LED mistlampen

Harrynak63

Actief lid
Nu heb ik laatst in een topic gezien dat iemand de H8 LED mistlampen die hij had gekocht via Xenonlamp.nl aan de voorkant had afgedekt met zwarte verf.
Hierna kwam het licht beter overeen met de Xenon lampen, de DRL en het stadslicht.
Kan het helaas niet meer vinden. Wie weet wie dit is geweest of als de betreffenden dit zelf leest: Hoe is dit bevallen en blijft de verf een beetje zitten?
 

Harrynak63

Actief lid
Dankjewel Joske. Het was inderdaad @micky. Die heeft die glazen bol (klinkt wel grappig) matzwart gespoten volgens mij maar ben benieuwd of dit een beetje is blijven zitten.
 

andrehj

Forumguru
Nu heb ik laatst in een topic gezien dat iemand de H8 LED mistlampen die hij had gekocht via Xenonlamp.nl aan de voorkant had afgedekt met zwarte verf.
Hierna kwam het licht beter overeen met de Xenon lampen, de DRL en het stadslicht.
Kan het helaas niet meer vinden. Wie weet wie dit is geweest of als de betreffenden dit zelf leest: Hoe is dit bevallen en blijft de verf een beetje zitten?
Afgezien van het feit dat de meeste soorten verf helemaal niet tegen die temperatuur kunnen, is het vervangen van de mistlampen door de over het algemeen veel te blauwe LED een erg slecht idee, omdat het idee van mistlampen nou net is, dat je bij MIST meer ziet. En dan werkt wat gelig licht veel beter, omdat dit veel minder verblinding geeft door reflectie op de waterdruppeltjes (waar mist nou eenmaal uit bestaat). Gewoon gloeilampen gebruiken dus. (Rond de 2500 Kelvin kleurtemperatuur).
 

Harrynak63

Actief lid
Bedankt voor de tip, maar ik kan me het moment niet heugen dat ik de mistlampen voor het laatst gebruikt heb voor mist.
Ik erger me kapot aan mensen die hun mistlampen gebruiken bij het minste of geringste en dan ook nog 2 stuks achter!!!
Daar ga ik achter rijden en sein net zo lang met groot licht tot ze het uit zetten.
Moraal van het verhaal: Wordt niet gebruikt voor mistdoeleinden.
Alleen als bochtenverlichting en meeschakeling bij seinen groot licht.
 

RPeter

Senior Member
@Harrynak63 , Even :ot: en misschien wat kort door de bocht maar... Hopelijk ben je toch niet iemand die gedurende 10 km aan het stalken slaat, de hele tijd seinend met de grootlichten omdat het jou stoort dat mistlichten
worden gebruikt wanneer je meent dat het niet nodig is?
Begrijp dat mistlichten storend kunnen zijn en je even port om duidelijk te maken dat ze werden vergeten. Seinen met grootlicht EN mistlicht is misschien even ergerlijk. Just an idea.

Wat de H8 betreft, heb ik ergens gelezen dat de H8 (basis PGJ19-1) en H11 (PGJ19-2) reeds een zwart kapje hebben (toch de halogeen versie).

Een bijkomende vraag : Dimmen de H8 lineair? Bedoel gaan ze geleidelijk aan/uit. Een ervaringsdeskundige ergens?
 

Harrynak63

Actief lid
seinend met de grootlichten omdat het jou stoort dat mistlichten
worden gebruikt wanneer je meent dat het niet nodig is?

Dat is nou juist het probleem. Ik meen helemaal niks. De wet is daar helder over: Het mistachterlicht mag u alleen gebruiken bij mist of sneeuwval waardoor het zicht minder is dan 50 meter. (bron: www.rijksoverheid.nl)

Die 50m maak ik hier niet vaak mee. Ik heb het dan over mensen die 2! mistachterlichten voeren (wet spreekt in enkelvoud) met een zicht van 300m verder. Levensgevaarlijk, verblindend en misleidend.
Ja, daar blijf ik achter seinen.

Even weer on topic...
Ik moet nog even testen of de H8 lampen lineair dimmen. Ik heb gezien dat mensen er weerstanden tussen stoppen, maar volgens mij was dat weer bij een Superb, niet bij een O3.
Ben dus ook nog op zoek naar het antwoord. Wordt vervolgd.
 

RPeter

Senior Member
Hehe, dat is in België even anders :jaja:.

Artikel 30. Verkeersreglement : Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
"... Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. ..."


Heb al een aantal voorbeelden gespot met O3's op LED voormistlichten (achter trouwens ook ;))
Ben benieuwd naar de dimbaarheid omdat ik dacht dat de weerstanden enkel dienden om de canbus te misleiden.

En voor diegenen die willen weten wat mag en niet in België wat betreft lichtsterkte..

Screen 08h42m10s 07-05-2015 001.png
 

AndreM

Forumguru
Hehe, dat is in België even anders :jaja:.

Artikel 30. Verkeersreglement : Gebruik van de lichten : voertuigen en weggebruikers die de openbare weg volgen
"... Achteraan, de rode lichten. Bovendien, wanneer het voertuig voorzien is van achtermistlichten, moeten deze lichten gebruikt worden bij mist of sneeuwval die de zichtbaarheid verminderen tot minder dan 100 m alsook bij felle regen. ..."

Vandaar dat alle Belgen met de mistachterlichten "aan" over de A16 in NL rijden bij motregen. :banghead:
Volgens mij hebben ze ook een regeltje, verboden rechts te rijden!
 
Ik kan wel begrip opbrengen voor de reactie van Harrynak63, vooral op een drukkere weg heb je met die grapjassen die hun mistachterlichten ten onrechte hebben aanstaan of vergeten zijn om ze uit te zetten snel het idee dat er wordt geremd en dat lijkt me niet de bedoeling, dit los van de onnodige verblinding, als ik na het inhalen voor ze rij wil ik mijn eigen mistachterlichten nog weleens een aantal keren aan/uit schakelen, vaak komt deze boodschap wel aan.
 

AndreM

Forumguru
Ik krijg een beetje een verkeerde "belichting" van jou verhaal @Peter-036.

Een rem test op de snelweg zag ik gisteren ook iemand doen op de TV.
De beelden waren opgenomen met een Dash Cam in Nederland.
Omdat de voorste bestuurder een heethoofd bleek te zijn, moest hij zonodig gedrag vertonen die geen rijbewijs waardig is.
Van de auto die de middenberm invloog hebben gelukkig de inzittenden het overleeft, maar het had ook anders kunnnen aflopen. :fool:

Seinen naar iemand kan je ook zien als een behulpzame bestuurder!
- Zoals iemand die zijn verlichting niet aan heeft in het donker.
- Of een vrachtwagen waarvan zijn spatbord was afgebroken van zijn trailer en aan de bedrading nog vast bengelde. Deze man reageerde positief en was blij dat ik hem liet stoppen.
- Of een vrachtwagen waarvan de verlichting van zijn Kooi-aap niet werkte, heb ik deze man toch maar weer mooi een boete mee bespaard.

Maar seinen en bumperklevers, gaan weer niet met elkaar. :nono:
Trek je er niets van aan, want alles wat achter je rijd kan je nooit lastig vallen. ;)

En bij de bestuurders die denken dat ze alles mogen in het verkeer!
Denk ik altijd, die komt vanzelf een keer een boom tegen die niet opzij gaat. :thumbsup:

Seinen gebeurde vroeger veel vaker als je b.v. iemand wilde bedanken dat je voor mocht bij een wegversmalling.
Dus wees een "heer", ook in het verkeer!

"Amen" :dankje:
 
Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Beter @Peter-036 :thumbsup:

Maar als je iets tussen haakjes zet kan je het er ook mee benadrukken, waardoor het anders begrepen wordt.
Maar gelukkig behoor jij bij dezelfde groep van heren in het verkeer en laat je niet misleiden. :tegek: ;)
 

Hans_RS

Forumguru
Volgens mij hebben ze ook een regeltje, verboden rechts te rijden!

Daar loopt nu een campagne voor vanuit de regering. Lijkt nog niet veel effect te hebben mijn inziens.

Ik ga er dan ook nog altijd rechts voorbij terwijl ik afkeurend kijk naar de middenvakrijder in kwestie.

Maar goed, het ging hier over de LED mistlampen zeker?
 

newwolf84

Forumguru
Mistlampen inmiddels geinstalleerd. Aangezien het overdag was maar even een deken over de sensor gegooid en dan het effect maar eens bekijken wat de CH/LH module doet met de mistlampen.

Ik heb er direct weerstanden bij besteld, ook gelijk er tussen gemonteerd, ik weet dus nu het effect niet wat er gebeurd als ze er NIET tussen zitten, dit zal ik vanavond eens gaan bekijken als ik er weer ben.

 

newwolf84

Forumguru
Graag gedaan @RPeter !

Klopt en daarom is het ook zo verrekte handig dat er plaatjes/foto's gepost worden.
Dus zover als het allemaal mogelijk is plaats ik er wel beeldmateriaal bij.
 
Bovenaan Onderaan