Lekkage absorptie leiding

Arnieman

Nieuw lid
Ik heb mijn kamiq voor de apk weggebracht vorige week en nu is hij afgekeurd op een absorptie leiding!
Is dit een veel voorkomend verschijnsel?
Herkent iemand deze storing?

Arnieman

Nieuw lid
Ja ik heb gevraagd waar de leiding loopt en deze loopt voor langs de motor (thv het oliepijlstok) met meerdere kabels. En deze leiding zorgt ervoor dat de brandstofdampen weer hergebruikt worden.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Oh, ik had er nog niet van, of over, gehoord in de jaren dat ik lid ben hier.
Uit je beschrijving maak ik op dat het een leiding is van het EGR systeem.
Maar zo'n leiding zal toch wel te repareren of te vervangen zijn.......

Antera

Donateur
Voorstellen word erg gewaardeerd hier ;)

Maar alle leidingen zijn vervangbaar. Onderdeel halen bij de dealer en vervangen en klaar

Arnieman

Nieuw lid
Dat klopt ook dat de leiding te vervangen is en dat ga ik ook laten doen maar mij wordt verteld dat dit geregeld voorkomt dat de leiding bij het inlaatspruitstuk stuk gaat. En voor de apk mag dit dus niet. Maar ik heb hier nog niet eerder van gehoord en vraag me af of meer mensen dit gehad hebben of ervan weten.

hemi24

Forumguru
Komt me niet voor als iets wat hier vaker als probleem voorbij komt…

Toevallig laten keuren bij een Kwik-fit?

Tees

Donateur
Volgens mij is dit geen APK-afkeur, tenzij de 4-gastest niet goed is. Voor zover mij bekend wordt namelijk bij de APK niet getest of de EGR en aanverwante artikelen werken.
Weet je zeker dat t een APK afkeur was, of heeft Broekhuizen ook een beurt gedaan?

Arnieman

Nieuw lid
Volgens mij is dit geen APK-afkeur, tenzij de 4-gastest niet goed is. Voor zover mij bekend wordt namelijk bij de APK niet getest of de EGR en aanverwante artikelen werken.
Weet je zeker dat t een APK afkeur was, of heeft Broekhuizen ook een beurt gedaan?
Ze geven aan mij door dat het apk afkeur is!!
Is alleen een apk gedaan

ertromp

Forumguru
Ik lees dat het gaat om de leiding van de brandstofdampen.
Dat is een onderdeel van het brandstofsysteem en dat zal zeker APK afkeur geven.
Ik lees ook absorptie. Bij je benzinetank zit een absorptiefilter vandaar gaat een leiding weer naar de gasklep die zorgt dat benzinedampen mee verbranden (kort uitgelegd) Wat vaker kapot gaat in dit systeem is de zogenaamde N80 klep. Maar als een leiding hiervan gescheurd is wil je zeker niet die dampen in de motorruimte en al helemaal niet als het filter verzadigd is door te vol tanken en er zou het risico zijn dat er vloeibare brandstof mee komt.

Tees

Donateur
Ah ok, de leiding van het brandstofabsorptiefilter die richting de motor loopt. Dat zou idd APK afkeur zijn.vik was op t verkeerde been door de opmerking van @Peter-036 dat dit de EGR zou betreffen.
Bijzonder dat die lekt trouwens, brandstofleidingen gaan niet zo gek vaak kapot.

Arnieman

Nieuw lid
Ze noemen het bij skoda een absorptie koolstof filterleiding. Deze zit ook aangesloten op het inlaatspruitstuk. Zodat de brandstofdampen via het inlaat gebruikt kunnen worden. Dit hebben ze tegen mij verteld.

Laatst bewerkt door een moderator:

Tman0961

Forumguru
Misschien een marter die eraan geknabbeld heeft? Weet niet van wat voor soort materiaal die leiding gemaakt is, maar bij mijn vorige werkgever waren erg veel auto’s met uiteenlopende mankementen veroorzaakt door een steenmarter.

Arnieman

Nieuw lid
Volgens mij is de leiding van kunststof.
En bij ons hebben we zover ik weet weinig last van marters.

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan