lekkage bij airco filter

Sharkbait

Nieuw lid
Hallo Allemaal,

Fabia 1 airco lekkage
Ik zette vandaag mijn airco aan om mijn beslagen ramen te verhelpen. Toen merkte ik ineens dat er water uit het filter onder het dashbordkastje kwam. Ik heb verder niet eerder water in de auto gehad. Het water begon pas met stromen toen ik de airco knop indrukte.

Ik heb even gezocht op het forum maar hier heeft men het over lekkage aan de bestuurderskant.

Zijn er meerdere dit dit probleem gehad hebben en wat was de oplossing?

Al vast bedankt voor de reacties!

Monteurtje

Forumguru
Je hebt dus lekkage aan de bestuurderskant en bijrijderskant bij het filter en alleen als de airco aan staat.
Dan is je condenswater afvoer verstopt. Bij de verdamper die achter het dashboard zit ontstaat vocht wanneer de airco aanstaat. Dat is ook de oorzaak van muffe lucht. Bij sommige auto's ligt een plasje water onder de auto. Dat is condenswater van de airco.
Dat vocht komt in een bakje en daar zit een slang aan die het water naar buiten afvoert. Die zit achter de isolatie tegen het schutboard, naast de aircoliedingen onder de motorkap. Als je dat weghaalt en doorplaast moet het eventueel weer opgelost zijn. Maar kan ook zijn dat het slangetje los ligt.

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Monteur,

Bedankt voor je reactie! De lekkage is alleen aan de bijrijderkant
Ik ga morgen even kijken achter de isolatie of ik het kan vinden
Dus onder de moterkap, achter de isolatie, tegen het schutbord
Ik zal een terugkoppeling geven

Nogmaals dank!

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Monteur,

Ik heb vandaag even gekeken. Ik denk dat je gelijk hebt.
Als ik druk tegen de rubberen afdichting van de moterkap, richting het raam komt er water vrij. Ik wekte wel dat de afdichting niet helemaal goed was er zit ruimte tussen het rubber en de kunststof delen waar de ruitenwissers zitten.(kan ook een oorzaak zijn natuurlijk)

De isolatie zit vast met een soort schotels (ik ken de benaming niet). Kan ik deze zonder problemen los trekken om achter de isolatie te komen? Of heb ik dan kans dat ik de isolatie niet meer vast krijg?

Groetjes Sharkbait

Sharkbait

Nieuw lid
Hoi Monteur,

Ik heb nog ff goed gekeken, de schotels ware gewoon schotelveren die de isolatie omhoog houd. Achter de koelleiding zit inderdaad een water afvoer. Geen bakje maar een rubberen lipje. toen ik daar aan toch kwam hj vanzelf los. Er zat veel prut in het afvoertje datheb ik eruit gehaald en toen liep het behoorlijk wat water weg. Ik denk dat het hiermee is opgelost.

Monteurtje

Forumguru
Mooi om te horen. Je kunt het controleren door de airco vol aan tezetten en na een paar minuten kijken of er een plasje water onder de auto ligt. En dan moet het in de auto droog blijven.

Sharkbait

Nieuw lid
Nogmaals dank voor de reply op mijn probleem.
Zijn er overigens nog ander afwatering punten die ik vrij kan maken?

Monteurtje

Forumguru
Wat betreft de airco niet. Wel de waterbak onder de voorruit. Maar daar kom je lastig bij. Daar kan veel blad in komen en het water loopt dan niet zo goed weg. De kans bestaat dat het dan via de kachel of kabelbomen naar binnenkomt. Als je langs de schanieren van de motorkap onder de zwarte parafaanplaat kijkt. En je ziet allemaal blad liggen. Dan is het verstandig dat schoon te maken of laten maken.

Bovenaan Onderaan