Lekkage - achter de bijrijdersstoel is het nat

Status
Niet open voor verdere reacties.
Lekkage is altijd vervelend. Dat komt nooit uit, en al helemaal niet als ik over 2 weken de auto ga inruilen.
De mat/vloer achter de bijrijdersstoel is nat. Maar waar komt dit water vandaan? Ik kan het niet vinden.

Ik heb een tuinslang met zachte sproeier op het dak gelegd. Het water vervolgens via het dak langs de achterdeur aan de bijrijderskant af laten wateren. Aan de binnenkant van de auto zie ik geen water vallen of druppelen. Alles boven de deur is droog. Maar de mat werd echter wel natter. Dus ergens lekt het naar binnen.

Mogelijke oorzaak 1: Deurrubbers.
Als ik water op het autoraam spuit, dan lekt er uiteraard water in de deur. Maar als ik dit zo een tijdje laat doen en daarna de deur open maak dan zijn de rubbers aan de binnenkant van de deur droog. Ook aan de binnenkant van de dorpel is het droog. Dus het water lijkt niet via de deur naar binnen te lekken. Dan moet de rand boven de mat immers ook nat zijn en dat is het niet. Ook lijkt er geen water in de deur te blijven staan.

Mogelijke oorzaak 2: Panorama dak.
Is wel voor de hand liggend. Maar als ik het dak open heb, en de goot waar het regenwater in komt vol giet met een kan water dan komt er aan alle 4 de kanten onder de auto water gedruppeld. Dus de afwater gaatjes lijken het te doen. En daar ben ik een beetje het spoor bijster? Ik heb eerder wel lekkage gehad aan het panaroama dak, dat was te wijten aan verstopte afwater gaatjes aan de voorkant. Maar dan was het ook zo dat de matten bij de bestuurders en bijrijderskant nat werden. Niet achterin.

Iemand suggesties?
Is het mogelijk dat er via de B-stijl bijvoorbeeld water omlaag loopt? Daar zit toch geen (3e?) afwatering?
 
Laatst bewerkt:

leon-cupra

Forumguru
Paravan?
Als je op het net zoekt naar dergelijke vochtproblemen zoekt, is het verstopt zitten van de afvoer aan de paravan ook wel eens een gekend probleem
 

Tees

Donateur
Bij de F1 was dit een bekend probleem, en ging het water via de raamrubbers, door de binnenkant van de deur en dan door de afdichting tussen de deurpanelen heen naar binnen. Het schuim van die afdichting was slecht en liet na een aantal jaren water door. Als die afdichting goed is, gaat het water netjes naar de afwateringsgaatjes naar de dorpel en dus de buitenkant van de auto.

Dat leverde precies deze symptomen op, alleen een natte mat. Dus dat is nog een mogelijkheid. Alleen zou ik dan denken dat de mat recht onder de deur wel nat is, maar ik kan me niet meer herinneren of dat bij mij zo was. De meeste nattigheid was iig wel op het horizontale deel.
 

eriktv

Forumguru
Kun je het goed droog krijgen? Dan kun je langs alle kanten wat pakken kranten drukken en kun je mss herleiden waar het vandaan komt. Vervelend, zeker zo vlak voor inruil. Hoop dat je een oorzaak en simpele fix vindt!
 
Ja ik heb er eerder gewoon een 2kW werkplaatskachel in gezet.. die kreeg het spul wel droog.. maar nu werd het met testen dus behoorlijk nat nadat ik had ondervonden dat het toch wel weer vochtiger was dan na het drogen...
 
Bij de F1 was dit een bekend probleem, en ging het water via de raamrubbers, door de binnenkant van de deur en dan door de afdichting tussen de deurpanelen heen naar binnen. Het schuim van die afdichting was slecht en liet na een aantal jaren water door. Als die afdichting goed is, gaat het water netjes naar de afwateringsgaatjes naar de dorpel en dus de buitenkant van de auto.

Dat leverde precies deze symptomen op, alleen een natte mat. Dus dat is nog een mogelijkheid. Alleen zou ik dan denken dat de mat recht onder de deur wel nat is, maar ik kan me niet meer herinneren of dat bij mij zo was. De meeste nattigheid was iig wel op het horizontale deel.
Ik moest het even een paar keer lezen en visualiseren. Maar je bedoeld dus de plastic panelen etc die aan de binnenkant op de deur zitten gemonteerd: daar tussen de deur zelf en het plastic zoals waar de speakers e.d. raambediening etc in zit dat daartussen een afdichting zit en dat die slecht was gegaan.. als je dat bedoeld dan begrijp ik hem goed; maar met de deur open, en dan water op het raam wat dan langzaam wel tussen de rubbers van het raam en de deur zakt naar binnen: dat komt er aan de onderkant van de deur uit. Niet tussen de plastic opbouw om het zo maar te stellen. Dat voelt allemaal droog. Ook de onderkant van de deur voelt droog. De rubbers in het portier van de auto zelf zijn ook allemaal droog. Er staat geen water in de deurrubbers en ook is de dorpel niet nat; dus dat water loopt niet hoger vanaf de deur over de dorpel de mat op.. het lijkt ergens van onderaf erin te komen..


Paravan?
Als je op het net zoekt naar dergelijke vochtproblemen zoekt, is het verstopt zitten van de afvoer aan de paravan ook wel eens een gekend probleem

Edit: paravan zit natuurlijk bij de motorkap. Nee die is schoon en vrij van vuil. De nattigheid zit ook niet aan de voorkant.
 
Laatst bewerkt:
Dit heb ik uit het werkplaatsboek. Je kunt het hier mooi zien.

Wat ik eerder heb gehad aan de voorkant:
Slang deels verstopt, er liep wel water door aan de onderkant, maar als er maar genoeg water in de paravan stond liep het water toch de cabine in. En het lekte dan precies bij nr.3 linksvoor: de terugslagklep. Het water liep dan uit de zitting waar de slang in de klep zit gedrukt langs de buitenkant van de slang.

Achterkant heeft dezelfde constructie zie ik, en de terugslagklep zit blijkbaar op de vloer gemonteerd zo volgens de beschrijving..
Maar dat zit dus echts achterin helemaal.. kan het water wel vanaf daar bij bij de matten terecht komen? De kofferbak is droog. Wel heb ik even de bekleding wat omhoog getrokken, het deel aan de rechterkant de kofferbak waar je het vak hebt. En ik zie dat de kofferbak een opstaande rand heeft. Daaronder zit een soort goot.. dus zodoende komt het water idd niet in de kofferbak terecht denk ik dan.. die is ook droog.. verder kon ik daar maar bar weinig zien..


Edit:
Ik heb water in de afvoergoot gegoten; uit alle afvoergaatjes komt vervolgens water op de grond gevallen.
echter: ik heb het eerder gehad aan de rechter voorkant: als ik maar genoeg en en genoeg water in de afvoergoot bleef gieten dan liep het water er wel aan de onderkant uit maar het lekte dus ook tussen de slang en de aansluiting op de terugslagklep..

En nu vermoed ik dat dit achter ook het geval is.. het water kan er wel door, maar niet snel genoeg denk ik, en dan loopt de aansluiting op de terugslagklep over... en die zit binnenin.. en dan lekt het naar binnen..

De plekken waar dat mat nat is gezien als je op de achterbank gaat zitten en omlaag kijkt; rechtsonder, linksonder, beetje midden.. rechtsboven niet.. daar is het droog.. linksboven is ook droog.



Schermafbeelding_20221209_174058.png
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Niet tussen het plastic en de deur, maar tussen de 2 metalen deurdelen waar de deur zelf van gemaakt is. Dat zijn 2 platen die met een soort schuimtape ertussen aan elkaar geklonken zijn. En daartussendoor liep het water (en dan tussen het metaal en het plastic naar beneden om binnenkant deur er ergens uit te komen). Maar zo te horen is dat bij jou niet het geval.

Heb je al gevoeld aan de onderkant van de achterbank en het opstaande deel daar? Dan kan je uitsluiten dat het van achteren komt (zoals via die afwateringslang die je liet zien).
 

EdK

Forumguru
Geen gat in bodemplaat ?
Bv dat er een dop orgineel hoort te zitten en dat die weg is !?
Bij een Opel Dombo gehad, keek ik tussen stoelen zo de straat op omdat de dop daar was verdwenen
 
@Tees ; ahh ok.. nee ik denk niet dat dat euvel bij mij van toepassing is. als ik de deur voorzien heb van het nodige water en ik trek hem open is hij helemaal droog aan de onderkant. Er klotst ook niets, en het water lekt gewoon uit de rubbers van de deur.. dus dat lijkt me niet.. Ik zal de achterbank eens wat omhoog trekken. Heb wel al op de punt van de bank de bank even omhoog gehad. maar onvoldoende om iets goed te kunnen zien.. kinderstoel etc stonden er ook nog in.. kan ik die bank gewoon beet pakken en omhoog duwen? die klikt los en vooral daarna: die klikt ook vanzelf weer vast?

@EdK ;
Ja daar heb ik ook nog aan zitten denken.. er zit een bepaald punt in de bodembekleding, beetje links onderin, wat ik meer kan indrukken dan de rest.. alsof daar een soort holte zit.. ik zal eens kijken morgen of ik aan de onderkant van de auto wat kan zien.. eventueel met een spiegel op een stok of wat.. maar dat verklaard eigenlijk niet dat hij voordat ik vandaag even weg ging (droog weer) dat de auto minder vochtig was dan na mijn tuinslang acties.. maar wie weet..

Heb nu iig de droogkachel weer geleend van de buren.. die zet ik er zondag in. morgen gaat het nog wat regenen dus dan heeft het weinig zin..
 

Cordoba

Forumguru
Bij de Fabia I werd bij lekkende deuren ook het vertikale stukje tapijt tussen deur en vloer nat, maar doordat dat deel snel droogt (water zakt naar beneden) zag je dat alleen kort na het lekken, een dag later wat dat verticale deel vaak droog.

@Disaster-Master Heb je ook onder de zitting van de achterbank gekeken (om even uit te sluiten dat het bijvoorbeeld vanachter de panelen toch uit de kofferbak komt? Oorzaak kan ook nog liggen in lekkende ruitensproeier slang (achtersproeier), die halverwege is losgeschoten, ik durf niet te zeggen wel traject die slang bij de Octavia volgt.

Wat het natter aanvoelen betreft: als het tapijt kouder wordt voelt het ook natter aan dan als je de kachel net hebt verwijderd. Om het snel (bijna) droog te krijgen is een tapijtreiniger ook een mooi hulpmiddel, die zuigt echt veel water uit het tapijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Dat vertikale/omhoogstaande tapijt wat langs de dorpel zit was bij mij na mijn waterslang gebeuren nog helemaal droog.. zo voelde het iig.. niet zo nat als de rest.. nee achterbank zal ik morgen even omhoog klappen.. zoals ik hier net boven al zij; kan ik die eenvoudig los halen en omhoog duwen? is dat kwestie van trekken en hij klikt los en beetje duwen en hij klikt weer vast?
 

JPs_OC2

Forumguru
Zitgedeelte van de achterbank kan los en ook weer vast.

- Als eerste de zwarte inserts/kapjes van de ISOFIX aansluiting loshalen. Vinger eronder steken en trekken (zie afbeelding).

1653810658978.png

- Dan het onderste deel van de ISOFIX loshalen. Druk het geheel iets naar beneden en trek het dan naar voren. Let er op dat je wel voldoende druk uitoefent anders blijft ie gewoon zitten. (Aan de binnenkant van de ISOFIX kan je trouwens aan de uitsparing zien hoe die naar voren zou moeten.)

1653810780866.png

- Vervolgens aan ieder van de uiterste hoeken van de voorkant van de zitting je vingers onder de zitting stekken en het geheel meteen korte ruk naar boven toe lostrekken. Let hierbij wel op dat je de zitting misschien niet meteen helemaal los kan halen omdat de bekleding kan blijven haken aan bevestiging op de carrosserie. Even op de knieën en er een blik eronder werpen of even voelen of er niets blijft haken.
De zitting dan aan de voorzijde optillen en dan schuin omhoog en naar voren (in de rijrichting) schuiven. Wel nog ff op de gordelvangers letten want die zitten door de zitting heen.
 

Cordoba

Forumguru
Geen idee hoe dat bij jouw Octavia zit, bij sommige generaties kun je de voorrand van de zitting wat omhoog trekken, en dan de zitting naar voren klappen. Dan kun je vervolgens zelfs de zitting in zijn geheel verwijderen door de 'metalen stengels' naar elkaar te buigen, zodat de hoekjes bij de zitting uit de metalen huls komen (ook heel makkelijk weer terug te zetten).
 

SuperBeeb

Forumguru
Tip om vocht te verwijderen: haal bij de apotheek een grote injectiespuit en holle naalden (meerdere, ze worden bot).
Met de naald prik je door de bekleding en de isolatie heen tot op de vloer, waar het water zich verzamelt, en dan opzuigen. Zo heb ik ooit uit m'n Golf zeker 2 liter water weggehaald, zonder de bekleding te verwijderen. Had er te lang mee gewacht, bleef daarna stinken, en toen toch naar bedrijf gebracht voor verder dragen en ozon behandeling.
Maar met alleen een kachel krijg je m niet droog.

Toen ik weer bij de apotheek kwam voor nieuwe naalden en zei dat ze snel bot werden, werd ik heel vreemd aangekeken :deuk:
 

SuperBeeb

Forumguru
2 a 3 cm ongeveer. Ik weet niet of daaronder nog kabels lopen, ik ben ze niet tegengekomen. Denk dat die vooral langs de randen lopen.
 
Ja bedrading zal wel in de dorpel liggen of er langs.. keek laatst een werkplaatsvlog van Master Milo met zn Volvo XC90 die vol was gelopen voorin en daar zat wel ruim 10cm schuim joh!.. haa!.. ok mooi dat het slechts een paar cm is..
 

Eltjo

Forumguru
Om te drogen is lucht verversing belangrijker dan warme lucht.

ik heb het hele thema niet goed doorgenomen, maar dit was bij mij de oorzaak.
Mijn Passat 3B had het elleboogje in deur omhoog staan ipv naar beneden gericht. Zo liep water langs de draden de elleboog in, de rubber manchet door en de auto in waar de bekleding onder de voorstoel nat werd. Check dus voor vocht in de manchet van deur naar auto.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan