Led Stadsverlichting gaat telkens stuk

Sero

Lid
Goedendag heren

Ik ben sinds vorig jaar September eigenaar van de Skoda Octavia 2.0 Fsi Edition 100.
Ingevoerd uit Duitsland met 132.000 op de teller. Inmiddels al 142.000 .Tijdens deze periode ben ik zeer goed gesteund door @gbbosma . Ik wil hem nogmaals bedanken voor zijn aandacht en informatie die mij zeer goed heeft geholpen met mijn keuze voor de Edition 100.

Moet zeggen ben zeer tevreden met de auto, genot om in te rijden. Eind Juni ga ik ermee op vakantie, heen en terug rit zo'n 10.000 km vermoed ik en verheug me er nu al op.

Heb momenteel alleen last van mijn aircopomp die aan vervanging toe is. Het enige wat mij alleen stoort is het sportonderstel, die vind ik toch een beetje te stug voor deze auto en vind hem erg hoog in z'n schoenen. een verlaging is misschien een optie in de toekomst. Maar dat heeft natuurlijk met mij te maken, de ene vind hem zo mooi ander weer niet zoals de chrome voorgril die ik in het zwart hebt gespoten met plastidip spray.
Voor de rest is alles prima behalve de ledjes natuurlijk.


De Ledjes, waar ik al maanden mee aan de gang bent en er nu eigenlijk een beetje zat mee bent. Wat ik ook hebt geprobeerd kom er maar niet uit, en hoop dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Het Probleem

Mijn stadslichten , T10 led lampjes. Moet eerlijk toegeven dat ik de meeste uit china hebt besteld maar ben van mening dat de meeste die hier worden verkocht ook de zelfde kwaliteiten heeft. Met mijn kentekenverlichting en interieurverlichting plus de zijspiegelverlichting heb ik geen enkele problemen mee en nooit hoeven vervangen. Bovendien verkoop ik zelf een heleboel van dit soort lampjes en nooit klachten over gehad.

Maar voor mijn eigen auto moet ik ze helaas om de 2 weken vervangen. En een Octavia rijder met fabrieks af xenon verlichting weet wat een rot klus dat is, en ben elke keer bang dat ik wat anders gaat slopen.
Na een tijdje beginnen ze te knipperen, vervolgens gaat het stuk en krijg een foutmelding. Dus kan ik weer opnieuw beginnen. Na een week gaat de andere weer stuk etc blijft maar zo doorgaan.
Ik heb verschillende lampjes geprobeerd. De ene gaat sneller stuk dan de andere. Maar de welbekende 5 smd led met canbus met een weerstand nummer 241 blijft de meeste volhouden.

Veel gelezen erover en begreep dat het door de canbus systeem komt en ik een weerstandje moest kopen. Dus heb ik dat maar gekocht, maar niet aangesloten. Thuis even op de 12v adapter aangesloten en ben geschrokken van de warmte wat het afgeeft en hoe heet dat ding wordt. Eigenlijk wil ik ook weten of er mensen zijn die dat weerstand kabeltje gebruiken en of dat goed gaat. Want ben bang dat ik dalijk ergens aan de kant staat en alles in brand in de motorkap.

Ik besloot terug te gaan op halogeen en heb vandaag de Philips White Vision t10 gekocht en aangesloten.
Moet zeggen het heeft niks met Wit te maken en is gewoon duidelijk geel wat ik weer erg ongepast vind naast mijn xenon verlichting met 6000 k . Wel misleidend moet ik zeggen.


Wat moet ik nu ?
Bestaan er ledjes die niet stuk gaan ? (er worden een paar genoemd op de forum maar vind het te duur om het uit te proberen)
Moet het weerstand ertussen en vertrouwen dat het goed gaat ?
Wat zijn de ervaringen van jullie en hoe het is opgelost. Wat mij betreft mag het hele canbus systeem eruit.

Ik hoor het graag kan zelf verder geen uitweg vinden.
Alvast bedankt voor jullie reacties ..


De foto van mijn auto en Ledjes zet ik er bij...


https://drive.google.com/file/d/0B1-czglZ-UySdnRNMG9pdjZqeV9Jb0QtVzNjVWd0YVE5ODFj/view?usp=sharing


https://drive.google.com/file/d/0B1-czglZ-UySbzVManp2U19jMktDWG52SDZMbkgtNDZRSkFR/view?usp=sharing
 

Highway

Forumguru
S2 uit 2010 met Xenon: LED stadslampjes LED van superskoda, ook al 2 sets defect. Gaan idd na enige tijd (geen week maar een aantal weken) bij mij knipperen. 1 a 2 LED's vallen dan voor een korte tijd uit, wordt erger met de tijd.

Dacht dat het kwam doordat het mogelijk slechte kwaliteit is maar blijkbaar dus niet.

Heb er nu andere LEDs in zitten (die hier op het forum geadviseerd worden). Zitten er nu ong. 3 weken in nog geen problemen maar dat was met de andere LEDs ook.

Interessant om te lezen dat er ook andere zijn met een problem, ga dit topic zeker in de gaten houden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

TinusPlotseling

Senior Member
Ik had mijn ledjes voor de fabia bij xenonlamp gekocht , 1,5 jaar plezier van gehad inmiddels heb ik de auto niet meer dus of ze het nogdoen haha. Waren wel 15 euro p set maar tel al die ledjes van 1 of 2 euro bij elkaar op die je nu hebt weggegooid.....
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Noord26

Forumguru
Inmiddels rijden wij al weer 4,5 jaar rond met de huidige bolide met af-fabriek xenon. Er zitten normale t10 stadslampjes standaard in. Die zijn nog niet stuk gegaan en ik vind de kleur ook passende bij de xenon. Ze steken lekker heel weg bij de 4300k. Misschien toch origineel prefereren als ze zo vaak stuk gaan?
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Cordoba

Forumguru
Allereerst een vraagje: je Octavia is uit 2005, maar heeft ie lampcheck? (bij auto's uit die periode is het afhankelijk van de uitvoering, en wat bij de Duitse exemplaren was, weet ik helemaal niet). Als je geen lampcheck heeft, is die weerstand volledig overbodig en kun je T10/W5W LED's zonder weerstand kopen. Ik dacht dat ik pech had met 1-2 jaar voor ik een setje moet vernieuwen, maar dat is heilig als ik het hier zo lees. Pilot had vroeger een goede naam als het om LED's ging, maar ooit van een automaterialenzaak gehoord dat zij die niet meer verkopen wegens matige kwaliteit, ondertussen heb ik wat anders (moet nakijken wat) en dat lijkt beter te zijn. Poosje terug wel één gesneuveld, maar dat kwam doordat de monteur ze niet goed vond voor de APK en er eentje mechanisch gemold heeft met verwijderen en terugplaatsen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero

Sero

Lid
Bedankt voor de reacties


@Cordoba Ik heb idd canbus dus ook lampenchek. De ledjes die ik nu hebt zijn zogenaamd canbus geschikt en geven geen foutmelding tot het begint te knipperen.

De weerstand zou moeten helpen maar zoals ik al eerder aangaf weet ik niet of die dingen wel te vertrouwen zijn en waar ik het aan moet vastplakken.

Ik zet nu weer de metalen versie ledjes erin, deze zijn van een andere verkopen en heeft een andere weerstandnummer. En kijken hoe lang ze volhouden. Want de philips white vision vind ik toch te geel ( zie link)

Het vervelend is dat de hele koplamp en de unit eruit moet telkens. Vervolgens ledjes erin maar kan je pas teste wanneer het weer is aangesloten. En zoals altijd de min plus sitiuatie waardoor het niet werkt dus weer eruit dubbel werk ..

Ik hoor graag welke ledjes jij gebruikt en of ze wel geschikt zijn.
Wat @TinusPlotseling ook aangaf. Liever ineenkeer goed dan telkens bezig blijven.

Rechter Whitevision originele lampje

https://drive.google.com/file/d/0B1-czglZ-UySOFdYTnFJdlpTMFU/view?usp=drivesdk

Links Led

https://drive.google.com/file/d/0B1-czglZ-UySMkpOVzg2NXlyN3M/view?usp=drivesdk

Koplamp unit . Voor evt de plek van de weerstand.

https://drive.google.com/file/d/0B1-czglZ-UySRzY3NlNmMUNvWDA/view?usp=drivesdk

Dit is het ledje die ik er nu in heb gezet. Is pure wit en ook de mooiste vind ik.
Wil alleen nog dat hij blijft werken.

https://drive.google.com/file/d/0B1-czglZ-UySS3VEOUxNTDZPeFE/view?usp=drivesdk
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Sero: canbus zegt dus niet dat je ook lampencheck hebt! Mijn Fabia heeft bijvoorbeeld geen lampencheck, maar wel canbus. Dat blijkt bijv. ook uit een aftermarket radio die via de canbus (K-line) de foutcode-uitleesapparatuur van de dealer dwarszit, als je daar geen maatregelen voor neemt. Alle auto's van een bepaald model en modeljaar hebben gewoon canbus, en niet alleen de luxere uitvoering met lampencheck (anders zouden er allerlei systemen niet werken, of zouden er van allerlei systemen een canbus en een niet-canbus versie moeten zijn, en dat is gewoon een onwerkbare situatie.

Ik gebruik led's zonder extra weerstand omdat ik geen lampencheck heb. Overigens wat de warmte-ontwikkeling betreft: die extra weerstand vraagt ongeveer net zoveel vermogen als een gloeilampje zou vragen, dus als de extra weerstand niet op een brandgevaarlijke plek zit, dan hoef je niet bang te zijn voor brand.

Overigens kun je niet de kabelboom aansluiten, zonder dat alles op zijn plek zit (dus makkelijker testen)? Andere optie is dat je de weerstand van de LED doormeet (in twee richtingen), op die manier kun je bepalen hoe het lampje er in moet, en kun je 'm in het vervolg dus direct op de juiste manier plaatsen.
 

Sero

Lid
@Cordoba

Bedoel je met lampenchek, dat als een lamp defect is het meld in de dashboard ? Zo ja ja ik krijg een foutmelding als een lamp defect is. Ook wanneer ik een lamp zonder canbus aansluit. Met mijn aftermarkt android dvd scherm heb ik ook mijn versterker eruit moeten halen ivm de soundsytem. Want kreeg geen geluid. Dat is eerder al langsgekomen in de forum waar ik veel informatie van hebt afgehaald.

Ik kan zelf de auto uitlezen en resetten met een vagcom programma (gratis op google playstore) en een bleutooth obd. Daar zie ik ook storingen geven op de led verlichting en radio.

Het weerstand zou ik op de metalen ballast kunnen zetten, dat zou wel goed moeten gaan , maar hoe. Secondenlijm of een andere optie moet ik uitzoeken. Anders moet hij los in de koplamp.
Ik denk dat dat mijn enige optie is.

Heb ooit gelezen dat de canbus lampenchek om de zoveel seconden stroom pulse stuurt naar de lampjes en daarom het stuk gaat. Wat de weerstand zou moeten tegenhouden.
Maar waarom alleen de stadslichten? Het overige lampjes gaat wel gewoon goed .
De oude lampjes zijn bruin achtig als ze eruit komen.

En wat bedoel je met het meten van de weerstand ? Daar heb ik zeker een meetapparstuur voor nodig.
Het pinnetje van mijn kabelboom is al stuk door telkens eraf en erop te monteren moet echt een keer ophouden. Maar nee ik ga niet terug naar gloeilampen.
En als antwoord op je vraag.
De kabelboom is niet het ergste. Maar de achterklep van de xenon eraf schroeven en daarna met een tang kom je er met moeite bij om het stadslicht eruit te halen. Als het net als andere autos makkelijk te bereiken was had ik het er wel voor over om elke maand nieuwe erin te zetten. Want die lampjes kosten bijna nix
 

gbbosma

Forumguru
@Sero dus de Octavia Edition100 bevalt nog goed :thumbsup:, had ook niet anders verwacht. De mijne is afgelopen vrijdag weer apk gekeurd en kan weer een jaar mee ;). En in één keer er doorheen.
Wat betreft de led-stadslichten, de link die @Jee13 hier geplaatst heeft van leddel.nl zijn de zelfde lampjes die ik ook heb.
Ze zitten er al anderhalf jaar in en nog nooit ééntje stuk gehad. Ik zou die bestellen om van het gedoe af te zijn.
Succes ermee. En we horen vast hoe ze bevallen.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Sero Met lampencheck, bedoel ik inderdaad dat je een melding krijgt op je dash (via symbooltje wat oplicht in de teller, of via tekst in maxidot)

Voor het meten van de weerstand heb je alleen een multimeter nodig van pakweg 15 euro. Het verhaal van die puls is een beetje veel uit zijn verband getrokken: bij wat nieuwere auto's kan van een aantal lampen de helderheid geregeld worden via DC (Duty Cycle), dat betekent dat er niet continue de 12V loopt, maar dat ie een bepaald deel van de tijd even niet loopt (allemaal fracties van een seconde), waardoor het oog een minder helder licht waarneemt dan wanneer er continue stroom loopt. Zo werken bij bepaalde modellen de gecombineerde achterlichten/remlichten: daar zit een enkele gloeidraad in, maar voor alleen de achterlichten wordt de DC op bijv. 50% gezet, terwijl ie bij gebruik van de remlichten op 100% staat.

Een puls zetten over een brandend lampje is wat lastig: waar haal je de benodigde hogere spanning vandaan? (in een compleet 12V systeem)
 

Sero

Lid
@Cordoba Bedankt voor je waardevolle uitgebreide informatie. Je hebt helemaal gelijk met het verhaal over de puls als ik het zo lees.

@gbbosma Ja idd geen enkele spijt van. Wou het direkt jou vragen maar heb toevallig je nummer niet meer. Daarom de topic misschien dat er wel meer mensen waren die er baat bij hebben op deze manier.

@Jee13 En jij bedankt voor de link. Ik ga deze zeker proberen :thumbsup:

Iedereen bedankt voor de reacties ..
 

Kiswum

Forumguru
Ik ken het probleem zelf ook, ik ben overgestapt naar blauwe lampjes van Halfords. Voor mijn gevoel gaan alle lampen binnen 1 jaar kapot en de volgende keer zal het kosteloos worden vergoed, mits ik de bon meeneem.

De volgende keer zal ik ook overstappen naar deze Leddel verlichting, ik hoop dat de ervaring positief zal zijn.
 

eriktv

Forumguru
Ik rijd sinds een jaar (en 50.000km) rond met LED DRL en stadslicht van xenonlamp.nl (gekocht bij Automat). Ze knipperen alleen bij het starten even en verder nooit klachten gehad :thumbsup:
 

EdK

Forumguru
@Sero binnenruimte was alleen maar als extra info.

Voor buitenlampen was link in eerste instantie bedoeld.
En zoals gezegd, zitten er bij mij al jaren in en werken nog steeds en geen melding ( canbus)
Dus tsja ze zijn wat duurder maar uiteindelijk ben ik goedkoper uit dan als ik lees hoeveel je er al versleten hebt.

En zoals je ziet geld dit ook voor Captain Hook.

Aan jou verder wat je ermee doet....

Waar het vaak ook fout gaat is dat de betere leds hogere spanningen aankunnen en de goedkopere juist niet waardoor ze vlugger stuk gaan.
Heb in me binnenverlichting ( Voor ) ook een goedkopere versie gehad in begin, en na een jaar deed er één het ook niet meer.
En bleek de print ook van de voet afgebroken te zijn

Wat betreft me dagrij leds in de Yeti die een niet veelvoorkomende lampvoet hadden bij aanschaf en derhalve bij een LED winkel had aangeschaft die helaas niet meer bestaat.
Deze zouden ook Canbus free zijn, maar dus niet.
En heb hiervoor dus ook weerstanden moeten kopen.
Nu ben ik meldingsvrij als ik na contact omdraaien meteen start. Wacht ik 10 sec dan krijg ik nog steeds een melding.
Als motor eenmaal draait binnen de 10 sec dan heb ik ook geen melding.

Weerstanden worden ook bij mij redelijk warm, maar hangen los in de lampunit ruimte.
En van brand oid heb ik geen last !
Maar zoals al eens is gezegd op forum, de bestaande lampen worden ook warm tot heet dus dat van die weerstand valt dus best mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sero
Bovenaan Onderaan