Legio storing

Niels83

Forumguru
Sinds maandag lijkt mijn 1.9tdi wel een piepende kerstboom.

Om de haverklap krijg ik storing. Maandag 1 stuurbekrachtiging storing gehad en dat was het. Dinsdag laten uitlezen, die dag 60km gereden en 11 storingen. 11 verschillende!?

Vooraf merk ik dat de auto wat pingelt. Geen 20 in zijn 2 willen rijden ed. De storing gebeurd alleen als ik het gas los laat Herstarten laat hem weer goed rijden. Dinsdag is de computer gereset. Woensdag en donderdag niets aan de hand.

En vandaag weer lachen geblazen. Eerst vanmiddag in de noodloop kwam ik niet boven de 2000 toeren. Hetstarten en rijden.

Vanavond in de laatste 400 meter 5 storingen gehad waarbij hij de laatste 2 keer geen storing aangeeft maar gewoon al het motor vermogen kwijt is. Sloeg af terwijl ik 60 reed en van 3 naar 4 wilde schakelen

De dealer geeft aan; 1 opvallende is de storing dat hij geen toeren meet. (Op mijn dashboard zie ik niets geks). Ze zeggen dat het mogelijk de sensor is. (Maar dan zal de motor 60 in zijn 3 rijdend vanavond niet afslaan denk ik). Ook zeiden ze kom terug als je het weet hebt. Hopelijk komt er dan weer 1 naar voren waarop we verder kunnen zoeken. Met 11 storingen is het onbegonnen werk.

Ienand die verhaal herkend? Ga morgen maar weer naar de garage. Maar maak me wel wat zorgen over de auto.

Ben hem ook wel een beetje zat. Heeft te veel kleine kuchjes. En nu dus ook een serieuze. Zodoende overweeg ik toch om hem er uit te doen en mogelijk een private lease te nemen. Met actie prijs van 229 nu is dat best interressant
 

cortrans

Forumguru
Op je klachten weet ik geen raad.
Maar die prijs van de Private Lease is voor maximaal 10000 km per jaar, en dan nog voor een benzine uitvoering.
Als je nu een diesel rijd, ga ik er van uit dat je er toch een paar per jaar meer rijd.
Ga dus maar uit van een veel hogere lease prijs.......
 

EdK

Forumguru
Ga morgen maar weer naar de garage.
Morgen is het Zondag, zou maar maandag gaan als ik jou was.....
Maar men kan met vele storingsmeldingen geen conclusie trekken welk probleem het is ??
Zijn het nu monteurs of wat ??
Of zijn het van die monteurs dat als ze één storing hebben dan kunnen ze blind een component wisselen.......
Tsja dat noem ik geen monteur, daar is een andere benaming voor die ik maar niet roep...
 

Niels83

Forumguru
Op je klachten weet ik geen raad.
Maar die prijs van de Private Lease is voor maximaal 10000 km per jaar, en dan nog voor een benzine uitvoering.
Als je nu een diesel rijd, ga ik er van uit dat je er toch een paar per jaar meer rijd.
Ga dus maar uit van een veel hogere lease prijs.......

Ik kocht een diesel omdat ik 120km+ reed per dag. Dat hoeft onverwacht niet meer. Dus de diesel is nu eigenlijk sws te duur om te rijden.

De actie prijs was zelfs op 5000km gericht. Heb gekeken naar de faab, en de citigo op 15000km. De faab gaat me te veel kosten. De citigo wordt ws nog wat lager per maand dan wat ik nu kwijt ben.
 

Niels83

Forumguru
Vandaag geweest is nog eens uitgelezen. Nu komt er steeds dezelfde ook dat toeren verhaal. Grappig is dat ze nu eerst naar de sensor gaan kijken. Schijnbaar is het niet te verwachten dat de sensor terecht afgaat. Zinvolle sensor dan dus?
 

Cordoba

Forumguru
Als je een enigszins zinvolle discussie wil, over wat er aan de hand is moet je geen 'kreten van een monteur' hier noteren, maar gewoon het nummer van de foutcode (er zijn vaak vele codes met een gelijke of bijna gelijke omschrijving, maar wel met een andere mogelijke oorzaak, daarnaast zie je iedere keer weer, dat een monteur wel een storingscode-omschrijving geeft, maar dat die net verkeerd is onthouden/geciteerd, waardoor je totaal de verkeerde kant op gaat zoeken).

Met de nummers van de foutcodes, kun je op bijv. de site van Gerrit Speek zelf de omschrijving en mogelijke oorzaken opzoeken. Als verschillende foutcodes allemaal dezelfde richting op wijzen, kun je behoorlijk zeker zijn dat je in elk geval dicht bij de veroorzaker bent gekomen.

Wat de sensor betreft: 'toerental 0' heb je al niet meer als je aan het starten bent (zonder dat ie aanslaat) dus als je dan nog steeds toerental 0 afleest via de ECU, dan weet je dat daar iets fout zit. (sensor of bedrading/aansluiting/zekering daarvan)


Nu de auto wegdoen, omdat je tijdelijk een probleem hebt is niet handig, dat kost je veel geld. Gezien een diesel niet meer zo nuttig is voor je, zou ik eerst de problemen oplossen en dan op je gemak een vervanger zoeken.
 

Niels83

Forumguru
Als je een enigszins zinvolle discussie wil, over wat er aan de hand is moet je geen 'kreten van een monteur' hier noteren, maar gewoon het nummer van de foutcode (er zijn vaak vele codes met een gelijke of bijna gelijke omschrijving, maar wel met een andere mogelijke oorzaak, daarnaast zie je iedere keer weer, dat een monteur wel een storingscode-omschrijving geeft, maar dat die net verkeerd is onthouden/geciteerd, waardoor je totaal de verkeerde kant op gaat zoeken).
.

Code heb ik niet gekregen, ook niet gevraagd hoor.
Ze gaan nu die sensor bekijken maar die schijnt ergens diep weggestopt te zijn achter het olie filter huis

Nu de auto wegdoen, omdat je tijdelijk een probleem hebt is niet handig, dat kost je veel geld. Gezien een diesel niet meer zo nuttig is voor je, zou ik eerst de problemen oplossen en dan op je gemak een vervanger zoeken.

Er zijn tal van andere dingetjes die opgelost moeten worden die ook allemaal geld kosten.
Maar een auto in halve staat verkopen heeft weinig zin.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dus de diesel is nu eigenlijk sws te duur om te rijden.
Het heeft wel zin om toch nog even een beetje dóór te rekenen. Want wellicht kun je door overstappen op een benzineuitvoering je prijs per km en daarmee de totale 'cost of ownership' per jaar wat terugdringen, maar die besparing moet je wel afzetten tegen de extra (afschrijvings)kosten en eerder dan geplande investering die je maakt omdat je de diesel eerder vervangt. Als je dan erg lang bezig bent om al die kosten met de lagere wegenbelasting terug te verdienen, is vervanging al weer een stuk minder interessant.

Dat is ook een van mijn redenen geweest om de Greenline niet weg te doen toen de MRB van 0 naar ca. 88 euro per kwartaal ging. Het verschil met een benzinemodel was lang niet groot genoeg om de op zichzelf prijzige overstap toen al te maken. Achteraf blij toe want toen kon ik niet voorzien dat ik - door onverwachte oorzaken - nu nog steeds qua kilometers boven het omslagpunt van de F2C GL zit. Maar die bonus is gewoon geluk natuurlijk...
 

Niels83

Forumguru
Het heeft wel zin om toch nog even een beetje dóór te rekenen. Want wellicht kun je door overstappen op een benzineuitvoering je prijs per km en daarmee de totale 'cost of ownership' per jaar wat terugdringen, maar die besparing moet je wel afzetten tegen de extra (afschrijvings)kosten en eerder dan geplande investering die je maakt omdat je de diesel eerder vervangt. Als je dan erg lang bezig bent om al die kosten met de lagere wegenbelasting terug te verdienen, is vervanging al weer een stuk minder interessant.

Dat is ook een van mijn redenen geweest om de Greenline niet weg te doen toen de MRB van 0 naar ca. 88 euro per kwartaal ging. Het verschil met een benzinemodel was lang niet groot genoeg om de op zichzelf prijzige overstap toen al te maken. Achteraf blij toe want toen kon ik niet voorzien dat ik - door onverwachte oorzaken - nu nog steeds qua kilometers boven het omslagpunt van de F2C GL zit. Maar die bonus is gewoon geluk natuurlijk...

Ik ben erbook nog niet uit wat ik ga doen. Maar het is een optel som, een dure diesel, die absoluut niet zuinig is, de vele onkosten en net niet tevreden over tal van puntjes.

Het is in die zin een miskoop geweest. Voor nu moet die gemaakt worden, dus zie daarna wel weer verder. Op dit moment is het potje voor een andere auto redelijk leeg, dat helpt wel met de keuze maken. Als ik een andere 2de hands vergelijkbare auto wil moet er toch weer 2000 bij.
 
Bovenaan Onderaan