Lease of eigendom poll

Mijn Octavia is:

  • Hatchback lease 14% (Greenline)

    Stemmen: 20 11,8%
  • Hatchback lease 20%

    Stemmen: 10 5,9%
  • Hatchback lease 25%

    Stemmen: 4 2,4%
  • Combi lease 20%

    Stemmen: 62 36,7%
  • Combi lease 25%

    Stemmen: 8 4,7%
  • Hatchback eigendom

    Stemmen: 13 7,7%
  • Combi eigendom

    Stemmen: 52 30,8%

  • Totaal aantal stemmers
    169

henriz

Forumguru
Bij het lezen van de vele berichten vraag ik me geregeld af: hoeveel mensen hebben hun Octavia zelf gekocht en hoeveel rijden 'm in de lease? En vooral ook: zijn de Greenlines stevig vertegenwoordigd in de lease?
Nou kan ik alle berichten afgaan en gaan turven, maar ik ben lui en zet liever jullie aan het werk met een poll.
 

Frenk21

Forumguru
Ik heb een RS combi tdi dsg in bestelling staan. Helaas vallen bijna alle automaten die mijn caravan kunnen trekken in de 25% klasse.
 

svdm

Senior Member
Mijn antwoord staat er niet tussen. Mijn baas koopt de auto (is nl. een stuk goedkoper dan leasen) en ik betaal 14% bijtelling.
 

VWim

Forumguru
Mijn antwoord staat er niet tussen. Mijn baas koopt de auto (is nl. een stuk goedkoper dan leasen) en ik betaal 14% bijtelling.
Lease is (onterecht overigens) een beetje een verzamelnaam geworden voor auto van de zaak.

Eigendom met 20% bijtelling is onzin, dan is het een auto in eigendom van de zaak met 20% bijtelling. Je komt dan op hetzelfde als hierboven.
 

MaRco2

Forumguru
en greenline in eigendom dan? het bedrijf waar ik werk least de auto's niet maar koopt ze.

Heel verstandig, is en stukken goedkoper, maar bij 14% en lager, heb je nog investeringsaftrek (KIA), milieu aftrek (MIA) en willekeurig afschrijven (VAMIL), heb je hem in de lease, is de 14% het enige voordeel en alleen voor de berijder.
 

MaRco2

Forumguru
Lease is (onterecht overigens) een beetje een verzamelnaam geworden voor auto van de zaak.

Eigendom met 20% bijtelling is onzin, dan is het een auto in eigendom van de zaak met 20% bijtelling. Je komt dan op hetzelfde als hierboven.


Waarom zou dat onzin zijn?

Ik koop mijn auto's zelf, de dagelijkse (en een van de hobby als youngtimer idem, maar dat is een ander hoofdstuk) zakelijk, dus in dit geval met 20% fiscale bijtelling (voorheen 25%, had ook 14% kunnen zijn als die genoeg had mogen trekken of 0% als het potje dubbel zo goed gevuld zou zijn).

Dus eigendom (alle autokosten zelf zakelijk betalen) en privé met 20% bijtelling betalen voor het privégebruik én de 2,7% over de catalogusprijs aan privéverrekening aan BTW.

Is toch stukken interessanter dan privé kopen en op kmvergoeding rijden. Jarenlang gedaan en als dat er teveel worden, komt de Belastingdienst vanzelf aankloppen of het niet tijd gaat worden om zakelijk te kopen.
 

VWim

Forumguru
@MaRco2 lijkt me duidelijk. Het is of privé eigendom of zakelijk eigendom (al dan niet in de vorm van financial lease). In het 1ste geval geen bijtelling, in het 2de geval wel bijtelling.

in jou geval is het kennelijk zo dat jij de auto zakelijk heb gekocht. Dan is het dus geen privé-eigendom. Dus geen eigendom en 20% bijtelling, maar auto in eigendom van de zaak met 20% bijtelling.

Dat de fiscus gaat vragen waarom jij niet zakelijk aankoopt heb ik nog nooit gehoord/meegemaakt. Is ook totaal niet relevant, jij bent ondernemer, jij beslist. De fiscus past slechts de regels toe om belasting bij je te innen. Daarbij heeft de fiscus een controlerende functie of hetgeen wat jij heb gedaan past binnen de van toepassing zijnde regels.
 

MaRco2

Forumguru
Ook bij zakelijke aankoop blijft het mijn eigendom.:) Staat als ZZP-er natuurlijk gewoon op je eigen naam.

Fiscus kán (niet bij mij gedaan, wel ooit bij mijn ouders en die rijden vrijwel niets) die tip bij een controle geven. Als je veel kms schrijft (zakelijk al snel meer dan 40.000 op jaarbasis), kunnen ze hierover beginnen, aangezien het op een gegeven moment moeilijk te controleren is en natuurlijk zonde van de tijd is om dit bij te moeten houden.

De keuze is vrijwillig natuurlijk. Stel ik was nog 5 jaar met mijn vorige doorgegaan, had ik over 1,5 jaar ook weer prive gaan rijden met kmvergoeding (vrijwel afgeschreven en de echt grote kosten waren dan precies geweest, o.a. cilinderkoprevisie), want om bij een auto van 5 jaar en ouder de volle mep aan bijtelling en BTW voor privégebruik te betalen, klopt van geen kant natuurlijk, aangezien op die leeftijd met plm. 300.000 km de waarde niet meer zoveel is.

Daarom is voor 15+ youngtimers een mooie regeling, waar ik ook alweer dik 8 jaar van gebruik maak.:)
 

VWim

Forumguru
Ook bij zakelijke aankoop blijft het mijn eigendom.:) Staat als ZZP-er natuurlijk gewoon op je eigen naam.

Ja en nee. Ja omdat de auto inderdaad op jouw privé-naam zal staan. Nee omdat het feitelijk eigendom is ondergebracht in de ondernemen. Het is immers een zakelijke auto.

De splitsing is duidelijker bij een BV omdat dit een rechtspersoon is.

Verder merk ik op dat ZZP geen ondernemersvorm is. Het betreft dan een eenmanszaak. In jou geval kennelijk zonder personeel.
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Yup, kan ook niet anders. ZZP maakt wel een hoop duidelijk, eenmanszaak kan natuurlijk met een heel team zijn.
 

Remakil

Forumguru
Ik heb maar gekozen voor HB 14% lease... omdat ik de auto zakelijk aanschaf. Maar eigenlijk lease ik hem niet, ik koop hem op de zaak... ;)
 

VWim

Forumguru
Wellicht kan de TS er in plaats van lease en eigendom wel zakelijk en particulier van maken. Dan is het verschil wat duidelijker.
 
Bovenaan Onderaan