Leeglopende accu A4

Bakkertje

Forumguru
Beste allemaal,

Mijn schoon ouwelui rijden in Audi A4 uit 2001. Voor een Audi (en zeker uit die tijd) een erg goed uitgeruste uitvoering, met onder meer kleuren navigatie, MFD-E (volgens mij, het is er zoeen met enigszins draaibaar scherm.), wisselaar, Bose systeem, alarm, etc.

Nu heeft deze auto het volgende probleem: De accu loopt zeer snel leeg. VCDS laat wat meldingen zien over spanning die onder een bepaald niveau zakt, wat me logisch lijkt bij een auto waarvan de accu leeg loopt.
Daarnaast valt het volgende op: Bij ontgrendelen van de deuren gaat de interieur verlichting telkens aan en uit waarbij de dimmer gewoon functioneert (alsof de deur heel snel open en dicht gaat en dan telkens achter elkaar). Dit doet de auto ook als als de deuren nog niet geopend zijn. Daarnaast valt op dat bij het vergrendelen de verlichting van de alarmknop zeer lang blijft branden en dat vaak het ledje in de deur niet begint te knipperen.

De auto is naar een garage geweest en daar heeft men eerst de accu vervangen, dat is niet de oplossing gebleken. Vervolgens is de zekering van de radio (navigatie) eruit gehaald en dat lijkt het leeglopen te beperken.

De grote vraag is nu wat het zou kunnen zijn of hoe we erachter kunnen gaan komen wat er nu daadwerkelijk defect is. Ikzelf vermoed / verdenk de comfortmodule (de centrale of die in 1 van de deuren) Een microswitch in een van de deursloten zou ook nog kunnen. De verlichting in de deur werkt overigens wel gewoon prima, net als de interieur verlichting.

Alle tips zijn welkom, met name tips over hoe te troubleshooten. (De auto is uitgerust met CAN bus en alle comfort modules gebruiken die dan ook, het lukraak vervangen van modules is een vrij kostbare aangelegenheid)

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

rudolfi

Forumguru
Heb een vergelijkbaar probleem gehad met de new Beetle van mn vriendin.
Kan in veel dingen zitten. Wij dachten bij onze auto dat het zat in de radio, binnnen verlichting, comfortmodule, remlichtschakelaar die bleef hangen, kofferbakslot maar uiteindelijk bleek het in het contactslot te zitten
Is een Audi/ VW kwaal dat het leeftrekken van de accu veroorzaakt wordt door een niet goed werkend contactslot.
 

eriktv

Forumguru
Bij mijn Oc1 heeft de vorige eigenaar het alarm uit laten schakelen door de dealer; dit was de oplossing. ((Dievengilde niet meelezen svp)) ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Dank voor het meedenken!
Een splitter zou nooit in de auto gebruikt worden, dat vinden ze veels te eng en zouden ze ook niet vertrouwen ;)

@rudolfi hoe zijn ze er uiteindelijk achter gekomen dat het probleem in het contactslot zat? En had jij ook last van gekke interieurverlichting?

Het alarm uitschakelen zou inderdaad nog kunnen, maar dat zullen ze (mijn schoonouders) niet doen gok ik. De auto is een behoorlijke heilige koe zeg maar..
 

eriktv

Forumguru
Er zijn genoeg draadjes te vinden over lekstroom en continue stroomverbruikers. Mijn suggestie was eerder om het alarm voor bijv. een paar dagen uit te schakelen of - nog beter - om te gaan meten en dan per zekering kijken waar het stroomverbruik zit. Naar wat ik heb gelezen dikke kans dat het alarm de boosdoener is.
 

Noord26

Forumguru
Ik vermoed een een deurcontact wat niet helemaal juist is. Als gevolg daarvan zie ik namelijk de dingen die je allemaal op noemt optreden.
 

rudolfi

Forumguru
Wij zijn er achter gekomen nadat we van alles hadden geprobeerd, we hadden wel interieurverlichting met een eigen willetje. Alles doorgemeten en konden niks vinden. Toen eenaantal beetle kwalen bij langs gelopen, dat was het ook niet.
Collega vertelde mij toen dat het een breek pen in het contact slot weleens het probleem zou zijn.
Contact slo vervangen en toen was het goed, maar is natuurlijk geen garantie dat dit hier ook het geval is
 

Antera

Donateur
zekerring verwijderen vban je comfortmodule en even nagaan of het dan nog is.

Laad de dynamo wel voldoende bij?

Kan zoveel zijn
 

Bakkertje

Forumguru
Even een korte update over de Audi. De zekering van de radio (navigatie) is verwijderd en hij loopt nu niet meer zo snel leeg. Hij heeft nog wel 2x "vals" alarm gegeven. Ik moet even de vcds kabel erin steken en wellicht dat we dan kunnen herhalen welke melder het alarm geactiveerd heeft.

@Antera dank voor het meedenken. De dynamo laadt inderdaad bij. Laad spanning vond ik persoonlijk wel wat laag (13,5V). En inderdaad het kan achterlijk veel zijn, dat maakt het ook zo lastig om te achterhalen waar het probleem nu echt zit. Het lastige is dat het zo kostbaar is om zomaar modules te vervangen om te kijken of het dan opgelost is..

To be continued..
 

Bakkertje

Forumguru
Het heeft even geduurd maar vandaag een mogelijke doorbraak..
Na lang zoeken, puzzelen, aanschaf starthulp, Audi dagelijks aan de lader enz....

Vandaag de comfortmodule uitgebouwd en daarvan de connectoren ingespoten met contactspray en vervolgens de stekkers een keer of 3 los-vast gemaakt. Daarna getest en het lijkt over te zijn!
Nog heel even afwachten maar ik hoop wel dat dit het inderdaad geweest is. Met VCDS even alle storingen gewist en nu maar eens kijken of er nog meldingen terug komen.

Het probleem zit hem in ieder geval in de module en mocht ie het nu echt begeven dan heb ik inmiddels een adresje gevonden waar de module gecontroleerd / gerepareerd kan worden. (50 euro controle, 180 repareren) Een tweedehandse plaatsen heeft volgens mij weinig zin, er zijn ter eerste heel veer verschillende typen van de module en je moet er dan maar net 1 zien te vinden die exact hetzelfde en goed is.. Nieuw is de module in ieder geval 318 euries..

Nu hopen dat het daadwerkelijk over is, maar dat zal de tijd moeten leren ik ga in ieder geval door voor schoonzoon van het jaar :deuk: Volgende dingetje om te fiksen is de belabberde radio ontvangst. Ik ben bang dat de antenneversterker stuk is (in de achterruit).
 

Joske

Forumguru
proficiat met je "schoonzoon-van-het-jaar-trofee" ;)

Awards%20Icon.jpg
 

Antera

Donateur
@Bakkertje indien probleem niet opgelost het nummer op de module opschrijven met de letters en deze 2de hands zoeken. Deze inbouwen en coderen en klaar
 

Bakkertje

Forumguru
Helaas, iets te vroeg gejuicht, de accu loopt nog steeds erg snel leeg. (binnen een nacht is ie echt helemaal leeg).
Met VCDS nog uitgelezen en daar zijn de meldingen voor de comfortmodule nu weg. De interieurverlichting blijft nu ook gewoon branden.

Hij geeft nu foutmeldingen op de stuurhoeksensor in de ABS module (http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01826), waarbij als ik bij de measuring blocks kijk deze ook vast op -2.5 graden blijft staan (bij mij eigen auto zie je die waarde veranderen als je aan het stuur draait).
De tweede foutmelding betreft een onjuist signaal van het contactslot. De eerste melding komt direct terug, de tweede ook vrij snel.

Iemand nog ideeën? Op de site van Ross tech wordt een defecte j527 module als veelvoorkomende fout genoemd bij dit type auto..

Update: Ik kreeg net een telefoontje dat de auto nu helemaal niet meer start..
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Denk dat het tijd word voor een nieuwe stuurmodule.

Starten bedoel je vanwege platte accu?
 

Bakkertje

Forumguru
De auto heeft gisteren tot 23:15 aan de lader gehangen en vanmorgen wilde hij niet starten. En er is inderdaad al een nieuwe accu geplaatst, dat mocht helaas niet baten.

Inderdaad antera ik gok dat 1 van de modules de geest gegeven heeft. De auto is vandaag naar Veghel gebracht naar audiparts. Daar gaan ze er mee aan de slag en kunnen ze modules omstreken om te kijken of het dan over is. To be continued.

In ieder geval bedankt voor het meedenken!
 

Cordoba

Forumguru
@Bakkertje
Heb je dit al gezien op de site van Gerrit Speek:
foutcode: 01826
vag-com_dot-red.gif

...........
  • Als deze fout wordt geconstateerd in een Audi A4/S4/RS4/Cabriolet (8E/8H) dan zijn de Brake Electronics waarschijnlijk de oorzaak, als tenminste het uitvoeren van de Basic Setting geen resultaat geeft of de fout vrij snel terugkomt nadat hij gewist is
  • Modeljaar 2001: dan is de Steering Column Control Module (J527) de meest voorkomende fout
.....
 

Bakkertje

Forumguru
@Cordoba bedankt voor het meedenken, die melding had ik gezien inderdaad. Het probleem is dat het me niet lukt om al die modules te controleren. Mijn schoonouders waren het zo beu, ze konden niet meer vertrouwen op hun auto, waren dagelijks met acculaders, starthulpen en dergelijke bezig. Daarom hebben ze besloten om de auto weg te brengen. Waar die nu is (http://www.autopartsveghel.nl/bin/) hebben ze verschillende modules liggen en kunnen ze wat dingen uitwisselen. Ze doen daar ook alleen maar Audi's.
Achteraf suf dat ik niet eerder aan dat bedrijf heb gedacht ik ben er vroeger zelf een paar keer geweest toen ik nog een Audi 80 had (vroeger zeg maar toen Utrecht nog aan zee lag :deuk:)

Het eerste wat ze daar verdenken is overigens de comfortmodule en die heeft inderdaad ook vreemd gedaan. De andere melding kan volgens hun komen doordat ie van de spanning is geweest en dan moet de ESP zichzelf nog initialiseren.

Nou ja, ik heb er vertrouwen in dat de auto daar op de juiste plaats is en ben nu erg benieuwd wat uiteindelijk het probleem is ..
 

Bakkertje

Forumguru
Update: ze hebben een andere comfort module aangesloten en de accu loopt niet meer leeg. Echter is dit er 1 zonder alarm. Er wordt nu een andere module met alarm opgesnort en aangesloten en dan kan het mogelijk opgelost zijn.
 
Bovenaan Onderaan