt me.
 
@ barakok
Ik heb een twee jaar oude Citigo. Toen de auto 3 maanden oud was, stond er 1,5 cm water in de auto. In het topic ' volgelopen citigo' vind je mijn hele verhaal.
De schrik zit er nog steeds goed in. Elke dag kijk ik of er geen troep ligt die eventueel in de parafanbak kan verdwijnen met als gevolg ' wateroverlast'.
Mijn dealer beweert nog steeds dat er verder geen klachten bekend zijn over een verstopte parafanbak. Dit topic leert mij dat het wel zo is.
Overigens (en dat is wel een zeer goede service) wordt mijn parafanbak elke maand door de dealer kosteloos gecontroleerd om verdere ellende te voorkomen.
 

Antera

Donateur
Is klacht vanaf dag 1 men klaagde ook over vochtige ramen op het up forum saan. Het blijkt dat de voorrruit niet altijd goed gekit is waardoor er water binnen kan komen. Dit is wat ik daar een paar keer ben tegen gekomen. Misschien iets om te laten controleren
 

Barrokok

Actief lid
Kan ik die Parafanbak zelf ook controleren en eventueel schoonmaken?

(En dan bedoel ik eenvoudig, zonder te hoeven sleutelen?)
 

CDK

Forumguru
Kan ik die Parafanbak zelf ook controleren en eventueel schoonmaken?

(En dan bedoel ik eenvoudig, zonder te hoeven sleutelen?)
jazeker kan je dat, motorkap open en het rubber lostrekken en dan is de afdekking van paravaanbak zo los te trekken, het zijn 2 delen een linker en een rechter die in het midden elkaar overlappen.
 

Barrokok

Actief lid
Ik heb gevonden wat je bedoelt @Corné de Kluijver echter de twee overlappende delen zijn niet zomaar los te maken, zo lijkt het alsof ook de ruitenwissers moeten worden verwijderd, voordat ik de plasticdelen kan verwijderen.
 

CDK

Forumguru
@Barrokok, om ze volledig te verwijderen moet je de ruitenwissers idd demonteren, 2 moertjes losdraaien en je haalt ze er met een beetje wrikken zo af.
 

micky

Forumguru
Dit geldt voor alle auto's vrienden, controleer het zo goed mogelijk, zelfs bij Audi A6 raakt de volledige comfortmodule van de leg door deze slordigheid en veel dealers doen er gewoon niets aan....
Je wilt niet weten wat ik uit de Fiat 500 van mijn vrouw haalde toen we die net gekocht hadden.
 

Barrokok

Actief lid
Wonderlijk, heb er nog nooit eerder van gehoord of last van gehad. Zo leer je elke dag weer wat nieuws.
 

Cordoba

Forumguru
Bepaalde autotypes hebben er meer last van dan andere. Bij Seat is het zelfs zo geweest dat de ECU bij bepaalde modellen/bouwjaren kon verzuipen door dit fenomeen.
Gevolg was vaak veel corrosie op de solderingen, IC's die kapot gingen, zodat de complete ECU vernieuwd moest worden.
 

Barrokok

Actief lid
Heb geprobeerd de ruitenwissers te verwijderen, maar ik krijg ze niet los. Eerst haal ik het plastic dopje eraf en dan schroef ik de moet los die er bovenop zit. Dan verwacht je dat ze los zitten en er afgehaald kunnen worden, maar ze zitten nog muurvast.

Moet ik nog iets anders los maken? Wat zie ik over het hoofd?
 
Bovenaan Onderaan