LED-bulbs ter vervanging knipperbolletjes

Tijdens het surfen kwam ik op een site terecht die LED-vervangers verkoopt voor gewone autogloeilampen.
Het gaat mij dan vooral om de knipperlichten en de stadslichten.

Nou lijkt mij die snel reagerende LED-knipperlichten namelijk wel mooi staan (net zoals bij de nieuwe Golf en Passat) en vroeg me af of ik deze gewoon straffeloos kan plaatsen in de koplamp- en achterlichtunits van mijn O2 i.p.v het gewone conventionele oranje bolletje.
Het gaat dan om deze lampen: http://www.leds-buy.nl/bau15s-lamp-leds-oranje-p-402.html
Hier zitten 36 zeer heldere oranje LED's in die alle kanten uit stralen en dus prima zouden moeten werken in de reflectors van de koplamp- en achterlichtunits waar ik ze in wil plaatsen.

Ook van de "stadslicht"gloeilampjes (T10) kun je een spierwitte LED-vervanger krijgen, die qua witheid natuurlijk prima passen bij mijn xenonlampen.
De gewone stadslichtgloeilampjes geven hierbij vergeleken namelijk een wel heel erg geel licht.
Het gaat dan om deze T10 LED-vervangers: http://www.leds-buy.nl/witte-t10-led-vervanger-leds-p-372.html

Zou de boordcomputer van de Octavia hier geen problemen mee krijgen, aangezien deze is voorzien van een kapot-licht detectiesysteem?
Aangezien LED's superzuinig zijn zou de computer LED-vervangers door het extreem lage stroomverbruik van de LED's kunnen zien als een defecte lamp...

Wellicht heeft iemand dit al eens geprobeerd en kan me er iets over vertellen?
 

nomad

Senior Member
Ziet er goed uit, maar gaat dit geen dure grap worden ? Hoeveel lampjes moet je dan wisselen ?
 

DJNeO

Actief lid
ik heb zo'n led lampje in mijn kofferbak verlichting gemonteerd gehad... deed het perfect totdat ik na een paar dagen erachter kwam dat zodra ik de kofferbak dichtdeed het lampje zwakker werd maar niet uitging... iedereen zag dus zo een lichtgloed onder het afdekscherm... heb toen maar weer de normale geplaatst...
frown.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

Ziet er goed uit, maar gaat dit geen dure grap worden ? Hoeveel lampjes moet je dan wisselen ?

[/ QUOTE ]
Nee, het gaat mij dan alleen om de knippers.
In tegenstelling tot VW gaan bij Skoda de achterlichten niet of nauwelijks kapot. Ik zit nu bijna op de 70.000km en heb alleen nog maar een keer de stadslichtlampjes vervangen.

Maar het gaat mij vooral om die snel reagerende oranje LED-lampen ter vervanging van de oranje bolletjes, dus vier in totaal, dan zou ik 40 Euro of zo iets kwijt zijn, en dan misschien de stadslichtlampjes voor. De oranje LED-lampen zien er ook mooi wit uit, wat ook mooi staat in de heldere achterlichtunits en koplampen van de O2.
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

ben benieuwd hoe het eea eruit komt te zien..

[/ QUOTE ]
En ik helemaal. Loop al een tijdje met het idee, maar is nog niet tot uitvoering gekomen.
 

VEEJAY

Forumguru
wie durft....

Mijn experiment met stadlichten zonder oranje glas maar wel met oranje knipper was iig geen suc6.
 

Dangerclose

Nieuw lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

ben benieuwd hoe het eea eruit komt te zien..

[/ QUOTE ]
En ik helemaal. Loop al een tijdje met het idee, maar is nog niet tot uitvoering gekomen.

[/ QUOTE ]

Same here!!!
xyxthumbs.gif


Volgens mij kunnen we ook nog de knippers in de spiegels vervangen. Iemand een ID welk LEDje dit zou moeten zijn?

Groet
 

Dangerclose

Nieuw lid
Ps. Dit schoot me net te binnen. Ik rij motor en heb al eerder met het idee gespeeld om LEDs op mn fiets te zetten. Wanneer je dit doet dan knipperen de knipperlichten heel snel en erg kort. Dit heeft te maken met de weerstand die de LEDs geven en waarop het knipperlicht relais de tijd afmeet. De oplossing hiervoor is het solderen van een extra weerstand. Nu is de Skoda qua electronica een stuk geavanceerder als een motorfiets dus vraag ik me af of dit daar ook hetzelfde werkt. Misshcien ene idee om eerst 2 knippers te bestellen... Just 2 be on the safe side...
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

ik heb zo'n led lampje in mijn kofferbak verlichting gemonteerd gehad... deed het perfect totdat ik na een paar dagen erachter kwam dat zodra ik de kofferbak dichtdeed het lampje zwakker werd maar niet uitging... iedereen zag dus zo een lichtgloed onder het afdekscherm... heb toen maar weer de normale geplaatst...
frown.gif


[/ QUOTE ]

De O2 elektronica bewaakt de lampjes op kortsluiting of onderbreking door er een bewakingsstroom door te laten lopen. Een gewone gloeidraadlamp licht dan niet op maar de stroom is voldoende voor een LEDlamp om op te lichten.

Het is mogelijk dat de elektronica in de O2 een LEDlamp niet accepteert omdat de inwendige weerstand veel lager is dan in een gloeilamp. Een parallelweerstand plaatsen is in dat geval een optie.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: SkodaMan</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: DJNeO</font><hr />

ik heb zo'n led lampje in mijn kofferbak verlichting gemonteerd gehad... deed het perfect totdat ik na een paar dagen erachter kwam dat zodra ik de kofferbak dichtdeed het lampje zwakker werd maar niet uitging... iedereen zag dus zo een lichtgloed onder het afdekscherm... heb toen maar weer de normale geplaatst...
frown.gif


[/ QUOTE ]

De O2 elektronica bewaakt de lampjes op kortsluiting of onderbreking door er een bewakingsstroom door te laten lopen. Een gewone gloeidraadlamp licht dan niet op maar de stroom is voldoende voor een LEDlamp om op te lichten.

Het is mogelijk dat de elektronica in de O2 een LEDlamp niet accepteert omdat de inwendige weerstand veel lager is dan in een gloeilamp. Een parallelweerstand plaatsen is in dat geval een optie.

[/ QUOTE ]

Interne weerstand LED hoger bedoel je
grin.gif

Ik denk dat je dat bedoelt want met juiste parallelweerstand wordt ie weer zoals gloeilamp. Toch kleine waarschuwing: dat moet een weerstand met voldoede vermogen (dus het vermogen van het originele lampje ongeveer) zijn anders gaat gaat er iets smeulen.
crazy.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dangerclose</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

ben benieuwd hoe het eea eruit komt te zien..

[/ QUOTE ]
En ik helemaal. Loop al een tijdje met het idee, maar is nog niet tot uitvoering gekomen.

[/ QUOTE ]

Same here!!!
xyxthumbs.gif


Volgens mij kunnen we ook nog de knippers in de spiegels vervangen. Iemand een ID welk LEDje dit zou moeten zijn?

Groet

[/ QUOTE ]
De knippers in de spiegels zijn al LED's
smile.gif

Maar zou die "bewakingsstroom" ook gelden voor de knippers in de achterlicht- en koplampunits, aangezien die steeds aan- en uit gaan?
wink.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

wie durft....

Mijn experiment met stadlichten zonder oranje glas maar wel met oranje knipper was iig geen suc6.

[/ QUOTE ]

Nou verwar je me even. Stadslichten zijn toch altijd wit en knipperen toch niet? Of bedoel je de knipperlichten in de koplampunits?
Ik heb daar momenteel Osram Diadem in zitten. Deze zijn wit/violetachtig spiegelend van kleur maar knipperen oranje en vallen al minder op dan de gewone oranje bolletjes die je toch duidelijk ziet zitten, ook in de heldere achterlichtunits.
 
Wat bedoel je met tevreden?

Ik ben overigens weer iets wijzer geworden. Ik bedacht me namelijk dat ik nog ergens een setje LED-achterlichten had liggen die ik ooit een keer voor mijn vorige auto, een Golf IV Variant had gekocht omdat daarvan om de haverklap de achterlichten kapot gingen (typische golf kwaal). Maar omdat deze LED-lampen alleen naar voren licht uitstralen, gaven ze dus (te) weinig licht omdat de achterlichtreflectorunits van de Golf geen licht kregen om te verspreiden.

Ik heb ze toen weer in de kast gelegd. Maar om te testen heb ik ze even in de O2 geplaatst (moest wel ff een palletje wegveilen). Eerst plaatste ik ze in de vatting voor de gewone ahterlichten. En wat ik al vermoedde werd werkelijkheid: ze branden heel eventjes en gingen na een paar seconden weer uit. De electronica in de O2 ziet dus een "vreemde" situatie en schakelt er gewoon de stroom vanaf! Daarna heb ik de LED-lamp in de knipperlichtvatting gestopt en daar deden ze helemaal niets. Wel ging de klignoteur sneller tikken, maar de overige knipperlichten bleven gewoon met de juiste frequentie knipperen. Dit bevestigt meteen mijn theorie dat het klignoteurgeluid "nep" is en electronisch gegenereerd word via een luidsprekertje ergens in het dashboard o.i.d.

Bij mijn O2 doet trouwens dat geluid het soms ook niet (ik hoor dan geen getik bij het richtingaangeven), terwijl de richtingaanwijzers het wel gewoon goed doen. Dit had ik al eens eerder aangegeven bij de dealer toen de auto voor een beurt moest, maar die konden zoals gewoonlijk niets vinden. Het klignoteurgeluid is dus puur alleen een electronisch gegenereerde aanduiding naar de eigenaar toe om te laten "horen" dat er een lampje kapot is als de frequentie van het geluid anders is geworden.

Kortom, LED-lampen zullen wel werken, maar dan moet je zoals eerder aangegeven een parallelle weerstand plaatsen om de electronica om de tuin te leiden.
smile.gif
 

Dutch

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Dangerclose</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: nomad</font><hr />

</font><blockquote><font class="small">Citaat: VEEJAY</font><hr />

ben benieuwd hoe het eea eruit komt te zien..

[/ QUOTE ]
En ik helemaal. Loop al een tijdje met het idee, maar is nog niet tot uitvoering gekomen.

[/ QUOTE ]

Same here!!!
xyxthumbs.gif


Volgens mij kunnen we ook nog de knippers in de spiegels vervangen. Iemand een ID welk LEDje dit zou moeten zijn?

Groet

[/ QUOTE ]

Volgens mij zijn de knipperlichten in de buitenspiegels al LED lampjes. Kijk maar in het instructieboekje.
 

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: mavlo77</font><hr />
Interne weerstand LED hoger bedoel je
grin.gif

Ik denk dat je dat bedoelt want met juiste parallelweerstand wordt ie weer zoals gloeilamp. Toch kleine waarschuwing: dat moet een weerstand met voldoede vermogen (dus het vermogen van het originele lampje ongeveer) zijn anders gaat gaat er iets smeulen.
crazy.gif


[/ QUOTE ]

Yep, ik bedoelde dat de inwendige weerstand van een LED hoger is en ja de weerstand moet voldoende vermogen hebben.
 

VEEJAY

Forumguru
Jazzy met tevreden bedoel ik, heb je nu minder gelige maar meer witte zijkanten bij je Xenon licht.

Het knippergeluid is er ook niet als je je gordel ping hoort. Als ik me goed herinner.
 
Ik heb er nu nog de gewone T10 stadslichtjes inzitten. Ik denk dat het dus geen zin heeft om hier T10-LED's in te zetten omdat de electronica van de auto (canbus?) de LED's blijkbaar als een kapotte lamp zien en ze waarschijnlijk niet zullen werken.

En om met allerlei weerstanden te gaan kloten die je ook weer aan de kabels moet gaan solderen o.i.d. gaat me toch te ver. Het is jammer dat het VAG-concern de controle over de gehele auto met electronica te ver heeft laten doorslaan, dat de gewone verlichting ook al gecontroleerd en geregeld wordt via canbus (net zoals bij de radio, waar ook al zo'n gezeik mee was, zoals het uitgaan van de radio bij motor uit maar met sleutel nog in het contact).

Die electronische regeling is mooi voor als er een lampje kapot gaat, maar als je iets anders met je verlichting wilt (dus bijv. LED's inbouwen) kom je van een koude kermis thuis...
 
Idd als ik het zo lees moet je behoorlijk gaan knutselen aan je verlichting. Denk toch niet dat het verstandig is om aan zoiets essentieels (qua veiligheid) als verlichting van een auto te gaan prutsen. De fabrikanten moeten aan heel veel strenge veiligheidsnormen voldoen en testen doorstaan, en wij gaan er ff met een soldeerbout in
wink.gif
. Zaken inderdaad als kijkhoek en bedrijfszekerheid, allemaal erg belangrijk. Stel je voor dat binnenkort in het donker ineens je achterlichten uit zijn zonder dat je het merkt... Nu gaat het nog even over de knipper-lichten, maar voordat we ook aan de hoofdverlichting gaan werken...
 
Bovenaan Onderaan