Led lichtjes in linkerbuitenspiegel werken niet meer.

pelelaur

Nieuw lid
Hallo,

Heb een SuperbII van 2009. Vandaag stelde ik vast dat de ledjes in de linker buitenspiegel niet meer knipperen. Heb op dit forum gezocht naar oplossingen doch vind het niet echt. Kan iemand me zeggen hoe ik aan de ledjes geraak zodat ik ze kan uitmeten? Ik weet niet eens hoe ik de spiegel open maak. Achter het spiegelglas blijken de leds in één stuk te zitten en lijkt dit vastgevezen met tork schroefjes. Kan er alleen niet bij...

Dank
Peter Vercauteren

Antera

Donateur
Dit vind ik erover als dat hetgene is wat je bedoeld:

Zijdelingse richtingaanwijzers uit- en inbouwen - wagens vanaf MJ 09
Uitbouwen

– Het contact en alle elektrische verbruikers uitschakelen.
– Spiegelglas uitbouwen → Carrosserie - montagewerkzaamheden; Rep.-groep66.

– Bouten -1- en -3- losdraaien (0,7 Nm).
– De bovenste buitenspiegelafdekking -2- uit de nokken -pijlen- losmaken en de afdekking naar boven -bewegingspijlen- uit het spiegelhuis schuiven.

– De fitting met gloeilamp -2- uit de instapverlichting verwijderen.
– Bouten -pijlen- losdraaien (0,8 Nm) en de onderste buitenspiegelafdekking -1- naar beneden losmaken.

– Bouten -4- losdraaien (0,5 Nm) en het knipperlicht -5- uit de onderste afdekking verwijderen.
– Steker -1- verwijderen.
Inbouwen
De voor het uitbouwen beschreven handelingen in omgekeerde volgorde uitvoeren en daarbij op de volgende punten letten:
– Controle op de werking uitvoeren (verlichting, spiegels draaien).

pelelaur

Nieuw lid
Dat is mooi en snel! Krijg alleen het spiegelglas er niet uit... Weet niet welke clips ik moet los doen. Ik vermoed dat je met een schroevendraaier die zwarte clips moet losmaken?

Antera

Donateur
Buitenspiegelglas en -behuizing uit- en inbouwen voor auto's vanaf 11.08
Uitbouwen:

– Spiegelglas -1- in de maximale stand zwenken.
– Vergrendelingen met bv. een schroevendraaier in de -richting van de pijl- omlopend voor de glasbevestiging ontgrendelen.
– Spiegelglas uitschuiven en uitnemen.

– Bouten -1- en -3- losdraaien (0,7 Nm).
– Spiegelbehuizing -2- met bv. een schroevendraaier losklikken -pijlen-.
– Het spiegelhuis -2- naar boven toe wegnemen -Bewegingspijlen-.
Inbouwen:
– Het monteren gebeurt in omgekeerde volgorde.

als je mee dimmende buitenspiegels hebt zal ik maar heel voorzichtig zijn!!
deze zijn namelijk heel duur!!

pelelaur

Nieuw lid
Bedankt voor de hulp! Zo gaat het wel lukken. Spiegelglas krijg is er al uit. Rest is niet zo moeilijk en ga ik dit weekend uitvoeren. Hartelijk dank! Peter (nee het zijn geen dimmende buitenspiegels)

andrehj

Forumguru
Omdat de tekeningen uit Elsawin altijd wat onduidelijk zijn: Zou je van de achterkant van het spiegelglas en de binnenkant van het huis een duidelijke foto willen maken en die hier posten? Vooral het plaatje in post #4 (met die schroevendraaier) vind ik vrij onduidelijk, en mijn glas zal er ook ooit nog wel eens uit moeten.

Rallye

Forumguru
Wel opvallend dat alle lampjes het niet meer doen? Oftewel: ligt het aan de lampjes of is er iets anders stuk?

Bastiaan1977

Senior Member
Heeft iemand al duidelijke foto's beschikbaar, heb nl ook geprobeerd het spiegelglas te verwijderen maar het lukt me niet. Ik heb dimmende buitenspiegels, maakt dit nog een verschil?

Bovenstaande omschrijvingen lijken duidelijk te zijn maar ik word er niet veel wijs uit (zal wel aan mij liggen)

Hoor graag.

Antera

Donateur
Maakt niet uit welke spiegels je hebt. Je zal ze met een platte spatel of iets tussen glas en behuizing eruit moeten wippen. En dit gaat zeker niet altijd even makkelijk. Je moet er best we wat kracht voor zetten.

guitar_billy

Senior Member
Volgens mij worden er twee manieren gebruikt voor demontage, met of zonder spiegelkap uitbouw.
Persoonlijk volg ik de EERSTE hier geposte handleiding met spiegelkap demontage en dan heb je geen spatels of wrikkende handelingen nodig voor de spiegels. Het is wel even prutsen voor de spiegelkap eraf is maar het werkt veel makkelijker erna, veel ruimte om overal bij te komen.

Edit: want zag dat de tweede geposte handleiding Adviseert wat ik niet zou doen.

Laatst bewerkt:

Bastiaan1977

Senior Member
Heren, dank voor de reacties, ik ga in een vrij uurtje de komende dagen eens proberen om de kap te verwijderen.

Groeten Bastiaan

Bastiaan1977

Senior Member
Gisteren de led knipperlichten gemonteerd. Voorzichtig los wrikken is een goede optie. Alles zit er weer strak in en functioneert.

Heren dank voor de hulp.

Bovenaan Onderaan