Leegtrekken van accu

jbr66

Nieuw lid
Kan ik de accu leegtrekken doordat ik mijn Ipod aan de sigarette-aansteker van stroom voorzie? Als ik rijd lijkt me de kans niet zo groot, maar stel dat ik mijn auto afsluit (ok dan moet je je Ipod niet erin laten), maar toch blijft er spanning op de sigarette-aansteker en trek ik dan de accu leeg?

Gieliovd

Forumguru
Nee, want de sigarettenaansteker aansluiting is een geschakelde aansluiting.

Dat werkt dus alléén als je contact aan staat.

En als je rijdt zal het zeker niet gebeuren.

En dan nog, een Ipod die verbruikt zéééér weinig stroom, dus voordat je je 60 Ah accu leeg hebt ben je wel een paar dagen verder.

jbr66

Nieuw lid

En dan nog, een Ipod die verbruikt zéééér weinig stroom, dus voordat je je 60 Ah accu leeg hebt ben je wel een paar dagen verder.

Dat dacht ik wel, maar zit er dan een vertraging op? Ondanks het feit dat ik mijn sleutel uit het contact haal, blijft de oplader actief.

grimpy

Nieuw lid

bij mijn octavia is die sigarettenaanstekere constante voeding blijft werken zelfs wanneer auto volledig afgelsloten is...

jbr66

Nieuw lid
bij mijn octavia is die sigarettenaanstekere constante voeding blijft werken zelfs wanneer auto volledig afgelsloten is...

Bij mijn V50 had de sigarettenaansteker een ingebouwde vertraging van ongeveer 30 seconden. Het bleef nog even stroom leveren als het contact was afgezet, maar na de vertraging stopte hij ermee. Heb dit bij de Octavia nog niet kunnen ontdekken, dus wil ik voorzichtig concluderen dat ik zeker de accu leeg kan trekken....

grimpy

Nieuw lid
Bij mijn V50 had de sigarettenaansteker een ingebouwde vertraging van ongeveer 30 seconden. Het bleef nog even stroom leveren als het contact was afgezet, maar na de vertraging stopte hij ermee. Heb dit bij de Octavia nog niet kunnen ontdekken, dus wil ik voorzichtig concluderen dat ik zeker de accu leeg kan trekken....

dat is waarschijnlijk geen vertraging van de auto maar van de adapter of wat er ook inzit wiens spoelen nog geladen zijn...

Fabia

† In Memoriam
Het doet me denken aan een verhaal met mijn vader. Die had in zijn (ahum) Mazda een oplaadbare zaklantaarn gemonteerd. Op zich totaal geen probleem maar hij werd opgenomen in het ziekenhuis en prompt dat de auto zonder stroom stond. Accu opgeladen en weer hetzelfde probleem na verloop van tijd. M'n broer en ik zijn een flinke tijd bezig geweest om te zien waar íe nu steeds op leeg liep en het bleek dus de oplaadbare lantaarn te zijn die íe had aangesloten op constante stroom ergens achterin de kofferbak. En als je dan maar lang genoeg stil staat trekt íe echt de accu wel leeg.

Gieliovd

Forumguru
Heren, dan heb ik een grove fout gemaakt. Ik ging er vanuit, zover ik dat dus weet, dat álle sigaretten pluggen een geschakelde plus hebben!

Blijkbaar is dit dus niet zo, en dan kan het inderdaad voorkomen dat na verloop van tijd, afhankelijk van de verbruiker, je accu leeggetrokken is!

EXCUUS!

Vergelijk dit echter niet met je lampen laten branden. Dat is 2x55 Watt continu terwijl een Ipod wellicht net 1 watt trekt of iets dergelijks.

Er zit ook maar een accutje van 400 mAh in zo'n ding.

He ligt er inderdaad maar net aan wat je op de aanstekerplug hebt aangesloten.
Bij een caravan winkel/dealer zijn vaak aparaten te koop (waakhond) die alle voeding van de accu afhaald als de accu bijna leeg mocht raken.
Dan heb je altijd nog genoeg voeding om te kunnen starten.
Als je een koelkast of iets dergelijks aansluit is die kans namelijk wel reëel dat je je accu leeg kan trekken.
Een telefoon of Ipod of iets in die trant duurt het echt wel enkele dagen zo niet weken voordat de accu leeg is.
Let wel op dat als je in de winter veel kleine stukken rijdt met alles vol aan (aanjager, ruitverwarming, spiegelverwarming, radio, pda, Ipod, telefoon) dat je natuurlijk wel meer vraagt van het hele electrische systeem.
De stroom/spanning krijg je volgens mij van de dynamo, maar als die niet de tijd krijgt om de accu bij te laden loopt ie toch langzaam leeg.

Bovenaan Onderaan