LED F7, 130 watt

martijnb23

Nieuw lid
Even voorstellen, we hebben een nieuwe Skoda Octavia 3 gekocht.
Deze bevalt echt ontzettend goed, zelfs nog beter dan de A3 van hetzelfde bouwjaar.

We hebben LED verlichting geplaatst in de koplampen, en wilde kijken of ik het wel goed gedaan heb.
Het is heel erg mooi wit licht, alleen de tegenliggers moeten even wennen. Af en toe schijnen ze naar mij.
Hier de foto's, maar volgens mij heb ik het wel goed gedaan.

Dit heb ik even getest in de parkeergarage,
De eerste foto is de auto tegen de muur aan.
De tweede foto op 8 meter afstand.
Volgens mij is het wel mooi een rechte lijn, en blijft die onder de streep.

Maar af en toe heb ik toch nog dat tegenliggers mij schijnen.
Ik denk zelf dat het komt omdat het LED is en erg wit.
Heb ik het goed afgemeten, of doe ik het fout
 

Bijlagen

  • IMG_20220322_134625.jpg
    IMG_20220322_134625.jpg
    181 KB · Weergaven: 30
  • IMG_20220322_134717.jpg
    IMG_20220322_134717.jpg
    131,5 KB · Weergaven: 30

hemi24

Forumguru
Welkom Martijn!

Een nieuwe O3, nu nog? De O4 is er toch al bijna 2 jaar?

Wat jouw tegenliggers vooral stoort is de hoeveelheid strooilicht die jij de wereld in stuurt, goed te zien op de eerste foto.
Daarnaast staat rechts veel te hoog!
Even kijken wat er op jouw koplampen staat, maar ik gok dat er 1% op staat, wat in zou houden dat als jij je auto 8 meter achteruit zet, de vlakke lijn van het lichtbeeld 1% (oftewel 8 cm) daarvan naar beneden zou moeten gaan.
Volgens mij staat jouw rechter koplamp eerder op 0%...
 

Bakkertje

Forumguru
Seinen de mensen als je iemand achterin hebt toevallig?
Af fabriek heb je namelijk automatische hoogteregeling op je koplampen.

Verder ben ik persoonlijk geen fan van after market led verlichting inbouwen om de reden die je zelf al noemt.
 

martijnb23

Nieuw lid
@hemi24 Bedankt voor je bericht. Het is idd een 2016 model, maar voor ons dus nieuw ;)
Dat zakken doet die dus niet na 8 meter achteruit rijden.
Als ik de lamp op 1 zet (kan niet automatisch) dan heb ik geen last van tegenliggers.
Morgen dan toch maar bij de dealer de lamp afstellen.
Morgen dus meer bericht.

@Bakkertje Achterin heb ik trouwens niemand zitten

De foto die er nu bij zit is van stand 1 (koplamp hoogte versteller)
 

Bijlagen

  • IMG_20220322_134753.jpg
    IMG_20220322_134753.jpg
    116,3 KB · Weergaven: 11

Thijs4motion

Forumguru
Als je de koplampen handmatig kunt verstellen, heb je dus geen automatische verstelling.

Je koplampen afstellen op een muur is wel heel grof. Idd even afstellen met een koplamp apparaat.

'Je tegenliggers moeten wennen'
Of jij moet iets beter je huiswerk doen...

Het belangrijkste van alles. Hou heel goed de belading van je auto in de gaten icm je koplamphoogte. Je kent ze wel die vakantiegangers met een afgeladen auto. Waardoor je verblind wordt. Dit effect is dus veel erger omdat je led hebt geinstalleerd, ik weet niet of je een combi hebt?
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@martijnb23 Als jouw Octavia een elektronische handrem heeft dan zakt ie als je achteruit rijdt, dat zou verklaren waarom het beeld anders is na het achteruit rijden.

Maar inderdaad af laten stellen is denk het beste, dan kunnen ze ook het lichtbeeld en de hoeveelheid strooilicht controleren. Strooilicht is namelijk wat maakt dat anderen verblind worden. En dat komt weer doordat je licht unit met zijn spiegels niet bedoeld zijn voor het plaatsen van Led / Xenon. Af fabriek hebben Led / Xenon lampen ook vaak een lens om het licht op de juiste manier te kunnen bundelen.

We hebben hier nu de 4e auto met Led verlichting en ik vind het echt heel fijn, daarom heb ik ook bewust in mijn zoekopdracht /bestelling meegegeven dat ik een auto wil met Led verlichting af fabriek. Geen gedoe met tegenliggers, geknepen billen bij de apk (want zover ik weet is het nog steeds niet toegestaan), niet na hoeven denken dat als je een keer iemand achterin hebt dat je de hoogte naar beneden moet stellen, maar bovenal een beter lichtbeeld.
 

Tees

Donateur
LED is een mooi spulletje, maar aftermarket LED inbouwen gaat toch net ff wat te vaak mis. Bij projectorlampen en icm hoogwaardige (en dus dure) LEDs gaat het wel vaak goed.

Overigens rij ik zelf meestal met de lampen op standje 1, ook al staan m'n lampen correct afgesteld. Geeft mij toch het idee dat tegenliggers minder vaak verblind zouden kunnen worden, en anders is t overbodig preventief :-). En met bepakking sowieso op stand 3.
 

JeSko

Forumguru
Heb het ook gehad in onze Citroën, LED in gewone halogeen lampunits, en dat valt niet af te stellen, je hebt altijd strooilicht en dat is niet alleen verblindend voor tegenliggers, maar beperkt ook je eigen zicht. Nadien heb ik de Whitevision lampen van Philips gekocht, gewone halogeenlampen die o.a. dankzij een speciale coating net wat witter zijn dan standaard halogeenlampen, verwacht er geen super helder Xenon/LED lichtbeeld van, maar wel mooi witter licht dat kaarsrecht af te stellen valt, zoals het hoort. Daar doe je jezelf een plezier mee, en je tegenliggers ook :)
 

Canon-Eye

Forumguru
Je koplampen afstellen op een muur is wel heel grof. Idd even afstellen met een koplamp apparaat.
Op een muur gaat prima als je geen afstelapparaat in de buurt hebt, mits de ondergrond voor de muur goed vlak is en horizontaal ligt.
Dimlichtbegrenzing even aftekenen als de auto op maximaal een halve meter van de muur staat, vervolgens 5 meter achteruit rijden. Als de lichtbegrenzing nu tussen 1 en 1,5 steen (ca. 15 cm oftewel 3%) lager ligt dan de aftekening, zit je goed qua (niet-)verblinden van de tegenliggers - althans voor wat betreft de hoofdlichtbundels.
Hoe het uitpakt met strooilicht als er aftermarket LED (of xenon) wordt geplaatst in koplampen die daar af fabriek niet voor bedoeld zijn, is een ander verhaal...
 
Bovenaan Onderaan