led daylights

webber

Lid
Het mag nu dus ik heb ze erop gezet, de led daylights.
Met de kilometers die ik rij zal ik wel veel gaan besparen op het vervangen van mijn H7 lampjes. Die gaan ook nog een keer plaats maken voor xenon lampen maar eerst koplamp sproeiers zien te vinden.
Als er iemand is die daar meer van weet dan hou ik me aanbevolen :winkie:

Bijlagen

• Led Daylights 3 [320x200].jpg
    Led Daylights 3 [320x200].jpg
    11,4 KB · Weergaven: 164
  • daylights4.jpg
    daylights4.jpg
    93 KB · Weergaven: 152

bing69

Actief lid
Met de kilometers die ik rij zal ik wel veel gaan besparen op het vervangen van mijn H7 lampjes. Die gaan ook nog een keer plaats maken voor xenon lampen maar eerst koplamp sproeiers zien te vinden.
Welke lampen heb je nu vervangen???

webber

Lid
Welke lampen heb je nu vervangen???

ik heb geen lampen vervangen, ik heb die led dagrijlampen toegevoegd, naast de mistlampen. via de stadslichten gaan ze aan, wanneer ik het dimlicht aanzet gaan ze uit, zoals het ook hoort.

Maarten

Forumguru

Jij zegt "het mag nu..."

Dat vraag ik me af! Zijn het lichten met een Europees goedkeurmerk?
Dit zou op de lichten of de armatuur moeten staan.

Is dit niet het geval dan mag het niet volgens de geldende wet en regelgeving.

Voertuigeregelement
--------------------
Artikel 3.2.40

1. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
2. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.

webber

Lid
Ziet er netjes uit.
Was het veel werk om te doen?

Dat viel wel mee, alleen ff slikken tijdens het zagen in de afdekkapjes naast de mistlampen :1884: tis tenslotte mijn eigen auto ipv de gebruikelijke leasebak die ik bijna 8 jaar heb mogen rijden. Ik ben zelf ook tevreden over het resultaat. de aansluitingen netjes gesoldeerd, dus nergens geen kroonsteentjes of knijpverbindingen te vinden.
Toch wel raar, dit weekend op en neer naar Trier gereden en misschien maar 2 wagens (audi's) met daylights tegen gekomen. Ze rijden liever zonder licht denk ik, volgens mij gevalletje van verkeerde zuinigheid...

webber

Lid
Jij zegt "het mag nu..."

Dat vraag ik me af! Zijn het lichten met een Europees goedkeurmerk?
Dit zou op de lichten of de armatuur moeten staan.

Is dit niet het geval dan mag het niet volgens de geldende wet en regelgeving.

Voertuigeregelement
--------------------
Artikel 3.2.40

1. Personenauto’s die in gebruik zijn genomen na 31 december 1994 moeten zijn voorzien van verlichtings- en lichtsignaalinrichtingen die voldoen aan en zijn geïnstalleerd overeenkomstig het bepaalde in richtlijn 76/756/EEG (PbEG 27 september 1976, L 262).
2. Onze Minister stelt regels vast met betrekking tot de verlichting, lichtsignalen en retroreflecterende voorzieningen van personenauto’s die in
gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995.

April 2008:
Artikel 41: ‘Dagrijdlicht wordt formeel toegestaan. Dagrijdlicht mag alleen
worden gevoerd in die omstandigheden dat een ander licht niet is
voorgeschreven. Dagrijdlicht is alleen toegestaan op auto’s en moet
automatisch uitschakelen bij het ontsteken van een ander licht aan de
voorzijde’.

Ik geloof dat ik aan alle eisen voldoe. En anders hoor ik het wel als ze me aanhouden. De lampen hebben een E-keurmerk en heb ik gekocht bij Autostyle.

LenK

Forumguru
Waar heb je ze aan vastgeschroefd? Aan de kant van het sleepoog zit dat "rooster" naast de mistlamp niet al te stevig vast, dus als je lamp daar aan vastgeschroefd zit...
Krijg je ook een inbouwschema voor die automatische uitschakeling bij dimlicht?
En heb je geen problemen met de boordcomputer?

...<knip>... via de stadslichten gaan ze aan, wanneer ik het dimlicht aanzet gaan ze uit, zoals het ook hoort....<knip>...

April 2008:
Artikel 41: ‘...<knip>... Dagrijdlicht is alleen toegestaan op auto’s en moet
voorzijde’.

Je speekt jezelf hier tegen.
Als je geen lichten aanhebt moet de dagverlichting branden, anders niet. (anders is het geen dagverlichting...;))

webber

Lid
Waar heb je ze aan vastgeschroefd? Aan de kant van het sleepoog zit dat "rooster" naast de mistlamp niet al te stevig vast, dus als je lamp daar aan vastgeschroefd zit...
Krijg je ook een inbouwschema voor die automatische uitschakeling bij dimlicht?
En heb je geen problemen met de boordcomputer?

De 2 zwarte roostertjes naast de mistlampen heb ik geborgd met een zwarte schroef, die zitten inderdaad niet echt stevig vast. De schakeling maken was niet zo moeilijk daar ik in mijn leven voor de ICT koelmonteur ben geweest en genoeg schakelkasten heb moeten maken en aan moeten sluiten. Stadslicht aan > leds aan. Dimlicht aan > relais aansturen die de voeding naar de leds onderbreekt. Ik heb nog geen problemen met de boordcomputer ondervonden.

guitar_billy

Senior Member
heb je ook een foto van overdag?
Het lijkt of de LED daglichten niet meer licht geven dan je stadslicht. Dat gaat overdag niet echt opvallen dan...

nomad

Senior Member
Je speekt jezelf hier tegen.
Als je geen lichten aanhebt moet de dagverlichting branden, anders niet. (anders is het geen dagverlichting...;))

Inderdaad. Bij dagrijverlichting is alle andere verlichting uit. Dus ook de koplampen, incl. stadslicht en de achterlichten.

SkodaMan

Actief lid
45% van de wetgeving over auto's gaat over verlichting. De kans dat dit toegelaten wordt is miniem. Leuk is het wel, mijn complimenten.

webber

Lid
Inderdaad. Bij dagrijverlichting is alle andere verlichting uit. Dus ook de koplampen, incl. stadslicht en de achterlichten.

Kwestie van de voeding ergens anders vandaan halen, 5 minuten werk tops. Woensdag weer solderen dus. :ahum:

webber

Lid
En hoe ga je dat schakelen ? Ze moeten namelijk uit gaan als je je stadslicht of dimlicht inschakelt.

met relais, stadslicht aan, voeding naar leds onderbreken. nu is de situatie, stadslicht is mijn voeding voor de leds, dimlicht stuurt relais om de voeding te onderbreken. dus nu een andere voeding zoeken die over het contactslot schakelt, radio bijvoorbeeld.

Maarten

Forumguru
April 2008:
Artikel 41: ‘Dagrijdlicht wordt formeel toegestaan. Dagrijdlicht mag alleen
worden gevoerd in die omstandigheden dat een ander licht niet is
voorgeschreven. Dagrijdlicht is alleen toegestaan op auto’s en moet
voorzijde’.

Ik geloof dat ik aan alle eisen voldoe. En anders hoor ik het wel als ze me aanhouden. De lampen hebben een E-keurmerk en heb ik gekocht bij Autostyle.

Artikel 41 van welke wet of regelgeving?

Bovenaan Onderaan