Lawaai bij het lossen van gaspedaal

Losyke84

Nieuw lid
Hallo,

sinds enkele maanden hoor ik altijd een lawaai als ik mijn gaspedaal los.

Heb zelf heel lang gedacht dat dit kwam van mijn koppeling omdat ik het lawaai enkel hoorde bij het schakelen. Gaspedaal lossen en koppelingspedaal indrukken, vandaar dat ik dacht dat mijn koppeling lawaai maakte.
Nu heb ik de laatste tijd eens wat zitten testen en enkel mijn gaspedaal enkele malen gelost en hoorde het lawaai ook toen. Dus lawaai komt niet van mijn koppeling.

Weten jullie vanwaar dit lawaai vandaan zou kunnen komen? Kan inbeelding zijn maar als ik op de achterbank plaatsnam en vriendin liet rijden hoorde ik het lawaai merkbaar beter, ergens onderaan de wagen rond de achterbank?

Alvast bedankt voor jullie reactie's!!

Noord26

Forumguru
Onder je achterbank zit de tank met de brandstofpomp. Maar als die defect aan het gaan is hoor je het juist beter als je stil staat en de auto stationair laat lopen.

Losyke84

Nieuw lid
Wat zou ik dan juist moeten horen als deze stationair draait?
Wat ik wel soms heb als de auto stationair draait is dat deze een nogal tamelijk hoog toerental aanneemt en minder soepel draait, draait dan +-1000 tr.

Noord26

Forumguru
Dat doet elke motor als hij nog niet op temperatuur is.

Het kan van alles zijn wat je hoort. Er zitten onder de achterbank verder geen onderdelen die geluid kunnen maken.

Octavia32

Forumguru
Ik weet niet hoe jij het getest heb met alleen gaspedaal. Kijk als je aan het rijden bent en je laat het gaspedaal los rem je als het ware af op de motor.
Ik zeg dit omdat ik voor twee jaar terug een gierend geluid hoorde als ik alleen het gaspedaal los liet in bijv de 5e versnelling dus afremde op de motor. Ik heb dit toen aan Jos voorgelegd van JB autoservice en die wist het zelfs in iedere versnelling te laten horen. Dit had bij mij te maken met het feit dat ik een 6 bak heb en dat het achterste lager van die bak weinig smering kreeg en langzaam aan het inslijten was. Gevolg een andere versnellingsbak .
Nou kan het bij jouw misschien iets anders zijn maar dit klonk mij bekend in de oren.

Canon-Eye

Forumguru
Het zou ook nog gewoon de uitlaat kunnen zijn: ofwel hij trilt ergens tegenaan bij gas lossen, ofwel een los inwendig deel, of mogelijk een beginnend gaatje.

Zo'n geluid kan gevoelsmatig zeer wel "van onder de achterbank" lijken te komen.

Rallye

Forumguru
@Losyke84: volgens je profiel heb je een 1.9 TDI. Wat voor geluid hoor je precies? Gerammel, gepiep, gesuis?

P.S. Woon je in Halle NL of Halle B?

Havana

Forumguru
Wat voor lawaai is het? Ik had dit probleem bij mijn Peugeot 307, bleek een pakking van het spruitstuk te zijn. Was een piepje dat je hoorde.

Losyke84

Nieuw lid
@octavia32: hoe heeft jouw garage deze test uitgevoerd? Ik hoor "mijn" lawaai ook wel in alle versnellingen.

@canon-eye: heb ook al zitten denken aan iets los in de uitlaat. Maar vraag me dan af of ik het ook niet zou moeten horen als ik gas geef.

@rallye: het geluid is zeker geen gerammel. Je kan het eerder onder "gepiep" plaatsen. Het lawaai is precies een "gewong" , een galmende wong. Het lawaai is nogal moeilijk te beschrijven.
Ik ben van Halle B.

Canon-Eye

Forumguru
Maar vraag me dan af of ik het ook niet zou moeten horen als ik gas geef.
Nee, niet persé. Als je van gas geven overgaat op afremmen op de motor, verandert de druk in het uitlaatsysteem: kan zelfs wel even onderdruk in ontstaan. Dat kan tot allerlei onverwachte effecten leiden.

Antera

Donateur
Het zou ook nog gewoon de uitlaat kunnen zijn: ofwel hij trilt ergens tegenaan bij gas lossen, ofwel een los inwendig deel, of mogelijk een beginnend gaatje.

Zo'n geluid kan gevoelsmatig zeer wel "van onder de achterbank" lijken te komen.

hier sluit ik me volledig bij aan. Versleten rubbers misschien of ander gebrek

Bovenaan Onderaan