LED achteruitrijlichten

fonzamundo

Forumguru
Hoi iedereen

Al van bij de aankoop erger ik mij toch wel aan de flauwe lichtbundel die de achteruitrijlichten van de OIII geven.

In een donkere omgeving achteruit je garage inrijden waar je net qua breedte in kan en die achteraan ook nog vol met spul staat is geen lolletje met die kaarslichtjes. :nono:

En voor iemand de opmerking maakt: vooruit rijden is geen optie en een licht in de garage plaatsen ook niet (huurgarage zonder elektriciteitsaansluiting).

Heb natuurlijk wel een achteruitrijcamera, maar zonder deftige verlichting zie je daar ook maar weinig mee... :banghead:. De parkeersensoren waarschuwen je wel, maar het piepconcert draagt niet bij aan de zichtbaarheid vrees ik...

Daarom gisteren even op het collega Skoda-forum van Briskoda gesurft en daar was men lovend over volgende achteruitrijlichten (Scrabble-woordje!):

https://nl.aliexpress.com/item/HotS...6876.html?spm=2114.13010208.99999999.6.0U8POJ

Heeft iemand hier ervaring al mee? Naar wat ik lees hoef deze niet gecodeerd te worden in VCDS?

Indien niet: iemand anders een goede oplossing?
Liefst zonder omcoderen (want hier in regio Brugge - België) niet echt iemand in het rond die dat kan doen.
 

Antera

Donateur
Je kan idd andere led lampen erin steken als je gelukt hebt en ze hebben de juiste weerstandswaarde hoeft er niets omgecodeerd te worden. Maar het komt regelmatig voor dat het toch voor meldingen zorgt omdat de marge van de auto's klein zijn.
 

Bael

Forumguru
Elke auto is anders, ken iemand die hun Audi op 2dagen na elkaar besteld hebbe, de eene geeft foutmelding de andere niet.. dus zekerheid heb je nooit, ik heb hetzelfde probleem op mijn Octavia van 3weken oud geeft op elk led lampje met canbus foutmelding
 

Canon-Eye

Forumguru
een licht in de garage plaatsen ook niet (huurgarage zonder elektriciteitsaansluiting).
Er zijn led-lichtbalkjes met een schakelaar die het op een paar penlights behoorlijk lang doen. Ik had er zo eentje (met 3 enigszins verstelbare 'spotjes' in mijn schuur zonder stroomaansluiting - inmiddels verplaatst naar een donker gedeelte van de zolder. In de schuur zit er nu eentje met licht- bewegingssensor, dat is daar net weer effe makkelijker.

Voor wat betreft de achteruitrijlichten zelf: een zeer herkenbaar probleem. Inmiddels ruim 5 jaar geleden*) had ik daar ook last van.
De F2 heeft er van huis uit maar eentje, met een lichtopbrengst vergelijkbaar met de sigarettenaansteker. Omdat ik achterwaarts over een dammetje mijn erf op moet draaien en dan ook nog een S-bocht maak om onder de carport uit te komen, heb ik gekozen voor twee extra achteruitrijlichten. Plat, vierkant, elk met 9 ledjes. Deze verlichten zowel eventuele obstakels als de grond achter de auto (en breder dan de auto is) zodat ik in de spiegels goed kan zien waar ik ga. Zie hier.
Mooi of niet boeit mij niet zo (en al helemaal niet wat anderen ervan vinden); functionaliteit en veiligheid komen eerst... :jaja:

*) Je zou verwachten dat de ontwerpers inmiddels wel bijgeleerd zouden hebben - maar dat valt toch wat tegen, zo te lezen.
 
Laatst bewerkt:

fonzamundo

Forumguru
Er zijn led-lichtbalkjes met een schakelaar die het op een paar penlights behoorlijk lang doen. Ik had er zo eentje (met 3 enigszins verstelbare 'spotjes' in mijn schuur zonder stroomaansluiting - inmiddels verplaatst naar een donker gedeelte van de zolder. In de schuur zit er nu eentje met licht- bewegingssensor, dat is daar net weer effe makkelijker.

Heb je daar toevallig een linkje van? Indien niet: wat meer info (merk, type, ...)
Kan natuurlijk ook een oplossing zijn :jaja:

Die extra lampjes uit je topic zijn ook een oplossing, maar - no offense - liever een geïntegreerde oplossing of anders iets voorzien in de garage zelf.

Thx alvast iedereen voor de reacties!
 

Canon-Eye

Forumguru
Heb je daar toevallig een linkje van? Indien niet: wat meer info (merk, type, ...)
Nee, waren aanbiedingen bij de Lidl, of de Formido of zo. Vrij goedkoop meen ik, je kan er geen twee tientjes aan kwijt.
Die hebben wel vaker van dat spul trouwens...
 

Smeeuwis

Donateur
Zeker, zie de foto's:

IMG_4001.JPG

De knippers heb ik ff niet op foto, maar die zijn net zo fel. Er zit een beetje omgevingslicht bij, maar ik denk dat de boodschap zo wel 'helder' is :deuk:
 

Bijlagen

  • IMG_3999.JPG
    IMG_3999.JPG
    719,4 KB · Weergaven: 70

Bael

Forumguru
Dat zien er felle lichten uit! Zou ik ook wel willen, al vrees ik weer voor foutmelding :cry:
 

Smeeuwis

Donateur
Geen kans, deze zijn ab-so-luut CAN bus proof. Ik rij er inmiddels al 1,5 jaar mee rond, geen enkele melding. Ook hiervoor: goedkoop = duurkoop. Hiervoor had ik goedkopere Ali LED's, en die gaven alleen maar problemen. Snel weggegooid...

En je kan voor deze zekerheid altijd nog de setting laten aanpassen in VCDS door één van onze goeroe's!
 
  • Leuk
Waarderingen: WHas

Bael

Forumguru
Geen kans, deze zijn ab-so-luut CAN bus proof. Ik rij er inmiddels al 1,5 jaar mee rond, geen enkele melding. Ook hiervoor: goedkoop = duurkoop. Hiervoor had ik goedkopere Ali LED's, en die gaven alleen maar problemen. Snel weggegooid...

En je kan voor deze zekerheid altijd nog de setting laten aanpassen in VCDS door één van onze goeroe's!

Ik heb mijn RS nu 3 weken, enkel voor de standlichten al vanalles gekocht enja ook zeer dure leds alles geeft foutmelding, blijkbaar een gekend probleem bij de nieuwe wagens, sommige winkels willen zelfs niets verkopen als ik zeg hoe oud mijn wagen is. Dus vind ik via internet bestellen vrij riskant aangezien je het niet terug kan zenden.
Moest ik deze kunnen testen dan wel natuurlijk!
 

Smeeuwis

Donateur
Na dergelijke ervaringen snap ik dat wel... Ik heb op basis van de ervaringen van @blauwkeut uiteindelijk voor deze leverancier gekozen. Ik ben 100% tevreden maar ik snap dat jij het riskant vindt.

Ik vind het wel raar dat je bij alles foutmeldingen lijkt te krijgen hoor. Ik heb uiteindelijk niets uit hoeven laten zetten in de computer, zelfs de kentekenverlichting achter met LED's (CAN bus proof) van 8 euro doen het uitstekend.

Overigens vermoed ik, gezien de ervaringen en de website van het bedrijf, zat ze weinig problemen zullen maken als je ze retour zendt wegens dergelijke problemen. Zo heb ik bij Superskoda ooit ook gratis nieuwe spatlappen gekregen, omdat ze me achter hadden gestuurd terwijl ik voor had besteld. Geen gemauw, gewoon een alternatief of geld terug. Ik denk dat dat hier ook zal gebeuren.

Succes met de overwegingen. Misschien treffen we elkaar een keer en dan mag je de mijne zeker testen! Mocht je eens in midden NL zijn?
 

Bael

Forumguru
Mijn 2de set voor kentekenverlichting was denk ik 20€, duurder vond ik ze niet, en ja hoor foutmelding!!
Van goedkoop tot duur allemaal hetzelfde probleem, blijkbaar is het bij nog merken de nieuwe marges van wagens zijn zo klein dat hij meteen storing geeft. Zou graag mijn mistlampen ook vervangen maar dat zyn 4stuks bij een RS en aan ongeveer 80€ voor een set van 2 en je hebt geen zekerheid of het goed is durf ik momenteel niets meer te kopen.
Nu ja voor mijn kentekenverlichting en standlichten vooraan heb ik al gewone witte halogeenlampjes gekocht want dat geel licht kon ik echt niet meer aanzien! :D

Dat is heel vriendelijk maar ik ben niet meteen in de buurt denk ik :laugh:
 
Bovenaan Onderaan