Lawaai uit koppelingshuis bij filerijden

• Onderwerp starter Deleted member 17627
  • Startdatum
D

Deleted member 17627

In 1e of 2e versnelling, stationair motortoerental ,veel bijgeluid linksvoor uit/bij koppelingshuis. Normaal?? Betreft nieuwe 1.6 tdi greenline combi Thxx

Laatst bewerkt door een moderator:

Joske

Forumguru
Ik durf het ook wel te hebben, maar enkel bij "ijs"koude start, dus de eerste start van de dag. Als ik dan koppel en ontkoppel dan hoor ik ook zo wat rare geluiden.. Na een keer of 4 "pompen" is het geluid weg, of gewoon vertrekken met de wagen is ook al genoeg.

Heb ik ook. Klinkt niet helemaal gezond, beetje gas geven en het is weg. Het gebeurd vooral op het toerental waar de auto vanuit stationair op wil blijven rijden (800-1000RPM).

D

Deleted member 17627

Dealer geweest, chef werkplaats meegereden, niet goed, wordt dus opgelost. Thxx voor de reakties. Oplossing meld ik na reparatie. groet

• Leuk
Waarderingen: CDK

peterbaarlo

Senior Member
dit lijkt mij normaal, heb ik bij andere auto ook wel gehoord (met name bij auto's van franse makelij :pardon:)

een versnellingsbak is in werkelijk een vertragingsbak, de motor draait sneller rond dan de wielen, hoe lager de versnelling des te groter het verschil in omwentelingen tussen de motor en aandrijflijn. als je dan ook nog weinig belasting vraagt dan kan ik me zomaar voorstellen dat de bak wat meer geluid maakt..

D

Deleted member 17627

Dealer heeft het over het druklager dat meerammelt zo nu en dan. Dus niet goed.!
Maaar importeur geeft geen toestemming voor reparatie.
Heeft probleem bij fabriek neergelegd. Wordt vervolgd.........

micky

Forumguru
Dit soort geluiden hoor je bij meer auto's en is niet direct een probleem zegt men (heb het zelf een paar keer gehad, nooit problemen gekregen), vandaar dat er ook geen toestemming gegeven is voor vervangen, dat noemen ze bij PON altijd heel mooi nl. "een producteigenschap" zo heb ik een rammeltje in de bak gehad in mijn Passat van 2005 gehad, nooit opgelost door de dealer maar ook nooit stuk gegaan, het klonk alleen iet heel fijn.

Bakkertje

Forumguru
Hmm, ik heb dit ook bij mijn nieuwe Passat. De koppeling maakt een vreemd geluid op het moment dat je deze een beetje intrapt. Een soort schavend geluid. Morgen gaat er iemand meerijden om ook de rijwind te beoordelen dan zal ik het meteen vragen.

D

Deleted member 17627

Jazeker, probleem komt veel vaker voor, maaar niet iedereen hoort dit. Bij stilstand koppeling laten komen in de neurtraal stand. bv bij stoplicht ratelend geluuid. Na intrappen geluid weg. Dealer heeft probleem herkend-erkend, en bij importeur-fabriek gemeld. Mogen nog niet repareren. Komt modificaties verteld men. Blijkt dat de 6 bak veel bakgeluid produceert, bij filerijden 1-2e en/óf parkeergarages rijden. Niet iedereen hoort dit dus,
M.a.w. ; klacht nog niet opgelost. Wachten is op groenlicht van Importeur en/of fabriek.

CDK

Forumguru
en dat wachten kan wel eens lang duren helaas, met oplossingen zijn ze bij Pon niet zo snel.

Ben benieuwd hoe het verder opgepakt wordt. Ik hoor ook veel bakgeluid bij filerijden 1-2e en parkeergarages. Daarnaast met stuur naar links meer geluid dan met stuur rechtuit/rechts.

Overigens heb ik bij deze auto (greenline) al heel snel dat als ik van 1-2 of 2-3 schakel en de koppeling (op normaal tempo) op laat komen, dat ik de koppeling heel duidelijk "hoor" grijpen. Geeft een soort van klap. Moet overdreven langzaam koppeling op laten komen om dat te voorkomen.

Bakkertje

Forumguru
Hmm, ik ben benieuwd morgen eens laten luisteren aan de monteur, ik heb inderdaad ook een 6 bak.
Maar als het niet goed is dan zal het toch opgelost moeten worden lijkt mij?
Een dealer kan zich dan niet achter Pon verschuilen. Maar ja, eerst maar eens kijken..

@wouterhil het verschil in geluid in bochten heb ik ook! Niet echt heel erg storend, maar wel duidelijk waarneembaar.
Pfff, en dan te bedenken dat het (in mijn geval) om een auto gaat van €39.682,- krijg er toch wel een beetje pukkels van.

D

Deleted member 17627

Eindelijk zijn er berijders die ook technisch luisteren en beoordelen wat er storend is aan een dure auto. Veel gas en radio aan is ook een oplossing. Maar rustig opschakelend een klets te horen iedere keer -net als bij trucks van laag naar hoog opschakelen- is wel degelijk niet goed. Ik heb alle rijbewijzen, en ben nu 61 jr, dus weet waar ik het over heb. Als ex-wielrenner ook, stap ik op een racefiets waar het ketting niet strak loop baal ik direkt.
Thxx

Bakkertje

Forumguru
Afgelopen vrijdag bij de dealer geweest en een testrit gemaakt met een monteur. Die hoorde de verschillende geluiden ook, zowel de windruis als de versnellingsbak.
Begin mei gaan we twee weken naar Italië daarna gaat de auto voor 2 dagen terug naar de dealer en gaan ze uitgebreid testen. Overigens kreeg ik geen signalen dat het een bekend probleem zou zijn, maar goed de nieuwe passat met 1.6 en handgeschakelde 6 bak rijden nog niet zo gek lang rond dus dat kan logisch zijn.

@albano jazeker ik ben behoorlijk kritisch als het over m'n auto gaat. Niet alleen zit ik er zo'n 2 uur per dag in, ik ben ook van mening dat een product van heel veel geld gewoon aan je verwachtingen dient te voldoen.

Bovenaan Onderaan