Lease auto keuze

tacotv

Nieuw lid
Hallo

Ik sta voor de volgende keus...

Ford Focus 1.6 ECOboost Lease Titanium
Octavia 1.6 TDI Wagon Tour
Octavia 1.6 TDI Elegance plus navi, sunset
Kia Cee'd 1.6 CRDI Super Pack

De voorkeur gaat uit naar de Octavia, vandaar de post op dit forum.

We hebben een caravan welke we 3 weken in het jaar mee nemen (of te wel 4-6 dagen per jaar hangt die bak er achter)

Ik heb net proefgereden in een Ambitio Business TSI met verlaagd onderstel en 17 inch wielen.
De auto vond ik wel stuiterig, maar drempeltechnisch geen probleem...(2 kids op de achter bank plus trekhaak)

Is dit merkbaar minder (beter) met 16 inch wielen (standaard op de Tour) ?

Wat me opviel is dat er meerder octavia's stonden waarvan een groep merkbaar lager stond (zeker 2,5cm)
Is dat dan het sport onderstel of een extra verlaging met bv eibach?

Vraag me af wat beter is : Elegance met standaard onderstel en 15 inch of een Tour met verlaagd onderstel en 16 inch..

De ene stuitert meer en de andere heeft direct hulpveren nodig.....
Althans zo lijkt het...
Is dat zo ?

Octavia is de goedkoopste, dan de kia (+10 euro per maand) en dan de Ford (+45 euro per maand)
Verschil tussen de octavia en ford is netto 2160 euro over 4 jaar...
Echt even lekker de auto's proberen is er meestal niet bij (ze staan immers nooit naast elkaar)
 

SuperBartje

Forumguru
Hallo tacotv

Wat ben je nu gewend ? een Franse auto ?

Ik heb ook zelf (even) getwijfeld tussen een focus en een octavia: en heb ze direct na elkaar gereden: ik vond de focus karakterloos. Alles voelde te licht en iel. Bij de octavia heb je wat meer auto in je handen en onder je kont - naar mijn gevoel.
Ondanks dat ze zeggen dat de focus superieur is in zijn klasse qua onderstel.

Ik heb zelf sinds een maand of 4 een 1.9tdi - niet verlaagd met 16 inch en vind het prima rijden: niet te soft, niet te stug. Mijn Polo hiervoor die stuiterde meer over de drempels. Daarvoor mijn golf 4 variant was stugger dan de octavia.
Enige wat me in 4 maanden is gebeurd is 1x met flinke belading erin dat de trekhaak heel even het wegdek raakte bij het uitrijden van een uitrit naar de iets lager gelegen weg. Maar om daarvoor hulpveren te moeten plaatsen leek mij niet nodig. Als je een caravan trekt en die normaal belaad zou het goed moeten gaan mits je niet de kofferbak helemaal volstouwt. Maar het is een auto met een relatief korte wielbasis en redelijk grote overhang achter, en daar hoort het risico dan je eens de grond aantikt / dat ie wat in de veren hangt (een paar dagen per jaar).

Waarom zou je een verlaagde willen ? IMHO als je een sportauto wil moet je er een kopen: bij een gewone auto zie ik het nut er niet van in: eerder ongemak. Als ik soms van die stumpers met hun verlaagde blikjes over drempels zie kruipen lach ik en veeg er met 50 overheen: no problemo.
In theorie zou 16inch en gewoon onderstel minder moeten stuiteren dan 17inch en sportonderstel.

Kia's komen in mijn woodenboek nog niet voor: ondanks dat dit al heel wat betere auto's zijn dan een jaar of 10 geleden.

Succes met je keuze ! En zwaaien als ik je in Assen tegenkom - als je 'm hebt !
 

tacotv

Nieuw lid
Bedankt voor de reactie

Ik heb eerst altijd mondeo gereden, daarna focus (vorig type) en nu een astra (vorig type)
De astra is ook vrij stuk

De keuze sportonderstel wordt bepaald door de Tour uitvoering..
Kan nog kiezen voor een Elegance, maar die is weer stukkie duurder.
De Tour heeft overigens 16 inch.

Dus sportonderstel met 16 inch of normaal (greentech) met 15 inch.
 

RefleCs

Forumguru
Als ik deze keuze had dan zou ik voor de Octaaf Elegence gaan. De kofferbak van de Focus is hopeloos klein tov de octaaf. Sterker nog de kofferbak van de focus wagon is kleiner dan die van de Skoda Fabia Combi!!! De Ceed is ook mooi en heb ik verder niet zo'n ervaring mee.

Ik heb voor de keuze gestaan een jaar geleden... ga ik groter leasen of niet. Ik ben klein blijven leasen zodat ik netto meer overhoudt in de maand. Als ik nu zou gaan voor een nieuwe auto zal ik zeer waarschijnlijk ook weer voor de portomonaie kiezen en dan zou het een Megane Station worden op 14%
 
Beste tacotv, ik heb een octavia met sport onderstel en 17 inch en dat stuiterige is mij totaal vreemd. Ik denk zelfs dat de focus titanium zelfs iets stugger is dan de octavia. Ik heb zelf het vorige model focus gehad met sport onderstel (standaard op titanium) en vond die directer en stugger, maar goed dit is persoonlijk en ik hou niet zo van slapper geveerde wagens.
Dat je bang bent om met een iets verlaagde auto eerder de grond raakt is echter onterecht want de een is wat stugger dus veert wat minder in (veerweg is korter), de maximale indemping zal bij beide wagens op dezelfde hoogte gehouden zijn. Wel is het zo dat je met de octavia rekening moet houden met de rechte en lange overhang. Ik heb zelf een afneembare trekhaak maar deze raakt bij het te hard verlaten van een uitrit wel de grond. afgelopen vakantie zelfs zonder trekhaak zachtjes de grond geraakt met mijn uitlaatpot:crazy: maar ik anticipeerde niet genoeg met mijn volgepakte wagen op een te hoge verkeersdrempel. Je zult met de octavia 4 tot 6 dagen pj voorzichtig een drempel af moeten dus daar is mee te leven.

Ik zou met gewoon met alle wagens een uitgebreide testrit maken en het gevoel wat je krijgt bij het rijden in de auto bepalend laten zijn tov een paar euro p/m. tenslotte moet je er een aantal jaar en een heleboel km mee sturen. En eerlijk gezegd zou voor mij de keuze snel neigen naar de 150pk sterke turbo benzine motor ipv de 105 pk diesel. beide auto's zijn prima uitgerust vergelijkbaar ruim( oké de octavia heeft een grotere kofferbak)

succes met kiezen.
 

tacotv

Nieuw lid
Tja..ook ik heb liever een 150pk benzine...
maar om nu 48 maanden 50 euro per maand netto extra neer te leggen.....dan doe ik liever andere leuke dingen voor dat geld...

De oversteek is lang, maar dat hebben alle combi's wel
Ook de mondeo heeft een beste oversteek.
De focus heeft dat wel wat minder..dat klopt.
 

Canon-Eye

Forumguru
Echt even lekker de auto's proberen is er meestal niet bij (ze staan immers nooit naast elkaar)
Nou... er zijn steden genoeg waar een heleboel verschillende autodealers op een kluitje zitten, dus dan kun je op 1 of 2 dagen een heleboel auto's zogoed als direct met elkaar vergelijken.

In Assen bv. zitten Ford en Skoda recht tegenover elkaar aan de Duitslandlaan; Kia zit aan de Balkengracht (op ruim 6 km afstand, oftewel 1 afslag van de A28).
 
Ik snap het dilemma. Begrijp me ook niet verkeerd ik vind diesels heerlijk rijden maar rijden is ook een beleving waarmee je dagelijks te maken hebt. de 105 pk tdi tunen kost ook geld maar je hebt het wel nodig vindt ik.
 

sitechris

Donateur
Mijn advies: altijd eerst even testrijden in alle modellen (desnoods perk je de shortlist wat in). Al rijd je desnoods in een andere versie, het gaat er ook even om dat je er even in zit, voelt hoe het comfort is, hoe het stuurt, hoe het eruit ziet etc. Kost je wat tijd, maar je bent daarna nog veel meer uurtjes kwijt in je auto. En als je spijt krijgt omdat bv de stoel niet lekker zit en je last van je rug krijgt, zit je er gewoon nog een paar jaar aan vast.
 

tacotv

Nieuw lid
Kia wagon is wel te bestellen, maar er is nog niet eens een typegoedkeuring voor afgegeven
De specs (trekgewicht, netto gewicht, treingewicht) is allemaal onbekend...wel een indicatie

Keus is eigenlijk beperkt tot focus benzine of O2 diesel.
 

RayDelft

Forumguru
Zoals ik in een ander vergelijkbaar draadje heb opgemerkt. Toen ik mijn Skoda ging bestellen las ik ook af en toe verhalen over stuiteren en stugheid.
Gewend aan een Espace IV hield ik mn hart vast, en daarom bestelde ik geen 18" maar 17" en geen sportonderstel.
Van stugheid en stuiteren heb ik dan ook helemaal geen last. Sommigen die wel 18" en wel een sportonderstel hebben hebben er ook geen last van.
Het is een kwestie van smaak en voorkeur. Als je van luxe toeren houdt en comfortabel van A naar B wilt, neem dan geen sportonderstel en geen grote wielen met platte banden.
Ga eens proefrijden zou ik zeggen. En als ik mocht kiezen dan ging ik voor Skoda.
 

TL@

Forumguru
Ik heb 100.000km met een Astra gereden en daarna ben ik naar een O2 gegaan, een enorme verbetering. De Astra was te hard opgehangen en dan nog niet eens scherp sturend. De O2 (ik ben al aan mijn derde) is echt veel beter en ruimer en sneller en zuiniger (en vooral de DSG is geweldig).

De Focus heb ik ook een weekendje mee gehad (break met 1.6diesel) en die beviel eigenlijk niet echt, koffer was wat klein en hij reed wat karakterloos.
 
Bovenaan Onderaan